عوامل مؤثر بر نظام دانش و اطلاعات کشاورزی از دیدگاه کارشناسان ترویج استان گلستان
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
1 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: نظام دانش و اطلاعات کشاورزی, کارشناسان ترویج, استان گلستان,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر نظام دانش و اطلاعات کشاورزی بود. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود. کارشناسان ترویج جهاد کشاورزی استان گلستان بهعنوان جامعه آماری این تحقیق انتخاب شدند (110=N) و تمام جامعه سرشماری شد. روایی ابزار پژوهش از طریق اعضای هیأت به دست آمد. آزمون مقدماتی و اعتبار پرسشنامه از طریق تکمیل 30 پرسشنامه خارج از نمونه آماری به عمل آمد و ضریب اطمینان آلفای کرونباخ 85/0=α محاسبه گردید. نتایج نشان داد عوامل بهبود تعاملات ترویج با آموزش، عوامل بهبود تعاملات ترویج با تحقیق، عوامل بهبود تعاملات ترویج با کشاورزان، عوامل بهبود تعاملات ترویج با شرکتهای خصوصی، عوامل بهبود تعاملات ترویج با تشکلهای کشاورزی، عوامل بهبود تعاملات آموزش با تحقیق، عوامل بهبود تعاملات آموزش با کشاورزان و عوامل بهبود تعاملات تحقیق با کشاورزان نسبت به نظامدانشو اطلاعاتکشاورزی رابطه مثبت و معنیداری داشتند. همچنین نتایج رگرسیون گامبهگام نشان داد که عواملبهبودتعاملاتترویجباتحقیق و عواملبهبودتعاملاتآموزشباکشاورزان، 9/38 درصد از تغییرات نظامدانشو اطلاعاتکشاورزی را تبیین نمودهاند.
The aim of this study was to study influencing factors on agricultural knowledge and information system. The methodological approach of this study was descriptive- correlative. The research population consisted of 110 extension experts, which all them was census. Validity of the instrument was established by a panel of experts consisting of senior faculty members and research committee advisors. Also a pilot test was conducted to determine the reliability of the survey instrument. In this test, the mentioned questionnaires were given to 30 expert which were similar to statistical society in regional, economic, cultural and social conditions. Reliability analysis was conducted by using and Cronbach alpha formula and result was 0.85. The results showed that factors of interactions improvement of extension- education, extension- farmers, extension- research, extension-private companies, extension- agricultural organization, education- research, education- farmers and research- farmers with agricultural knowledge and information system had been relationship of positive and significant. The results of the multiple regression analysis (stepwise method) revealed that the factors of interactions improvement extension- research and education- farmers explained a variation of 38.9% of the agricultural knowledge and information system.
احمدوند، م.، و کرمی، ع. (1386). نظام اطلاعات کشاورزی استان همدان: تعیینکنندههای موفقیت. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 3، شماره 1، صفحات 96-83.
احمدی، ش. (1383). بررسی مؤلفههای اصلاح ساختاری نظام دانش و اطلاعات کشاورزی؛ مطالعه موردی دیدگاه کارشناسان ترویج معاونت ترویج و نظام بهرهبرداری وزارت جهاد کشاورزی، تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
ادیب، س.، و روستا، ک. (1393). ارزیابی نگرش گلخانه داران استان خراسان جنوبی نسبت به کنشگران نظام دانش و اطلاعات کشاورزی، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، سال 7، شماره 3، صفحات 27-13.
حسینی، م.، و اسکندری، ف. (1387). سازوکارهای ارتباطی موجود میان تحقیق و ترویج کشاورزی از دیدگاه کارشناسان. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، شماره 2، صفحات 11-1.
شریفزاده، ا. (1385). تبیین سازوکارهای تقویت نظام تحقیقات کشاورزی ایران، رساله دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، تهران، دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران.
علیپور، ح. (1384). سازگار سازی نظام دانش و اطلاعات کشاورزی برای توسعه و ترویج غلات (گندم)، رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
غلامرضایی، س.، موحد محمدی، ح.، اسدی، ع.، و حسینی، م. (1386). تحلیل سازوکارهای مشارکت دانشگاه در عرصه ترویج کشاورزی، مجله علوم کشاورزی ایران، شماره 1، دوره 2-38، صفحات 173-161.
کرمی، ع.، و فنایی، ا. (1373). نظریهپردازیها در ترویج کشاورزی. جلد اول، وزارت جهاد سازندگی، تهران: انتشارات معاونت ترویج و مشارکت مردمی: صفحات 292.
مقدس فریمانی, ش.، و علیپور، ح. (1388). نظام دانش و اطلاعات کشاورزی: عناصر، کارکردها و اثربخشی، سومین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی، مشهد، انجمن ترویج و آموزش کشاورزی ایران، https://www.civilica.com/Paper-TARVIJCONF03-TARVIJCONF03_040.html
نوروزی، ع.، و ملک محمدی، ا. (1386). مشکلات ارتباط تحقیق و ترویج و سازوکارهای ارتباطی ممکن، اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 58، صفحات 150-135.
Aina, L. O. (2006, August). Information provision to farmers in Africa: The library-extension service linkage. In World Library and Information Congress. Retrieved from: http://www.ifla.org/IV/ifla72/papers/103-Aina-en.pdf.
Bill, F. (2007). Improving Research and Extension. American Farmland Trust. Policy Recommendation. Retrieved from: www.farmland.org /programs /.../ AFT_PublicHealthFarmPolicy_2006.pdf.
Demiryurek, K. (2010). Analysis of information systems and communication networks for organic and conventional hazelnut producers in the Samsun province of Turkey. Agricultural systems, 103(7): 444-452.
FAO. (2008). Agricultural biotechnologies in developing countries. Retrieved from: http://www.fao.org/
ISNAR. (2001). Annual Report, The Hague: International Service for Agricultural Research. http://www.cgiar.org/isnar/
Karbasioun, M., & Mulder, M. (2005). Changes in Farming, Coping Strategies of Farmers, and the Role of Training of Farmers in Esfahan, Iran. Paper presented in the 17th European seminar on Extension Education, Izmir, Turkey.
Karbasioun, M., Mulder, M., & Biemans, H. (2007). Towards a job competency profile for agricultural extension instructors: A survey of views of experts. Human Resource Development International, 10(2): 137-151.
Khan, R., Aziz, Z., & Ahmed, V. (2018). Building integrated agriculture information modelling (BIAIM): An integrated approach towards urban agriculture. Sustainable cities and society, 37, 594-607.
Kizilaslan, N. (2006). Agricultural information systems: a national case study. Library review, 55(8): 497-507.
Ortiz, O. (2006). Evolution of agricultural extension and information dissemination in Peru: An historical perspective focusing on potato-related pest control. Agriculture and Human Values, 23(4): 477-489.
Pascucci, S., & de-Magistris, T. (2011). The effects of changing regional Agricultural Knowledge and Innovation System on Italian farmers’ strategies. Agricultural Systems, 104(9): 746-754.
Pzeshki-Raad, G., Aghahi, H., & Ukaga, O. (2001). Agricultural Extension Problems in Iran Opinions of Extension Authorities. Journal of Extension Systems, 17(1): 1-14.
Pezeshki-Raad, G., & Aghai, H. (2002, May). An assessment of contact farmers’ educational activities in Iran (A national study). In Proceedings of the 18thAIAEE annual Conference, Durban, South Africa.
Ramirez, R. (1997). Understanding farmers’ communication networks: combining PRA with agricultural knowledge systems analysis. In Gatekeeper Series No. SA66. London: IIED.
Rivera, W. M., Qamar, M. K., & Mwandemere, H. K. (2005). Enhancing coordination among AKIS/RD actors: An analytical and comparative review of country studies on agricultural knowledge and information systems for rural development (AKIS/RD). Roling, N. (2004). Thematic Paper 2: Communication for Development in Research, Extention and Education). Rome: FAO.
Sadighi, H. (2005). Research, education and extension linkages: An analysis of institutions in developing countries. In Proceedings of the 21th Annual Conference of the Association for International Agricultural and Extension Education, (AEE’05), San Antonio, TX (pp. 117-125).
Swanson, B. (1997). Strengthening research-extension-farmer linkages. Improving agricultural extension, Chapter 19, In Strengthening Research-Extension-Farmer Linkages. FAO, Rome. Retrieved from: [http://www.fao.org/docrep/W5805E/w583e0l.htm].
Vaughan, C., Dessai, S., Hewitt, C., Baethgen, W., Terra, R., & Berterretche, M. (2017). Creating an enabling environment for investment in climate services: The case of Uruguay’s National Agricultural Information System. Climate Services, 8: 62-71.
Zarafshani, K. (2002). Some reflections on the PRA approach as a participatory inquiry for sustainable rural development: An Iranian perspective. In Proceedings of the 18th Annual Conference. AIAEE (Association for International Agricultural and Extension Education), Durban, South Africa.
_||_