بررسی راهکارهای موثر آموزش دروس مهارتی- کارگاهی تربیت بدنی در دوران کرونا
محورهای موضوعی : مدیریت ورزشحمیدرضا جلیلی 1 * , علی قنبری 2 , حمید خواجه بیاتی 3
1 - (استادیار معلم وزارت آموزش و پرورش استان قم)
2 - مربی معلم آموزش وپرورش استان قم
3 - (استادیار معلم وزارت آموزش و پرورش استان قم)
کلید واژه: دروس مهارتی- کارگاهی, تربیت بدنی, دوران کرونا,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای موثر آموزش دروس مهارتی- کارگاهی تربیت بدنی در دوران کرونا بوده است.
روش پژوهش: روش تحقیق از نوع روش تحقیق آمیخته و از نوع طرح تحقیق اکتشافی بود. در بخش کیفی هجده مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق انجام شد. برای تجزیه و تحلیل مصاحبه ها از روش کدگذاری و مقوله بندی دادهها مبتنی بر نظریه زمینهای به روش رویکرد برآینده و یا گلیزری استفاده و سه بعد ساختاری، فردی و محیطی مشخص شد. جامعه بخش کمی، متخصصان حوزه توانبخشی ورزشی، مربیان، مدیران و ورزشکاران حرفهای در رشتههای مختلف شامل 242 نفر (52 نفر زن و 190 نفر مرد) بود. روایی محتوایی و صوری توسط 5 عضو هیات علمی علوم ورزشی با انجام اصلاحات تایید شد و ضريب آلفاي کرونباخ 87/0 نشان از پایایی بالای پرسشنامه است.
یافته ها: در نهایت این نتیجه حاصل شده است که نقطه ضعف آموزش دروس مهارتی- کارگاهی تربیت بدنی در دوران کرونا مواردی از قبیل به روز بودن وسایل و امکانات کارگاه، تمرین دروس در منزل منطبق بر سرفصلهای تدریس، میزان آشنایی با وسایل کمک آموزشی، انگیزه آفرینی سرفصلهای آموزشی و گویا بودن سرفصلهای دروس مهارتی-کارگاهی برای تمرین آنلاین در منزل میباشند.
نتیجه گیری: همچنین راهکارهایی از قبیل ارائه فیلمهای آموزشی طبقه بندی شده آموزشی، سازمان دهی شبکه اجتماعی آموزشی در شرایط کرونایی، برنامه ریزی جهت عدم تداخل کلاسهای آنلاین آموزشی، تخصیص بودجه آموزشی برای دانشپژوهان جهت تهیه وسایل تمرینی، طراحی روشهای تدریس دروس توسط خود دانشپژوهان، ارزشیابی مستمر دانش پژوهان در کلاسهای آنلاین، برخورداری محتوای آموزشی کتب مهارتی از غنای کافی، بازخورد گرفتن پیوسته مدرس از دانشپژوهان در جلسات آموزش و .... در راستای بهبود وضعیت آموزش دروس مهارتی کارگاهی میتوان ارائه داد.
Objective: The aim of the current research was to investigate the effective methods of teaching physical education skill-workshop courses in the Corona era. Therefore, the research method is applied in terms of purpose and mixed in terms of data collection method. The tools of data collection are interviews and questionnaires.
Methods: This research is of a mixed type in terms of the certainty of information, which is in the qualitative stage of a fundamental (exploratory) type. In the first stage, the research is qualitative and the data collection method is interview. In the quantitative stage, the research method is descriptive-survey and the method of collecting information is a questionnaire. In the qualitative phase, the statistical population is educational experts and physical education professors with at least 10 years of work experience, and in the quantitative phase, all the physical education professors in Qom province in 2019 (350 people), the sample size in the qualitative phase is theoretically sufficient (about 20 Also, the sample size in the quantitative stage was determined based on Morgan's table (184 people), the sampling method was purposeful in the qualitative stage and random in the quantitative stage. The tool for collecting information is a researcher-made questionnaire. First, based on a qualitative approach, an interview of educational experts and physical education professors in Qom province is conducted, and a questionnaire is designed based on them.
Results: Finally, the conclusion has been reached that the weak point of teaching skill-workshop courses in physical education in the era of Corona is things such as the up-to-date equipment and facilities of the workshop, practicing lessons at home in accordance with the teaching topics, the level of familiarity with educational aids, the motivation of the topics The topics of skill-workshop courses for online practice at home are educational and informative, as well as solutions such as providing classified educational videos, organizing an educational social network in corona conditions, planning to avoid interference with online educational classes, and allocating an educational budget for scholars.
Conclusion: In order to provide training materials, design teaching methods by the scholars themselves, continuous evaluation of scholars in online classes, having the educational content of skill books with sufficient richness, continuous feedback of the lecturer from scholars in the training sessions, etc., in order to improve the situation of teaching courses Workshop skills can be provided.
بادله، علیرضا (1396)، تأثیر محتوای الکترونیکی و تدریس به روش کارگاهی در یادگیری و یادداری درس ریاضی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 10.22054
توهند، رضا، مرادی، علی، عزیزی، حمید (1396)، بررسی جایگاه تربیت بدنی در برنامه درسی مقطع ابتدایی و تاثیرآن بر یادگیری دانشپژوهان، دومین کنگره بین المللی علوم انسانی، مطالعات فرهنگی
جعفرخاني، فاطمه(1397)، کاربرد نظريه فازي در ارزشيابي دروس مهارتي: توليد چندرسانهاي آموزشي، فناوري آموزش (فناوري و آموزش)
حکیمی، ویدا، ستاری، محمد (1399)، روشهای تدرس تربیت بدنی در مدارس کشورهای مختلف در پاندومیک COVID-19، سومین همایش ملی دستاوردهای ورزش دانشپژوهی
خالدیان، امیر (1399)، افزایش اثربخشی آموزشهای عالی مهارتی با ارائه روشهای جدید آموزش دروس آزمایشگاهی و کارگاهی- مطالعه موردی رشته مهندسی برق
خالدیان، امیر (1399)، افزایش اثربخشی آموزشهای عالی مهارتی با ارائه روشهای جدید آموزش دروس آزمایشگاهی و کارگاهی- مطالعه موردی رشته مهندسی برق
رضائی، عباسعلی، زاهدی، محمدهادی (1397). نقش فنآوریهای نوین در پیشرفت آموزشهای الکترونیکی (با نگاهی به فرصتها و چالشهای پیش رو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی داخل). نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(40)، 207-224.
رمضانی، علیرضا و کاشف، مجید (1396) تاثیر برنامه های تربیت بدنی بر آمادگی جسمانی و مهارت های ورزشی معلمان تربیت بدنی زن و مرد مناطق جغرافیایی ایران، پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره پنجم، شماره چهارم
زاهدی خطیر، رقیه (1399) استفاده از فضای مجازی و آموزش الکترونیکی (در ایام کرونایی) در سطح آموزش و پرورش، هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران
سراوانی، الناز، رحیم پور، منصور (1399) ارزیابی اثربخشی آموزش مجازی در دوران کرونا با تاکید بر دیدگاه مدرسان ابتدایی ناحیه 1 و 2 شهر زاهدان، نخستین کنفرانس ملی علوم شناخت و تعلیم و تربیت
سلطانی مقدم، نرجس، ثقه الاسلامی، علی، میرکاظمی، سیده عذرا (1399)، بررسی روشها و وضعیت تدریس درس تربیتبدنی در مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
شریفی، محمد، فتح آبادی، جلیل، شکری، امید (1398) تجربۀ آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران: فراتحلیل اثربخشی آموزش الکترونیکی در مقایسه با آموزش حضوری، فصلنامه علمی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، دوره 7، شماره 1
شفیعی، مریم، صفری، مریم (1399) بررسی نقش آموزش مجازی مدرسان در پی شیوع ویروس کرونا، اولین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت
طهماسبی، فرنگیس (1399) مدیریت آموزش به دانشآموزان درفضای مجازی در دوران شیوع کرونا، ششمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت، حسابداری و اقتصاد سالم در بانک، بورس و بیمه
ظهیری، ساجده (1399) آموزش مجازی و راهکارهای بهبود آن، ششمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران
غفوری فرد، منصور (1399) رونق آموزش مجازی در ایران: توان بالقوهای که با ویروس کرونا شکوفا شد، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد 20
فروزانفر، فرزانه و عبدالمالکی، مریم (1396) ارزشیابی گروهی در درس ریاضی، اولین کنفرانس آموزش و کاربرد ریاضی
کرامتی، محمدرضا، فاطمی صدر، منصوره سادات (1395) راهکارهای استفاده از فضای مجازی در تدریس و یادگیری موثر در آموزش، اولین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی
محمودی، لیلا، حیدرنژاد، سودا، عارفی، روحیه(1399)، ماهیت برگزاری کلاس درس تربیت بدنی در دوران شیوع بیماری کرونا، سومین همایش ملی دستاوردهای ورزش دانشپژوهی
میرانی، نرگس، جهانی، جعفر (1399) نقش آموزش مجازی در ارتقاء کیفیت یادگیری در فراگیران دارای نیازهای ویژه در دوران COVID19: یک مطالعه مروری روایی، دومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره
نوذری پور، مجتیب (1398)، اهمیت درس تربیت بدنی در مدارس و شیوههای نوین تدریس آن، کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم ورزشی و تربیت بدنی در ایران و جهان اسلام
Ahmadpour Kasgari Z, Abedini Baltork M, Mansoori S. (2018). Efficacy of Electronic Versus Traditional Type of Metalinguistic Feedback in Correct Use of Prepositions: An Experimental Study, Interdiscip J Virtual Learn Med Sci. Online ahead of Print ; 9(4):e69552. doi: 10.5812/ijvlms.69552
Callister, R. R., & Love, M. S. (2016). A Comparison of Learning Outcomes in Skills-Based Courses: Online Versus Face-To-Face Formats. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 14(2), 243–256
Jeong H, So W (2020) Difficulties of Online Physical Education Classes in Middle and High School and an Efficient Operation Plan to Address Them , International Journal of Environmental Research
Mian A, Khan SH. Medical education during pandemics: a UK perspective. BMC Medicine. 2020; 18(1):100
Moradi J , Azarkerdar Z (2019) , Investigating Motivational and Preventive Factors Influencing Schools Physical Education teaching , Journal of Research in Education , 10.22034/JIERA.2019.143488.1571
Rapanta Ch, Bottouri L, Goodyear P (2020) Online University Teaching During and After the Covid-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activity , Postdigital Science and Education volume 2, pages923–945(2020)
Sajed AN, Amgain K. Corona Virus Disease(COVID-19) Outbreak and the Strategy for Prevention. Europasian Journal of Medical Sciences. 2020; 2(1): 1-4
Samei, M (2016). Investigating virtual personal fitness course alignment with national guidelines for online physical education.Ph.D thesis , Department of kinsiology and health, Georgia state University
Viner RM, Russell SJ, Croker H, Packer J, Ward J, Stansfield C, et al. School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health. 2020; 4(5): 397–404
Viner RM, Russell SJ, Croker H, Packer J, Ward J, Stansfield C, et al. School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health. 2020; 4(5): 397–404
Weeden, K A., and Cornwell B (2020). “The Mall-World Network of College Classes: Implications for Epidemic Spread on a University Campus.” Sociological Science 7: 222-241