شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استفاده از ابزارهای ترویج دیجیتال توسط کشاورزان ( مطالعه موردی استان کهگیلویه و بویر احمد)
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
محسن موسایی
1
*
,
اکبر زکی نژاد
2
1 - استادیار گروه مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
کلید واژه: ابزارهای ترویج دیجیتال, کشاورزی دیجیتال, روش دلفی, تحلیل سلسله مراتبی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استفاده از ابزارهای ترویج دیجیتال توسط بود. تحقیق به لحاظ تقسیم بندی بر مبنای هدف جز تحقیقات توسعه ای؛ به لحاظ تقسیم بندی بر اساس نحوه گردآوری داده ها در دسته تحقیقات توصیفی- پیمایشی؛ و به لحاظ نوع داده ها از جمله تحقیقات آمیخته کیفی و کمی می باشد. جامعه آماری پژوهش را اساتید، صاحبنظران و متخصصان کشاورزی و کشاورزان پیشرو که دارای تجربه کافی در زمینه کشاورزی دیجیتال هستند، تشکیل میدهد. روش تحلیل در بخش کیفی روش دلفی و در بخش کمی تحلیل سلسله مراتبی(AHP) برای رتبه بندی عوامل شناخته شده می باشد. نتایج در بخش کیفی منجر به شناسایی 6 عامل اصلی (عوامل اقتصادی، عوامل فردی، عوامل آموزشی- ترویجی، سیاست گذاری، عوامل فنی و عامل انگیزشی) گردید. نتایج رتبه بندی نشان داد که عوامل فردی با وزن (0.267) در رتبه اول، عوامل آموزشی- ترویجی با وزن(0.256) در رتبه دوم، عوامل فنی و تکنولوژیکی با وزن (0.187) در رتبه سوم، عامل انگیزشی با وزن (0.131) در رتبه چهارم، سیاست گذاری وزن (0.093) در رتبه پنجم و عوامل اقتصادی با وزن (0.065) در رتبه ششم قرار دارد.
The purpose of this research was to identify and prioritize factors affecting the use of digital promotion tools by farmers. The research in terms of division based on the purpose is considred as a developmental research; In terms of classification based on the method of data collection can be categorized as a descriptive-survey research; And in terms of the type of data, it is a mixed qualitative and quantitative research.The statistical population of the research consists of professors, agricultural experts and leading farmers who have enough experience in the field of digital agriculture. The analysis method in the qualitative part is the Delphi method and in the quantitative part the analytic hierarchy prosses (AHP) is used to rank the known factors. The results in the qualitative part led to the identification of 6 main factors (economic, individual, educational-extensional, policy making, technical and motivational factors). The ranking results showed that individual factors with weight (0.267) in the first place, educational-promotional factors with weight (0.256) in second place, technical and technological factors with weight (0.187) in third place, motivational factor with weight (0.131) In the fourth place, policy making weight (0.093) is in the fifth place and economic factors with weight (0.065) is in the sixth place.
بخشم، م. کریمی، ح. حسین پور، م. (1400). تاثیر کاربردهای فناورانه اینترنت اشیاء بر توسعه قابلیت های پویا در شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی. دوفصلنامه راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 8(15): 9-1.
عنابستانی، ع. طوابی نژاد، م. (1397). بررسی موانع و چالشهای بازاریابی محصولات کشاورزی بخش مرکزی شهرستان پلدختر با استفاده از تحلیل شبکه فازی. آمایش جغرافیایی فضا. 8(3): 59-78.
قاسملو، ن. متکان، ع. ا؛ علی محمدی، ع. عقیقی، ح. (1400). استفاده از فن آوری اینترنت اشیا در جمع آوری اطلاعات محیطی اراضی کشاورزی و ارائه آن در بستر وب و گوشی های هوشمند. دومین کنفرانس ملی داده کاوی در علوم زمین: 14-1.
کرمی فرد، ف. رستمی قبادی، ف. گراوندی، ش. (1400) . ارائه چارچوبی برای بازاریابی دیجیتال در کارآفرینی کشاورزی. مجله کارآفرینی در کشاورزی، 8(1): 84-67.
Agyekumhene, C., de J. R., Vries, A., van Paassen, M., & MacNaghten, P.(2020(. Making Smallholder Value Chain Partnerships Inclusive: Exploring Digital Farm Monitoring through Farmer Friendly Smartphone Platforms. Sustainability 12 (11): 4580. doi:https://doi.org/10 .3390 /su 12 114580.
Agrawal, H., Dhall, R., Iyer, KSS., &
Bhusal, A., Sagar G.C., & Laxman, Kh. (2021). A review article on role of information and communication technology in agriculture and factors affecting its dissemination in Nepal. Journal of Applied Biotechnology and Bioengineering, 8(3):81‒85. DOI:10.15406/jabb.2021.08.00257.
Atela, J , A. Ouma, P.O. Tuitoek, J. Onjoro, P.A. & Nyangweso, S.E. (2016). A comparative performance of indigenous chicken in Baringo and Kisumu Counties in Kenya for sustainable agriculture .)2016 (.E.S Journal of Agricultural and Policy International .4(6): 97-104.
Ba, Q., Lu, D., Kuo, W., & Lai, P. (2018). Traditional farming and sustainable Development of an indegenous Community in the Montain Area-A case study of Wutai Village in Taiwan. Sustainability. 10(10): 2-16.
Chen, Y., & Lu, Y. (2019). Factors influencing the information needs and information access channels of farmers: An empirical study in Guangdong, China. Journal of Information Science, https ://doi .org/10.1177/0165551518819970.
FAO. (2017). Information and Communication Technology (ICT) in Agriculture: A Report to the G20 Agricultural Deputies. Rome: FAO.
Farooq, M.S., Riaz, S., Abid, A., Abid, K., & Naeem, M.A. A Survey on the Role of IoT in Agriculture for the Implementation of Smart Farming. IEEE Access. 2019;7:156237-156270.
Kamienski, C., Soininen, J.P., Taumberger, M., Dantas, R., Toscano, A., Cinotti, T.S., Maia, RF., & Neto, A.T. (2019). Smart water management platform: IoT-based precision irrigation for agriculture,' Sensors. 19(2): 276.
Kaske, D., Mvena, Z., & Sife, A. (2018). Mobile phone usage for accessing agricultural information in Southern Ethiopia. J. Agric. Food Inf. 19, 284–298. doi: 10.1080/10496505.2017.1371023.
Kudama, G., Dangia, M., Wana, H., & Tadese, B. (2021) . Will digital solution transform Sub-Sahara African agriculture?. Artificial Intelligence in Agriculture 5(6). DOI:10.1016/j.aiia.2021.12.001
Kumar, R., Kumar, P., & Pal, S. (2021). Farmers Awareness Regarding Information And Communocation Technology (ICT) Based Equipments In Agricultur Sector Of Haryana. ANVESAK, 51(1). https://www.researchgate.net/publication/353821931.
McCampbell, M., McCampbell, J. A., Laure
ns, K., & Cees, L. (2021). Are farmers ready to use phone-based digital tools for agronomic advice? Ex-ante user readiness assessment using the case of Rwandan banana farmers. The Journal of Agricultural Education and Extension, DOI: 10. 1080 /1389224X.2021.1984955.
Mdoda, L., & Lwandiso, M. (2022) .Factors affecting the usinginformation and communication technologies (ICTs) by livestock farmers in the Eastern Capeprovince, Cogent Social Sciences, 8:1, 2026017, DOI: 10.1080/23311886.2022. 2026017.
Padhy, C., Reddy, M.D., Kumar, R., & Pattanayak, K. (2022). Role of Digital Technology in Agriculture. Indian Journal of Natural Sciences, 13(71). https:// www. researchgate.net/publication/360156670.
Rajkhowa, P., & Qaim, M. (2021) .Personalized digital extension services and agricultural performance: Evidence from smallholder farmers in India. PLoS ONE 16(10): e0259319. https://doi.org/10.1371 /journal.pone.0259319
Ray, P.R. (2017). Internet of Things for smart agriculture: Technologies, practices and future direction,' J. Ambient Intell. Smart Environ. 9(4):395-420.
Sala, S. (2020). A look at the digital technologies transforming agriculture, https://www.ifad.org/en/web/latest/-/blog/.
Rezadoost, H., Estelaji, A., and Shariat Panahi, M.(2020). Assessment of the Sustainable Rural Livelihoods Assets in Langroud County. International Journal of Agricultural Management and Development, 10(4): 323-332.
Salam, A., & Khan, M.Z. (2020). Farmers’ perception analysis about the use of information and communication technologies (ICT) in agriculture extension services of Khyber Pakhtunkhwa. Sarhad Journal of Agriculture, 36(3): 754-760. DOI http://dx.doi.org/10.17582/journal.sja/2020/36.3.754.760.
Sam, C., McCampbell, M., Sharma, A., Sharma, R., Stephan, M., Haefele, E. , Karki, E., Hetherington, J., Smith, J., Brown, B.(2022). How have smallholder farmers used digital extension tools? Developer and user voices from Sub-Saharan Africa, South Asia and Southeast Asia. Global Food Security. 32 (2022) 100577.
Sebastian, A., & Jeyalakshmi, G. (2019). Use of Digital Tools for Horizontal Spread of Agricultural Technologies by Farmers of Kerala. Journal of Extension Education 31(4):6411. DOI:10.26725/JEE.2019.4.31.6411-6416.
Shrivastav, U. (2021). Digitasation in Agriculture: A Necessity for India, http://www.businessworld.in/article/Digitisation-In-Agriculture-A-Necessity-For-India/27-01-2021-370573/.
Tonny NB, Palash MS, Moniruzzaman M (2019). Use of ICT in decision making of agricultural marketing: Factors determining of farmers’ involvement. Journal of the Bangladesh Agricultural University. 17(2):226–231.
Xu, Z., Fan,W., Dong, X., Wang, X., Liu,Y., Xue, H., & Kelems, J. (2020). Analysis of the functional orientation of agricultural systems from the perspective of resource circulation Journal of cleaner production. 258(1): 120-134.