عوامل مؤثر بر مدیریت تعارض از دیدگاه کارکنان بانک کشاورزی شهر تهران
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیرضا دین پناه 1 , نوید نعیمیان 2
1 - گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - گروه کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: مدیریت تعارض, شهر تهران, کارکنان, بانک کشاورزی,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت تعارض در بانک کشاورزی می باشد. این تحقیق ازنوع توصیفی- همبستگی می باشد. کارکنان بانک کشاورزی شهر تهران به عنوان جامعه آماری این تحقیق انتخاب شدند(1200=N) و با استفاده از نمونه گیری تصادفی 291 کارمند به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. روایی ابزار پژوهش از طریق اعضای هیأت ترویج و کشاورزی دانشگاه ساری به دست آمد. پایایی پرسشنامه از طریق پیش آزمون و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه گردید. متغیر وابسته مدیریت تعارض و متغیرهای مستقل عوامل اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی و آموزشی- ترویجی بودند. نتایج نشان داد که عوامل اقتصادی به تنهایی 19 درصد از تغییرات سبک کنترل مدیریت تعارض، عوامل آموزشی- ترویجی و عوامل اقتصادی مشترکا" 6/5 درصد از تغییرات سبک همکاری مدیریت تعارض، عوامل اجتماعی و عوامل اقتصادی مشترکا" 2/24 درصد از تغییرات سبک اجتناب مدیریت تعارض، عوامل مدیریتی، عوامل آموزشی- ترویجی و عوامل اجتماعی، جمعاً 9/18 درصد از تغییرات سبک گذشت مدیریت تعارض و عوامل مدیریتی و عوامل آموزشی- ترویجی مشترکا" 23 درصد از تغییرات سبک مصالحه مدیریت تعارض را تبیین نموده اند.
The purpose of this research was to study factors affecting conflict management from the perspective of Tehran Keshavarzi Bank employees. The methodological approach of this study was descriptive- correlative. The research population consisted of 1200 Keshavarzi Bank employees, which 291 of them selected using randomizing sampling method (n=291). Validity of the instrument was established by a panel of experts consisting of senior faculty members in Sari University and research committee advisors in Tehran Keshavarzi Bank. Reliability analysis was conducted by using and Cronbach alpha formula and result was 0.87. Dependent variable was conflict management and independent variables include factors of economic, social, management and extension- education. The results showed that economic factor explained variation of 19% of control style in conflict management and factors of extension- education and economic explained variation of 5.6% of collaborating style in conflict management. Also factors of social and economic explained variation of 24.2% of avoiding style in conflict management, and factors of management, extension- education and social explained variation of 18.9% of accommodating style in conflict management. Also factors of management and extension- education explained variation of 23% of compromising style in conflict management.
تونکه نژاد، م. (1384). نظریه جدید در مدیریت تعارض، ماهنامه تدبیر، شماره 162، سال شانزدهم.
جهاندیده کاظم پور، م. (1384). مدیریت تعارض، روزنامه همشهری، شماره 3725.
حیدری، ز. عسگریان، م. و دوایی، م. (1389). بررسی روابط بین جو سازمانی و مدیریت تعارض از دیدگاه مدیران. تازه های روانشناسی صنعتی/سازمانی، سال اول، شماره سوم، تابستان، صص 65-47
داور، س.ع.، و درخشان، ر. (1401). راﺑﻄﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻌﺎرض و ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ ﺷﻐﻠﯽ ﺑﺎ ﻓﺮﺳﻮدﮔﯽ ﺷﻐﻠﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺻﺪاﺳﯿﻤﺎ ﺧﻮزﺳﺘﺎن. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روﯾﮑﺮدﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﻧﻮﯾﻦ در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺣﺴﺎﺑﺪاری، ﭘﯿﺎﭘﯽ 84، صص 1163-1177.
درگاهی ، ح. و عراقیه فراهانی، س. (1386). بررسی مدیریت تعارض از دیدگاه مدیران حوزه معاونت سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
زرتوشه فراهانی، م. ت. (1380). بررسی سبک های رهبری و راهبردهای مدیریت تعارض در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
سلیمانی، م. (1382). رابطه رضایت شغلی، روحیه و نگرش کارکنان نسبت به تعارض با نحوه برخورد آنان با تعارض به منظور ارائه مدلی برای مئیریت تعارض در مدارس ابتدایی و متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
سهیلی، ک. (1388). بررسیرابطهسبکهایمدیریتتعارضورضایتشغلیکارکنان دردانشگاهرازیکرمانشاه. پایان نامهکارشناسیارشدرشتهمدیریتبازرگانی (گرایشمالی)، انشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
شاه طلبی، س. (1386). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سبک های مدیریت تعارض مدیران دبیرستان های دخترانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 86-1385. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی. دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی
شعبانی ورکی، ب. و پورافشانی، ا. (1384). تأثیر باورهای نظارتی مدیران ابتدایی بر سبک های مدیریت تعارض آن. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهوار، دوره سوم، سال دوازدهم، شماره 4، صص 70-51.
ﻋﺎﺑﺪی ﺳﺮوﺳﺘﺎﻧﯽ، ا. (1400). روش ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻌﺎرض ﺑﺎ ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺤﻠﯽ از دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺎﻣﻮران ﯾﮕﺎن ﺣﻔﺎﻇﺖ از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ اﺳﺘﺎن ﮔﻠﺴﺘﺎن. ﻣﺠﻠﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺣﻤﺎﯾﺖ و ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺟﻨﮕﻠﻬﺎ و ﻣﺮاﺗﻊ اﯾﺮان، ﺳﺎل ﻧﻮزدﻫﻢ ﺷﻤﺎره 1 (ﭘﯿﺎﭘﯽ 37)، صص 155-141.
عاجلو، ب. قربانی، م. و احمدی، م. (1385). بررسی رابطه بین سبک های مدیریت تعارض و میزان استرس شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی ورامین-پیشوا. پژوهشهای تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد. شماره هفتم، تابستان
غفوریان، ه. و فلامرزی، آ. (1389). بررسی رابطه بین تعارض و عملکرد شغلی کارکنان. فصلنامه تازه های روانشناسی صنعتی/سازمانی. سال اول، شماره 2، بهار، صص 48-35.آستراکی، م. (1384). تعارض را بشناسیم و مدیریت کنیم. فصلنامه اطلاع رسانی و مدیریت، سال پانزدهم، شماره 104-103.
ﻓﺎرغ، س.ع.، ﺻﻔﺎری، ی.و ﺟﻌﻔﺮی ﺳﯿﺴﯽ، م. (1400). ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﺎزی وارﺳﺎزی در ﻓﺮآﯾﻨﺪ آﻣﻮزش و ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻌﺎرض. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻓﻨﺎوری آﻣﻮزش، ﺳﺎل ﭘﺎﻧﺰدﻫﻢ ﺷﻤﺎره 4 (ﭘﯿﺎﭘﯽ 60)، صص 672-657.
کرامتی، م. و روشن، م. (1384). رابطه خویشتن شناسی مدیران مدارس با ترفندهای آنان در مدیریت تعارض. فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا، دوره 1، شماره 4، صص 48-35.
محمودآبادی، ا. (1384). بررسی گاهی نگرش و عملکرد مدیران بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد تعارض.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
مختارپور، ص.، خادمی، م.، ایرجی، م.، و مختارپور، ح. (1390). ررسی رابطه ی بین ویژگیهای جمعیت شناختی مدیران بر انتخاب سبکهای مدیریت تعارض، مجله پژوهش علوم انسانی، سال دوازدهم، شماره 29، صص 120-109.
مقیمی، م. (1386). سازمان و مدیریت رویکری پژوهشی، تهران: انتشارات ترمه.
میرکمالی، س. م .(1387). رفتار و روابط در سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات رامین.
نریمانی، م. و آریان پور، س. (1384). بررسی ارتباط سلامت روانی، خودکارآمدی و تحمل ابهام با عملکرد ورزشی در دانشجویان. گزارش پژوهشی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی.
نکویی مقدم، م. و پیرمرادی برنجانی، ن. (1387). بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی کارکنان و تعارض
سازمانی (بین فردی) در سازمانهای دولتی، نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 1، پاییز و زمستان، صص 122-105.
Chanya, A., Prachaak, B., and Ngang, T.K. (2014). Conflict Management on Use of Watershed Resources, Procedia - Social and Behavioral Sciences 136: 481 – 485.
Chye Koh, Hian, Boo, Elfered, H.Y. (2001). Organizational ethics and employee satisfaction and commitment Management Decision: 5 P:6.
Elphinston, J., and Hardman, S.L. (2006). Effect of an integrated functional stability program on injury rates in an international netball squad, ournal of Science and Medicine in Sport, 9(1-2): 169-176.
Johansson, A., Lindahl, K. B., and Zachrisson, A. (2022). Exploring prospects of deliberation in intractable natural resource management conflicts. Journal of Environmental Management, 315(1), Available on the: https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2022.115205 .
Kim, S.Y., Kim, J., and Lim, T.S. (2013). The impact of relational holism on conflict management styles in colleagueship and friendship: A cross-cultural study, Studies in Communication Sciences 13:58–66.
Nordin, Sh., Sivapalan, S., Bhattacharyya, E., Hashim, H., Wan Ahmad, W.F., and Abdullah, A. (2014). Organizational Communication Climate and Conflict Management: Communications Management in an Oil
and Gas Company, Procedia - Social and Behavioral Sciences 109:1046 – 1058.
Rhoades, L., Eisenberger, R., & Armeli, S. (2001). Affective commitment to the organization: The contribution of perceived organizational support, Journal of Applied Psychology, 86(5), 825-836.
Upadhyay, D. (2021). Consideration of future consequences and decision-making patterns as determinants of conflict management styles. IIMB Management Review, 33 (1): 5-14.
_||_