تأثیر آموزشهای ترویجی بر افزایش عملکرد سیب زمینی رقم آگریا در شهرستان دماوند
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: سیب زمینی, رقم آگریا, عملکرد, دماوند (شهرستان),
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزشهای ترویجی بر افزایش عملکرد سیب زمینی رقم آگریا در شهرستان دماوند که از نظر نحوه جمع آوری دادهها از نوع پیمایشی بوده به روش توصیفی (غیر آزمایشی) - همبستگی انجام شده است. جامعه آماری، 68 نفر از سیب زمینی کاران رقم آگریا در شهرستان دماوند میباشند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین متغیرهای شغل پدر، تعداد کلاس های ترویجی دعوت شده، میزان شرکت در کلاسهای آموزشی ترویجی، میزان عمل به توصیه های ترویجی، میزان رضایت از کشت سیب زمینی رقم آگریا و فاصله زمانی معرفی رقم آگریا تا کشت با عملکرد سیب زمینی رقم آگریا رابطه وجود دارد. نتایج رگرسیون به شیوه گام به گام نشان میدهد که به ترتیب 4 متغیر شغل پدر، تعداد کلاسهای آموزشی ترویجی دعوت شده، فاصله زمانی معرفی تا کشت رقم آگریا و میزان رضایت از کاشت رقم آگریا وارد معادله رگرسیون چند متغیره شدند و جمعاً 40 درصد تغییرات متغیر عملکرد سیب زمینی رقم آگریا را تبیین نمودند
The purpose of this study was to investigate the impact of extension training on increasing Agria potato variety yield in the Damavand Township. Population of the study included all Agria potato producers in Damavand Township. This research is applied type and data was collected by using survey method. The results show that there were meaningful relationships between father’s occupation, number of invited extension classes, attending extension education classes, utilization of extension recommendations, satisfaction regarding Agria variety cultivation, timing between introducing and cultivation of Agria potato variety with increasing Agria potato variety yield as dependent variable. Also the result of multiple regression analysis indicated that father’s occupation, number of invited extension classes, satisfaction regarding Agria variety cultivation, timing between introducing and cultivation of Agria potato variety explained about 40 percent of variation in yield of Agria potato variety