مطالعه عددی تاثیر فشار و زمان پاشش سوخت بر عملکرد یک موتور دیزل با استفاده از سوخت بیودیزل
محورهای موضوعی : مجله مهندسی زیست سامانه
کلید واژه: موتور دیزل, سوخت بیودیزل, نرمافزار KIVA3V, فشار درون سیلندر,
چکیده مقاله :
در این تحقیق، توسط نرمافزار KIVA3V یک مدل عددی برای پیشبینی احتراق یک موتور دیزل با سوخت بیودیزل در فشارها و زمانهای پاشش مختلف ارائه شد. برای مدل کردن اثر اغتشاش درون سیلندر از مدل اغتشاش RNG استفاده شده است. نتایج مدل عددی با نتایج آزمایشگاهی اعتبارسنجی شدند. مقایسه مقادیر فشار درون سیلندر موتور و روند نمودارهای فشار درون سیلندر نسبت به زاویه میللنگ با نتایج تجربی نشان داد که تطابق خوبی میان نتایج تجربی و نتایج پیشبینی شده با مدل عددی وجود دارد. نتایج این تحقیق نشان داد که بیشینه فشار درون سیلندر موتور در حالت استفاده از سوخت بیودیزل با افزایش فشار و جلو افتادن زمان پاشش بیشتر میشود. در ضمن در این شرایط میانگین دمای درون محفظه احتراق افزایش مییابد. کاهش فشار پاشش و عقب انداختن زمان پاشش نتیجهای عکس حالت قبل دارد. افزایش فشار پاشش باعث بهبود نفوذ افشانه درون محفظه احتراق میشود.
In this study, a numerical model was introduced for predicting combustion of a diesel engine with biodiesel fuel with different injection pressures and timings using KIVA3V code. RNG model has been used for modeling the turbulent flow in the cylinder. The CFD code was validated against experimental data. Comparison of the incylinder pressure of engine and the trend of incylinder pressure diagrams versus crankshaft angle with the experimental results showed good agreement between experimental and predicted results. The results of this research showed that for biodiesel fuel, the maximum of incylinder pressure of engine increased with the increasing of injection pressure and advancing of injection timing. Also, in such conditions the average temperature in the combustion chamber increases. Reducing the injection pressure and delaying the injection timing have an inverse result. Increasing the injection pressure improves the spray penetration into the combustion chamber.
_||_