راهکارهای آموزشی تأثیرگذار بر ارتقاء مدیریت نوآوری در تعاونیهای کشاورزی و روستایی استان تهران
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: مدیریت نوآوری, تعاونی کشاورزی و روستایی, راهکارهای آموزشی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر، بررسی راهکارهای آموزشی تأثیرگذار بر ارتقاء مدیریت نوآوری در تعاونیهای تولید کشاورزی و روستایی استان تهران است. روش تحقیق از نوع همبستگی میباشد و به لحاظ گردآوری دادهها از نوع غیر آزمایشی (توصیفی) و بر مبنای هدف از نوع کاربردی است. 695 نفر از مدیران و اعضای هیئت مدیره تعاونیهای کشاورزی و روستایی استان تهران جامعه آماری را تشکیل میدهند که بر اساس فرمول کوکران 128 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. روایی پرسشنامه با تأیید استادان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تعدادی از کارشناسان وزارت تعاون و سازمان تعاون روستایی به دست آمد و پایایی ابزار پژوهش نیز با انجام آزمون مقدماتی از طریق تکمیل 30 پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف بین 98/0-87/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرم افزار SPSSV16 صورت گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که به نظر اکثر پاسخگویان تأثیر راهکارهای آموزشی بر ارتقاء مدیریت نوآوری در تعاونیهای تولید کشاورزی و روستایی در حد زیاد بود. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین راهکارهای آموزشی با ارتقاء مدیریت نوآوری در تعاونیهای کشاورزی و روستایی در سطح 1 درصد رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین بین سن و سابقه عضویت با ارتقاء مدیریت نوآوری در تعاونیهای کشاورزی و روستایی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد که راهکارهای بازدید از مراکز علمی - پژوهشی فعال در زمینه نوآوری در بخش کشاورزی و برگزاری دوره های آموزشی آشنایی با مدیریت نوآوری برای مدیران تعاونی 45 درصد از تغییرات ارتقاء مدیریت نوآوری در تعاونیهای تولید کشاورزی و روستایی را تبیین کرده است.
The purpose of this study was to examine the role of educational strategies in promoting innovation management in agricultural and rural cooperatives of Tehran province. This research is a "descriptive- correlation research". The total population of this study is all general managers and board members of agricultural and rural cooperatives in Tehran province and based on the Cochran formula, 128 respondents were selected through proportionate random sampling method. Validity of questionnaire was confirmed by faculty members of Department of Agricultural Extension and Education, Islamic Azad University, (Science and Research Branch of Tehran) and experts from the Ministry of Cooperatives and Rural Cooperative organization. The reliability of questionnaire was measured by measuring the Cronbach alpha of thirty questionnaires and it was determined to be between 0/87- 0/98. Analysis of data was used through SPSS software version 16. The results of the study show the impact of educational factors on promoting innovation management in agricultural and rural cooperatives in Tehran province were high. The results of correlation show that there was a positive meaningful relationship between educational approaches and promoting innovation management, while there was a negative meaningful relationship between age and years of membeship with promoting innovation management. Results of stepwise multiple regression analysis indicated that visiting research and scientific centers and training courses about innovation management explained 45 percent of the variation in perception of respondents about promoting innovation management in agricultural and rural cooperatives.