بررسی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای تولید روستایی شهرستان اصفهان
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: شرکتهای تعاونی تولید کشاورزی, عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی, کارآفرینی, مدل معادلههای ساختاری,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تقویت و توسعه کارآفرینی در تعاونی های تولیدی روستایی شهرستان اصفهان می باشد. برای رسیدن به این هدف از روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه اعضای هیئتمدیره و مدیران عامل شرکت های تعاونی تولید روستایی بود (75 نفر عضو 15 شرکت تعاونی تولید روستایی) که با استفاده از روش تمام شمار نمونه های موردمطالعه انتخاب گردیدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه ای بود که روایی آن بر اساس نظر گروهی از متخصصان تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی مقیاس اصلی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید (872/0=a). داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL نسخه 5/8 تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد، متوسط نمره کل کارآفرینی جامعه موردمطالعه معادل 585/2 به دست آمد که بیشتر افراد (8/62 درصد) در طبقه خیلی ضعیف و ضعیف قرار داشتند. همچنین، بر اساس نتایج حاصل از آزمون T تک نمونه ای، میزان توسعه کارآفرینی در تعاونیهای تولید روستایی منطقه ی موردمطالعه، با احتمال 95 درصد معنی داری، در حد پایین تر از حد متوسط ارزیابی شد. همچنین به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در شرکتهای تعاونی تولید روستایی و برای بررسی شاخص برازش نیکویی مدل تحقیق از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادله های ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در شرکت های تعاونی تولید روستایی از هفت عامل مجزای اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی، بازاریابی، آموزش، روانشناختی و عامل فرهنگی تشکیل می شوند.
The main purpose of this survey research was to analyze factors affecting entrepreneurship development in rural production cooperatives in Isfahan city. This is a descriptive research methods. Out of 15 rural production cooperative, 75 members consisting of CEO and the board members were selected as samples. In order to measure the reliability of questionnaire, Cronbach Alpha coefficient was calculated (α= 0.872). Validity of the questionnaire was approved by a panel of experts. Data were collected using a questionnaire developed for the study. Data were analyzed by applying SPSSwin16 and LISREL. The results showed that the mean score of entrepreneurship within our samples was 2.585 with most of the cases (62.8 percent) classified as very poor or poor. Also, based on the results of one sample T-test, the level of entrepreneurship development in rural production cooperatives was much lower than average at the 95% significant level. In addition, in order to investigate the factors affecting rural production cooperative development, confirmatory factor analysis and structural equations modeling were applied. Results showed that factors affecting of entrepreneurship development in rural production cooperatives in Isfahan city were to be formed in seven distinctive factors including: Economic, social, managerial, marketing, promotion and education, psychological and cultural factors.