سنجش اثربخشی دوره های آموزشی- ترویجی کارشناسان در حفاظت از منابع طبیعی (با تأکید بر اکوسیستمهای جنگلی)
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: اثربخشی, دوره های آموزشی ترویجی, منابع طبیعی, اکوسیستمهای جنگلی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به سنجش اثربخشی دوره های آموزشی- ترویجی کارشناسان در حفاظت از منابع طبیعی با تأکید بر اکوسیستمهای جنگلی پرداخته است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی و باز پسین (معطوف به گذشته) است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه کارشناسانی (414 نفر) است که در سال 1387 در دوره های آموزشی شرکت نمودهاند. جمعیت مورد مطالعه بر اساس فرمول کوکران برابر با 180 نفر محاسبه شد. در این تحقیق به منظور انجام نمونهگیری از میان جامعه آماری موجود، از روش نمونهگیری تصادفی استفاده گردید. شیوه اجرای تحقیق به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت. نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن نشان میدهد که بین متغیر های سطح تحصیلات، دفعات شرکت در دوره های آموزشی، انطباق اهداف دوره با نیازهای کارشناسان، مناسب بودن مکان برگزاری دوره، نو بودن مطالب آموزشی، مناسب بودن محتوای آموزشی، رضایت از آموزشگر، تسلط آموزشگر به موضوعات آموزشی، تجربه کاری آموزشگر، استفاده از بحث گروهی، بازدیدهای علمی، آموزش عملی و وسایل کمک آموزشی با متغیر اثربخشی دوره های آموزشی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیرهای سطح تحصیلات، انطباق اهداف دوره با نیازهای آموزشی کارشناسان، استفاده از آموزش عملی و استفاده از بحث گروهی نقش مثبتی در اثربخشی دوره های آموزشی داشتهاند. ضمن اینکه متغیرهای مذکور 50 درصد از تغییرات متغیر وابسته، اثربخشی دوره های آموزشی را تبیین نمودهاند.
This research is about assessing the effectiveness of the extension and education courses for experts about protection of natural resources with particular emphasis on forest ecosystems. This research was an applied type research with a descriptive-correlation and retroactive method. The target population includes the experts who took part in those training courses at 2008 (N=414). The sample population was 180 respondents who were selected by random sampling method. The data was collected by using questionnaire and analyzed by SPSS win. The results acquired through the spearman coefficient correlation showed that there was correlation between educational level, the number of attendance in the training courses, the conformity of the educational objectives with the educational needs of the participants, appropriate location of classes, the novelty of the educational materials, the suitability of the educational subjects, consent from the instructor, instructor’s ability to teach educational subjects, instructor’s experience in his/her job; using group discussions, scientific visits, scientific instruction and educational aids with effectiveness of training courses. The results from the multi-variable regression showed that the variables including the educational level, the conformity of the educational objectives with the educational needs of the participants, using scientific instruction and group discussion had a positive role in the effectiveness of the training courses. At the same time, the above cited variables determine %50 of the changes of the dependent variable, effectiveness of the training courses.