تحلیل مقایسه ای نقش سازمانهای ترویج دولتی و خصوصی بر پذیرش نوآوریهای کشاورزی در شهرستان طارم، استان زنجان
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: ترویج کشاورزی, خصوصیسازی, سرمایه اجتماعی, پذیرش, نوآوری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به دنبال بررسی دیدگاه کشاورزان در مورد سرمایه اجتماعی بخش های دولتی و خصوصی ترویج کشاورزی و تحلیل تأثیر آن بر پذیرش نوآوری های زراعی- دامی است. این پژوهش از یک پیمایش توصیفی- همبستگی با استفاده از تکنیک مصاحبه ساختارمند بهره برده است. مطالعه، نمونه ای تصادفی متشکل از 160 کشاورز را با کمک تکنیک نمونه گیری طبقه ای از دهستان آببر در شهرستان طارم از استان زنجان انتخاب نموده است و با استفاده از ابزار پرسشنامه (با رعایت تأیید روایی و اعتبار آن) مورد مصاحبه قرار داده است. طبق نتایج تحلیل رگرسیونی، سرمایه اجتماعی بخش دولتی ترویج کشاورزی 5/31 درصد تغییرات میزان پذیرش نوآوری ها را تبیین می کند و این در حالی است که بخش خصوصی تنها 5/3 درصد تغییرات میزان پذیرش را تبیین می نماید.
This study is to investigate farmers’ views regarding the social capital of public and private sector agricultural extension and to analyze the impact of social capital on adopting agricultural innovations. The research has conducted a descriptive-correlational survey using a structured interview technique utilizing a questionnaire validated by validity and reliability techniques. Using a stratified sampling technique, a sample of 160 farmers was randomly selected from the rural households of the Abbar Sub-county located in the Tarom Township of the Zanjan Province. According to the regression analysis, the social capital of public extension explains 31.5 percent of the variation in agricultural innovation adoption, whereas, the private extension can only determine 3.5 percent of variation in agricultural innovation adoption.