اعتباریابی و پایاییسنجی مقیاس سنجش هوشیاری کارآفرینانه در میان دانشآموختگان شرکتهای تجاری کشاورزی استان کرمان
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: هوشیاری کارآفرینانه, فرصتگرایی, تئوری کشف فرصت کارآفرینانه,
چکیده مقاله :
مفهوم هوشیاری کارآفرینانه بهعنوان مفهومی اساسی در تئوری فرصت گرایی کارآفرینی مطرح است. لیکن آنچه تا به امروز، بهویژه در ایران، کمتر بدان پرداخته شده ارائه مقیاسی برای اندازه گیری آن است. از اینرو، تحقیق علی- ارتباطی حاضر با هدف اعتباریابی این ابزار انجام شد. جامعه آماری این پژوهش دانش آموختگان شرکت های تجاری کشاورزی در جنوب استان کرمان به تعداد 346 تن بود که با استفاده از فرمول کوکران 132 نفر انتخاب و به روش انتساب متناسب نمونه گیری شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای استاندارد در مقیاس لیکرت بود. بررسی روایی تشخیصی ابزار و پایایی ترکیبی آن نشان از پایایی و روایی پرسشنامه داشت. روش غالب آماری تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم بود که مشخص کرد مفهوم هوشیاری کارآفرینانه از سه بعد پویش، رابطه و قضاوت تشکیل شده و فرضیه تکبعدی بودن آن مورد تأیید قرار نگرفت. همچنین، مشخص شد که بعد رابطه و برقراری پیوند در مقایسه با دو بعد دیگر نقش بیشتری در این بین ایفا می کند. نتیجه کلی این تحقیق حاکی از آن بود که مفهوم فرصت گرایی در کارآفرینی در میان کارآفرینان ایرانی مطرح بوده و این مفهوم ماهیتاً ذاتی و اکتسابی است.
Although the notion of entrepreneurial alertness is considered as a basic concept in entrepreneurial opportunism theory, providing a scale for measuring it has been addressed less specifically in Iran. Thus, this casual- effect study conducted for validating this instrument. The statistical population of the study was consisted of agricultural graduates working in commercial agricultural companies in South of Kerman province (N= 346) among which 132 people were chosen according to Cochran formula and proportional sampling method. A Likert- type standard questionnaire was the study instrument. The examination of divergent validity of instrument revealed its reliability and validity. The main statistical method was second order confirmatory factor analysis that showed that entrepreneurial alertness is consisted of three dimensions i.e. scanning and search, association and connection and evaluation and judgment and the hypothesis of uni-dimensionality was not supported. Furthermore, results revealed that association and connection dimension has more contribution in comparison with two other dimensions. In total, the results showed that opportunism in entrepreneurship as outlined by Kirzner, existed among Iranian entrepreneurs and this notion is essentially both intrinsic and acquisitive.