شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباط بین ترویج و تحقیق از دیدگاه کارشناسان ترویج استان آذربایجان غربی
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: ترویج کشاورزی, تحقیق کشاورزی, کارشناس ترویج کشاورزی, ارتباط تحقیق و ترویج, تحلیل عاملی, استان آذربایجان غربی,
چکیده مقاله :
هدف کلی این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباط بین ترویج و تحقیق کشاورزی بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای ساختارمند بود که روایی آن با کسب نظرات اصلاحی گروهی از متخصصان و پایایی آن به وسیله آزمون آلفای کرونباخ (84/0=α) تأیید گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان ترویج کشاورزی استان آذربایجان غربی در سال 91- 1390 بود (381N=) که از این میان، تعداد 180 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند (180n=). نتایج تحقیق نشان داد که سازگاری دستاوردهای تحقیقاتی با فرهنگ، ارزش ها و نیازهای جامعه روستایی، احساس نیاز و مسئولیت کارگزاران ترویج نسبت به لزوم برقراری ارتباط و همچنین گویه توانایی کارگزاران ترویج در شناخت مسایل و مشکلات روستاییان مهمترین راهکارها در ارتباط بین ترویج و تحقیق کشاورزی هستند. با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی، عوامل مؤثر بر ارتباط بین ترویج و تحقیق کشاورزی در نُه عامل خلاصه شدند که شامل عوامل انگیزه کارگزاران ترویج و تحقیق برای همکاری با یکدیگر، توانایی و تخصص کارگزاران ترویج و تحقیق، کاربردی بودن دستاوردهای تحقیقاتی، برنامه ریزی مشترک فعالیت ها، رقابت درون سازمانی بین ترویج و تحقیق، تعداد کافی کارگزاران ترویج و تحقیق، ثبات ساختاری سازمان تات، تمایل بین دو سازمان برای ارتباط و ارائه فقط خدمات ترویجی توسط کارگزاران ترویج بودند. این عوامل توانستند 74 درصد از واریانس عوامل مؤثر بر ارتباط بین ترویج و تحقیق کشاورزی را تبیین کنند.
The main aim of this study was to identify factors affecting the linkage between research and extension based on agricultural experts opinions.. The research instrument was a structured questionnaire. The validity of questionnaire was obtained by a panel of experts. The reliability of questionnaire was obtained by pilot test. The Cranach's alpha coefficient for questionnaire was 0.86. The population of this research consisted of agricultural experts in West Azerbaijan province of Iran (N= 381). By using a stratified –cluster randomized sampling technique 180 people were selected. The findings show that adaptability of research findings with culture, values and needs of the rural community, felt needs and responsibility of extension agents in establishing linkage and ability of extension agents to identify problems of rural population was the main solutions in linkage between research and extension. By using factor analysis methods, affective factors for linkage between agricultural extension and research was summarized in nine factors, namely motivation of research and extension agents to work together, capability and expertise of extension agents and research units, applied research findings, joint planning activities, inter organizational competition between extension and research, sufficient number of extension and research agents, structural stability of research and agricultural extension, research and education organization, willingness between the two organizations to communicate together and providing extension services only by extension units. These factors could explain 74 percent of affective factors for linkage between research and extension.