بررسی موانع بهبود فضای کسبوکار در حوزهی گردشگری روستایی منطقه ریجاب با استفاده از تئوری بنیانی
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: گردشگری روستایی, توسعه کسبوکار, توسعه اقتصادی, تئوری بنیانی, ریجاب,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی موانع بهبود فضای کسبوکار در حوزه توریسم روستایی با بهرهگیری از پارادایم کیفی و تئوری بنیانی صورت گرفته است. جامعهی موردمطالعه صاحبان کسبوکار در منطقهی ریجاب بودند که 28 نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند مورد پرسش قرار گرفتند. دادههای پژوهش با بهرهگیری از تکنیک مصاحبه نیمه ساختارمند و گروههای متمرکز جمعآوری و در قالب سه مرحله: کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل و در قالب10 مانع اصلی طبقهبندی گردید که شامل: 1- ضعف برنامهریزی، عدمحمایتهای مالی و اعتباری دولت 2- تخریب و آلودگی منابع طبیعی و زیستمحیطی3- عدم وجود امکانات و زیرساختهای اقامتی، تفریحی4- عدم وجود صنایع تبدیلی مرتبط با محصولات باغی در منطقه 5- فصلی بودن کسبوکارهای گردشگری 6- نبود انگیزه و عدم ریسکپذیری صاحبان کسبوکار در کارآفرینی و تنوعبخشی مشاغل 7- محدودیتهای اجتماعی موجود در جوامع میزبان 8- نامناسب بودن شرایط جغرافیایی منطقه 9- ضعف در اطلاعرسانی و معرفی جاذبههای مورد بازدید10- موانع فرهنگی میباشند. در پایان با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهادهایی بهمنظور توسعه این صنعت در روستاهای منطقه ریجاب ارائه شده است.
In this study we have investigated barriers to the development of rural tourism-related businesses in the Ryjab area by using Grounded Theory. Research population consisted 28 Community residents, and business owners. The research data were collected by using semi-structured interview in the form of three coding stage i.e. open coding; axial coding and selective coding were analyzed and classified in the form of ten main problems. included: 1) Poor planning and lack of financial supports, credit and legal support by government, 2) Degradation and pollution of natural resources and environment, 3) Lack of facilities and infrastructure of residential, entertainment, sports, health, 4) lack of processing manufacture for horticultural and agricultural products, 5) Seasonality of tourism businesses, 6) lack of incentive, constraints – capital and lack of risk of the business owners in the entrepreneurial and diversification of jobs, 7) Social restrictions in the host communities, 8) Unfavorable geographic and climatic conditions, 9) Inform and advertising restrictions, and 10) Culture barriers