عوامل موثر بر رفتار بازاریابی انارکاران شهرستان طارم
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیبهناز میرزائی 1 , علی شمس 2 , حلیمه رزمی 3 , علی فرهادی 4
1 - دانشگاه زنجان، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی
2 - 2. دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان
3 - دانشجوی دکتری گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان
4 - 4. کارشناس برنامهریزی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان
کلید واژه: رفتار بازاریابی, مکان فروش, انارکاران, شهرستان طارم, قیمت فروش,
چکیده مقاله :
انار یکی از مهمترین محصولات استراتژیک کشاورزی شهرستان طارم می باشد. علی رغم جایگاه مهم این محصول در معیشت خانوارهای روستایی، بازاریابی این محصول مانند سایر محصولات کشاورزی در کشور دارای مشکلاتی می باشد. هرگونه برنامهریزی در حوزه بهبود بازار انار، نیازمند شناخت رفتارهای بازاریابی انارکاران می باشد. لذا این تحقیق توصیفی- همبستگی با هدف بررسی عوامل موثر بر رفتار بازاریابی انارکاران در شهرستان طارم صورت گرفت. نمونه گیری به روش خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انجام شد و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 160 نفر از بین 5207 نفر به صورت مرحله به مرحله و با تناسب تعداد کشاورزان در سطح دهستان ها و روستاها انتخاب و مطالعه شد. داده ها به روش پیمایش با استفاده از پرسشنامه ساختارمند که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته، جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSSWin22 تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای محل فروش انار، منابع تامین مالی، منبع تامین آب، دسترسی به اعتبار و خدمات مالی، دریافت وام از بانک و موسسات مالی، سابقه انارکاری، درآمد سالانه کشاورزی، فاصله تقریبی باغ تا مرکز فروش، عملکرد کل باغ، میزان خودمصرفی انار، هزینه حمل و نقل انار به بازار جهت فروش و استفاده از واسطهگران محلی در روستا جهت کسب اطلاعات با رفتار بازاریابی انارکاران رابطه مثبت و معنی داری دارند.
Pomegranate is one of the most important strategic agricultural products of Tarom Township. Despite the important place of this product in the livelihood of rural households, the marketing of this product, like other agricultural products in Iran, has many problems. Any planning in the field of improving the pomegranate market requires understanding the marketing behaviors of pomegranates. Therefore, this descriptive-correlational study was conducted to investigate the factors affecting the marketing behavior of pomegranates in Tarom Township. multi-stage random cluster method was done in sampling stage and the number of samples was selected and studied using Cochran's formula of 160 people out of 5207 people whit step by step and according to the number of farmers in rural areas and villages. Data were analyzed by survey using a structured questionnaire whose validity and reliability were confirmed and using SPSSWin22 software. The results showed that the variables of pomegranate sales point, financing sources, water supply source, access to credit and financial services, receiving loans from banks and financial institutions, pomegranate history, annual agricultural income, approximate distance from garden to sales center, total garden performance The rate of self-consumption of pomegranate, the cost of transporting pomegranate to the market for sale and the use of local intermediaries in the village to obtain information have a positive and significant relationship with the marketing behavior of pomegranates.
آثاری، ا.، فتاحی اردکانی، ا.، و فهرستی ثانی، م. (1396). بررسی عوامل موثر بر تقاضای صادرات انار ایران. مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی، دوره 9، شماره 3، صفحه 1-16.
- امیری، ز.، فتاحی، ا.، و رفیعی، ح. (1396). بررسی بازار محصولات کشاورزی با تاکید بر سهم عوامل مختلف از منافع بازار (مطالعه موردی بازار انار استان یزد). فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، دوره 25، شماره 97، صفحه 119-136.
جهاد کشاورزی شهرستان طارم (1397).
جهاد کشاورزی شهرستان طارم (1399).
چگینی، س.، شمس، ع.، قیدی، ا.، و کرمی دهکردی، ا. (1394). بررسی عوامل مرتبط با رفتار بازاریابی (نحوه فروش) زیتونکاران شهرستان طارم. فصلنامه راهبردهای توسعه روستایی، جلد 2، شماره 3، صفحه 271-286.
خسروی، م.، شمس، ع.، قلی زاده، ح.، و هوشمندانمقدمفرد، ز. (۱۳۹۶). بررسی عوامل مرتبط با شیوه فروش محصول تولید شده توسط زعفران کاران شهرستان قائن. نشریه زراعت و فناوری زعفران، جلد 5، شماره 1، صفحه 91-105.
روح اله نژاد، ل. (1396). بررسی حاشیه بازاریابی عسل و عوامل موثر بر آن در شهرستان مشگین شهر. پایاننامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی، دانشگاه ارومیه.
رعیت پیشه، ن .ا. (۱۳۹۴). اهمیت بازاریابی محصولات کشاورزی در ایران. دومین کنگره علمی پژوهشی توسعه و ترویج علوم کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
صالحی، ر.، و نداف، م. (1396). حاشیه بازاریابی گردو استان همدان (مطالعه موردی شهرستان تویسرکان). مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی، جلد 9، شماره 3، صفحه 229-248.
مرکز آمار ایران (1398). نتایج طرح آمارگیری باغداری.
مجاوریان، م.، رسولی، ف.، و حسینی یکانی، ع. (1392). عوامل موثر بر انتخاب کانال فروش در بین تولیدکنندگان مرکبات مازندران. فصلنامه اقتصاد و توسعه کشاورزی، جلد 27، شماره 2، صفحه 123-133.
AbdElrazig, H. E., Musa, M. I., & Elsheikh, S. E. (2018). Value Chain Analysis for Tomato Production and Marketing in Khartoum State, Sudan. Current Investigations in Agriculture and Current Research, 5(4), 715-721.
-Abdpoor Dalal, A. (2011). The study of potato marketing structure and its influencing factors in Ardabil. The first Conference of the Agricultural Development of North West provinces, University of Ardebil Payam Noor, Iran.
-Devde, P. U. (2017). Marketing behaviour of vegetable growers (Doctoral dissertation, Vasantrao Naik Marathwada Krishi Vidyapeeth, Parbhani).
Ghafoor, A., Badr, H., & Maqbool, A. (2017). Marketing of Agricultural Products. Institute of Business Management Sciences, University of Agriculture, Faisalabad, Pakistan. Chapter 5:113-156.
Janani, P. B., Premavathi, R., & Sasikala, R. (2017). Marketing Behaviour of Jasmine Growers. Journal of Extension Education, 28(4(, 5747-5759.
Kanwal, S., & Kashyap, S. K. (2019). Role of extension professionals in determining marketing behaviour of the farmers indulged in Horticulture sector in Indian context: A review. Journal of Applied and Natural Science, 11(2), 450-454.
Kirti, R., & Dubey, M. K. (2018). Marketing behaviour of vegetable growers of Jabalpur district of Madhya Pradesh. International Journal of Chemical Studies, 6 (4), 499-501.
Kumar, S., Roy, M., & Mukherjee, A. (2018). Marketing behaviour of vegetable growers in Uttarakhand hills. Journal of Community Mobilization and Sustainable Development, 13(1), 68-74.
Modi, P. K., Verma, P. D., & Chavan, S. M. (2019). Marketing Behaviour of Okra (Abelmoschus esculentus L.) Growers in Tapi District. Journal of Krishi Vigyan, 8(1), 212-216.
Mohalkar, S. S., Bondar, U. S., & Shrote, R. V. (2018). An evaluation of market channel/supply chain of pomegranate in Ahmednagar district of Maharashtra. Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry, 7(4), 3394-3397.
Maratha, P., & Badodiya, S. K. (2017). Study on Marketing behaviour and other attributes of vegetable growers at Kota Block of Kota District in Rajasthan. International Journal of Pure & Applied BioSciencel, 5(1), 329-337.
Phukan, P., Avasthe, R., Lepcha, B., & Singh, R. (2018). Marketing behaviour of vegetable growers in East Sikkim. Journal of Krishi Vigyan, 6(2), 157-162.
Pryanka Kumari, P., & Wadhwani, M. K. (2018). Marketing Behavior of Banana Grower in Bhagalpur District of Bihar. Economic Affairs, 63(4), 791-794.
Pikousova, K., & Prusa, P. (2011). Deterministic factors for choosing of distribution model. Pernerscontacts, 4 (3), 91-97.
Prasanna, R., Bulankulama, S., & Kuruppuge, R.H. (2011). Factors Affecting Farmers Higher Gain from Paddy Marketing: A Case Study on Paddy Farmers in North Central Province, Sri Lanka. International Journal of Agricultural Management and Development (IJAMAD), 2(1), 57-69.
Raahinipriya, P., & Rani, R. J. (2019). Marketing Behaviour of Organic Farmers in Karur district of Tamil Nadu. Journal of Extension Education, 30(4), 6186-6189.
Sharma Pandit, S., Kuwornu, J. K., Datta, A., Yaseen, M., & Anal, A. K. (2020). Analysis of marketing information sources among smallholder vegetable farmers. International Journal of Vegetable Science, 26(1), 96-105.
- Sharma, J., Ramchandra, K. K., Sharma, D., Meshram, D. T., & Ashis Maity, N. N. (2014). Pomegranate: cultivation, marketing and utilization. Technical Bulletin No. NRCP/2014/1, ICAR-NRCP, Solapur, India.
Sartwelle, J., O'Brien, D., Tierney, W., & Eggers, T. (2012). The Effects of Personal and Farm Characteristics upon Gain Marketing practices. Journal of Agricultural and Applied Economics. 32(1), 95-111.
- Sikawa, G. Y., & Mugisha, J. (2011). Factors influencing south-western Uganda dairy farmers’ choice of the milk marketing channel: a case study of Kirihura district south western Uganda. Moshi University College of Cooperative and Business Studies.
_||_