تأثیر ابعاد دورههای آموزش ضمن خدمت بر حل مسائل سازمانی
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: مروجان, آموزش ضمن خدمت, حل مسائل سازمانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر ابعاد دوره های آموزش ضمن خدمت بر حل مسائل سازمانیانجام شد. این تحقیق با توجه به هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 122 مروج استان ایلام بود که به صورت سرشماری انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از فن پیمایش و به کمک ابزار پرسشنامه انجام شده است. روایی محتوایی ابزار تحقیق را پانل متخصصان گروه ترویج و توسعه روستایی دانشگاه رازی تأیید نمودند. برای سنجش پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که میانگین آن برای متغیرهای مطالعه 82/0 بود. مطابق یافته ها میانگین متغیر حل مسائل سازمانی به واسطه آموزش های ضمن خدمت 72/3 و بالاتر از حد متوسط بود، به علاوه متغیرهای ارتقای سطح دانش و مهارت شغلی، رضایت شغلی و آشنایی با تازه های علمی 59 درصد از تغییرات حل مسائل سازمانی را تبیین نمودند
The purpose of this research was to assess the impact of in-service training aspects on solving organizational problems. This was an applied type research goal and descriptive method was used. The statistical population of the study included 122 agents of Ilam province; sampling was selected through a census. The study was done by survey research and data were collected by the questionnaire. Content validity of the questionnaire was tested by a panel of extension and rural development of Razi University. Cronbach’s alpha was used to estimate reliability of the questionnaire (82%). The findings revealed that the mean of solving organizational problems by in-service training was 72.3 and more than the middle value, as well as variables of improving job knowledge and skill, job satisfaction, and understanding the new science have explained around 59% of the variance of solving organizational problems