عوامل مؤثر بر نگرش مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک در تهران
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: نگرش, مصرف, محصولات کشاورزی ارگانیک,
چکیده مقاله :
کشاورزی ارگانیک دارای نقش اساسی در توسعه پایدار میباشد و عامل اصلی شکلگیری و توسعه کشت ارگانیک، تقاضای مصرفکنندگان و نگرش تعیینکننده و جهت دهنده تقاضا میباشد. لذا هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر نگرش مصرفکنندگان محصولات کشاورزی ارگانیک در تهران میباشد. این تحقیق از نوع کاربردی، روش آن همبستگی میباشد. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه بین 7/0-8/0 محاسبه گردید. جامعه آماری شامل آن دسته از افرادی است که از بین محصولات باغی، صیفی، دامی، لبنی ارگانیک حداقل یک گروه را از میدان میوه و ترهبار جلال آل احمد شهر تهران، خریداری و مصرف میکنند. با توجه به این امر که حجم کل جامعه آماری مورد مطالعه تابعی از زمان است برای تعیین حجم نمونه ابتدا یک مدل آماری برای حجم آماری ارائه شد و بر اساس فرمول کوکران 124 نفر بهعنوان نمونه به کمک روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد، متغیرهای آگاهی بهداشتی، دانش محصولات ارگانیک، انگیزه و سن مصرفکنندگان 32 درصد از تغییرات متغیر نگرش محصولات ارگانیک را تبیین کردند.
Organic farming has a key role in sustainable development and the main factor of the formation and development of organic farming, is consumer demands, and the attitude which determine and reflect that demand. The main purpose of this research was to identify the factors affecting consumer attitudes to organic agricultural products. This is an applied with correlation method. Cronbach's alpha coefficient of the questionnaire obtained 7/0-8/0. The population consists of those people who at least one group of garden products, livestock, dairy, fruits and vegetables organic, of marketing square Jalal Ale Ahmed Tehran, purchased and consumed. Due to the fact that total population under study was an open population to determine the sample size provided a statistical model for the data volume and according to Cochran formula, 124 persons were selected through simple random sampling. Results of regression analysis showed that the variables of health knowledge, knowledge of organic products, consumer incentives, and age have explained 32percent variance in consumption attitudes of organic agricultural products