• فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استفاده از ابزارهای ترویج دیجیتال توسط کشاورزان ( مطالعه موردی استان کهگیلویه و بویر احمد)
        محسن موسایی اکبر زکی نژاد
        هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استفاده از ابزارهای ترویج دیجیتال توسط بود. تحقیق به لحاظ تقسیم بندی بر مبنای هدف جز تحقیقات توسعه ای؛ به لحاظ تقسیم بندی بر اساس نحوه گردآوری داده ها در دسته تحقیقات توصیفی- پیمایشی؛ و به لحاظ نوع داده ها از جمله تحقیق چکیده کامل
        هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استفاده از ابزارهای ترویج دیجیتال توسط بود. تحقیق به لحاظ تقسیم بندی بر مبنای هدف جز تحقیقات توسعه ای؛ به لحاظ تقسیم بندی بر اساس نحوه گردآوری داده ها در دسته تحقیقات توصیفی- پیمایشی؛ و به لحاظ نوع داده ها از جمله تحقیقات آمیخته کیفی و کمی می باشد. جامعه آماری پژوهش را اساتید، صاحب‌نظران و متخصصان کشاورزی و کشاورزان پیشرو که دارای تجربه کافی در زمینه کشاورزی دیجیتال هستند، تشکیل می‌دهد. روش تحلیل در بخش کیفی روش دلفی و در بخش کمی تحلیل سلسله مراتبی(AHP) برای رتبه بندی عوامل شناخته شده می باشد. نتایج در بخش کیفی منجر به شناسایی 6 عامل اصلی (عوامل اقتصادی، عوامل فردی، عوامل آموزشی- ترویجی، سیاست گذاری، عوامل فنی و عامل انگیزشی) گردید. نتایج رتبه بندی نشان داد که عوامل فردی با وزن (0.267) در رتبه اول، عوامل آموزشی- ترویجی با وزن(0.256) در رتبه دوم، عوامل فنی و تکنولوژیکی با وزن (0.187) در رتبه سوم، عامل انگیزشی با وزن (0.131) در رتبه چهارم، سیاست گذاری وزن (0.093) در رتبه پنجم و عوامل اقتصادی با وزن (0.065) در رتبه ششم قرار دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی میزان مشارکت بهره‎برداران در مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی از نظر اجتماعی-اقتصادی در شبکه آبیاری و زهکشی البرز
        مائده فتاحی کتی لته علی شاهنظری محمدعلی غلامی سفیدکوهی
        شبکه‌های آبیاری و زهکشی به توازن بین مدیریت منابع آب و توسعه پایدار کشاورزی کمک می‌کنند و در اقتصاد و اجتماع جامعه تأثیرات ارزشمندی دارند. مشارکت کشاورزان در شبکه‌های آبیاری و زهکشی باعث افزایش بهره‌وری آب و ارتقاء پایداری کشاورزی می‌شود. از این ‌رو مشارکت بهره‌برداران چکیده کامل
        شبکه‌های آبیاری و زهکشی به توازن بین مدیریت منابع آب و توسعه پایدار کشاورزی کمک می‌کنند و در اقتصاد و اجتماع جامعه تأثیرات ارزشمندی دارند. مشارکت کشاورزان در شبکه‌های آبیاری و زهکشی باعث افزایش بهره‌وری آب و ارتقاء پایداری کشاورزی می‌شود. از این ‌رو مشارکت بهره‌برداران در طرح‌های شبکه آبیاری به‌عنوان رویکرد جدید در مدیریت آب امری ضروری است. در این راستا پژوهشی با هدف بررسی ویژگی های اجتماعی و اقتصادی و تاثیر آن‎ها بر میزان مشارکت و موفقیت شبکه‎های آبیاری و زهکشی با محوریت شبکه سد البرز انجام شد. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل 72 نفر از کشاورزانی بود که در تشکل‌های شبکه آبیاری و زهکشی سد البرز حضور داشتند. نتایج نشان داد، در بعد امنیت اجتماعی، اجرای طرح‌های شبکه آبیاری موجب کاهش دعوا و ناهنجاری بین اهالی روستا شده است. در بعد سواد اجتماعی کشاورزان، اجرای طرح‌های شبکه آبیاری را موجب افزایش آگاهی در زمینه تقویت نهادهای محلی دانسته‌اند. در بعد مشارکت اجتماعی اجرای طرح‌های شبکه آبیاری موجب مشارکت روستاییان در سایر امور روستا نشده است. در بعد اقتصادی، کشاورزان اجرای طرح‌های شبکه را عامل ترقی خود می‌دانند. در کل اجرای طرح‌های شبکه به لحاظ اقتصادی منجر به افزایش قیمت زمین-های کشاورزی و رشد و احیای زمین‌های کشاورزی شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی اثر ارزش‌های نوع‌دوستانه و خودخواهانه بر نگرش و قصد سازگاری کشاورزان استان کرمانشاه با کمبود آب
        یوسف آزادی جعفر یعقوبی حیدر قلی زاده سعید غلامرضایی فاطمه  رحیمی فیض آباد
        بخش کشاورزی یکی از بخش‌های به شدت آسیب‌پذیر نسبت به کم‌آبی می‌باشد و ضرورت سازگاری کشاورزان با شرایط کم‌آبی بر کسی پوشیده نیست.مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر ارزش‌های نوع‌دوستانه و خودخواهانه بر نگرش و قصد سازگاری کشاورزان استان کرمانشاه با کمبود آب انجام شد. به منظور ا چکیده کامل
        بخش کشاورزی یکی از بخش‌های به شدت آسیب‌پذیر نسبت به کم‌آبی می‌باشد و ضرورت سازگاری کشاورزان با شرایط کم‌آبی بر کسی پوشیده نیست.مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر ارزش‌های نوع‌دوستانه و خودخواهانه بر نگرش و قصد سازگاری کشاورزان استان کرمانشاه با کمبود آب انجام شد. به منظور انتخاب کشاورزان از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای استفاده شد (380=n). داده‌ها از طریق پرسشنامه‌ای محقق ساخت از کشاورزان گندم‌کار استان کرمانشاه جمع‌آوری شد. پایایی و روایی پرسشنامه مورد آزمون و تائید قرار گرفت. مدل مفهومی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که متغیر ارزش‌های نوع‌دوستانه بر متغیرهای نگرش و قصد سازگاری تأثیر مثبت و معنی‌داری داشتند و متغیر ارزش‌های خودخواهانه بر متغیرهای نگرش و قصد سازگاری تأثیر منفی و معنی‌داری داشتند. همچنین متغیر نگرش نسبت به سازگاری با کمبود آب بر قصد سازگاری اثر مثبت و معنی‌داری داشت. در مطالعه حاضر 39 درصد از واریانس متغیر نگرش و 1/50 درصد از واریانس قصد سازگاری با کمبود آب تبیین شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تحلیل ارزش ویژه برند رشته ترویج و آموزش کشاورزی: رویکرد تصمیم گیری چندشاخصه مبتنی بر مشتری
        مهرداد نیک نامی
        هدف تحقیق حاضر تعیین معیارها، زیر معیارها و اولویت های ارزش ویژه برند رشته ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی بود. به منظور اولویت بندی و وزن‌دهی گزیدارهای ارزش ویژه برند رشته ترویج و آموزش کشاورزی از رویکرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و فرآیند تحلیل شبکه چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضر تعیین معیارها، زیر معیارها و اولویت های ارزش ویژه برند رشته ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی بود. به منظور اولویت بندی و وزن‌دهی گزیدارهای ارزش ویژه برند رشته ترویج و آموزش کشاورزی از رویکرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و فرآیند تحلیل شبکه (ANP) استفاده گردید. با توجه به اینکه ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری مد نظر بود 28 دانشجو دکتری رشته ترویج و آموزش کشاورزی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایران که از دانش و ادراک بالاتری برخوردار بودند بعنوان جامعه آماری از طریق نمونه گیری غیراحتمالی (هدفمند) انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بر اساس طیف ساعتی 9-1 بود. به منظور مقایسه نتایج تحلیل سلسله مراتبی با تحلیل شبکه ای برای ارزش ویژه برند رشته ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی از خروجی اولویتهای زیرمعیارها بر اساس وزن حاصل از نرم افزارهای Expert choice و Super decision استفاده گردید. پرونده مقاله