بررسی چالشهای بکارگیریفناوری مدیریت تلفیقی آفات با رویکرد مدرسه در مزرعه در بین باغداران(مورد مطالعه: شهرستان پاوه)
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: باغداران, کشاورزی پایدار, مدرسه در مزرعه, مدیریت تلفیقی آفات,
چکیده مقاله :
امروزه جهان با مشکل بزرگی به نام رشد جمعیت مواجه است که یکی از پیامدهای آن کمبود غذا میباشد. از سویی بخش عمده ای از تأمین غذای این جمعیت رو به رشد به بخش کشاورزی مربوط میشود، در همین راستا افزایش تولیدات بخش کشاورزی ضرورتی انکار ناپذیر بوده است. اما این افزایش تولید با مشکلات زیست محیطی متعددی روبه رو شده است. در این راستا برنامه هایی مانند مدیریت تلفیقی آفات که یکی از روش های کشاورزی پایدار است مطرح گردید، اما با چالش ها و موانع زیادی نیز مواجه است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی چالش های به کارگیری فناوری مدیریت تلفیقی آفات با رویکرد مدرسه در مزرعهبود. این تحقیق از نوع توصیفی است و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق، باغداران شرکت کننده در کلاس های (IPM/FFS)، به تعداد 130 نفر بودند که همگی از طریق سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه بود. روایی محتوایی آن با کمک متخصصان جهاد کشاورزی و اعضای هئیت علمی گروه ترویج دانشگاه رازی تأیید گردید.به منظور تعیین پایایی، پرسشنامه تدوین شده در بین 30 نفر از افراد جامعه مورد مطالعه در منطقه پاوه که جزء نمونه انتخاب شده نبودند مورد پیش آزمون قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ آن ( 87/.=α) به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که از دیدگاه باغداران مورد مطالعه چالش های بکارگیری فناوری مدیریت تلفیقی آفاتعبارتنداز: مسائل مالی و زیرساختی، فنی و مدیریتی، مسائل فردی و انگیزشی، ویژگی های نوآوری، ابهام و ریسک و ضعف اطلاعات و دانش باغداران. نتایج این مطالعه می تواند در بهبود و تسریع برنامه های بعدی به برنامه ریزان و سیاست گذاران بخش مذکور کمک نماید
The main purpose of this study was challenges of the application of integrated pest management (IPM), technologies among the gardeners of farmers’ field school approach in the Paveh Township. This is a descriptive study with the survey method. The population of who participated in this study was (N=130), who were selected through. The research tool was a questionnaire which its content validity by a panel of experts to promote agricultural education and studied, modified and approved. Reliability coefficient (Cronbach's alpha) with pre-test questionnaire that people were not selected in the sample was 87/0.The study findings showed that the perception of farmers’ challenges to implementing financial and infrastructural, technical and managerial, interpersonal and motivational issues, features, innovation, risk and uncertainty and lack of information and knowledge are gardeners. The results can be further improved and accelerated programs (IPM / FFS) to assist planners and policy makers in the sector