پیاده سازی حمایتهای فنی و تخصصی رسانههای اجتماعی از نظام ترویج و آموزش کشاورزی بر اساس دادهبنیاد
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
مریم بهارستانی
1
,
علیرضا پورسعید
2
*
,
مرجان واحدی
3
1 - گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، ایلام، ایران
2 - گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، ایلام، ایران
3 - گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، ایلام، ایران
کلید واژه: نظریه دادهبنیاد, حمایت فنی و تخصصی, رسانههای اجتماعی, نظام ترویج و آموزش کشاورزی,
چکیده مقاله :
روش پژوهش حاضر کیفی از نوع دادهبنیاد و با رویکرد نظاممند است و برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش اشتراوس و کوربین (1998) انجام گرفت. جامعه آماری شامل کارشناسان موضوعی شاغل در گروه فناوری و شبکههای مجازی دفتر شبکه دانش و رسانههای ترویجی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی بودند که به روش هدفمند به صورت گلوله برفی انتخاب شدند. تعداد 11 مصاحبه برای دستیابی به اشباع نظری صورت گرفت. در قالب مدل پاردایمی، یافتهها نشان داد که 57 مفهوم با 255 بار تکرار در قالب 23 مقوله به عنوان مولفههای موثر بر پیادهسازی حمایتهای فنی و تخصصی رسانههای اجتماعی از نظام ترویج و آموزش کشاورزی شناسایی شدند که عبارتند از: عوامل علّی، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، مقوله اصلی، راهبردها و پیامدها. با ارائه مدل پارایمی، مولفههای ساختاری حمایتهای فنی و تخصصی رسانههای اجتماعی از نظام ترویج و آموزش کشاورزی مشخص شد و در ادامه با بیان پیشنهادهای کاربردی سعی شد تا مسیر کارگزاران نظام ترویج و آموزش کشاورزی در خصوص رسانههای اجتماعی تبیین گردد.
The present research method is qualitative, grounded theory and with a systematic approach. To collect data, a semi-structured interview method was used, and information analysis was carried out using the Strauss and Corbin (1998) method. The statistical population included subject matter experts working in the Technology and Virtual Networks Group of the Knowledge Network Office and Extension Media of the Agricultural Education and Extension Institute, who were selected using a purposeful snowball method. 11 interviews were conducted to achieve theoretical saturation. In the framework of the paradigm model, the findings showed that 57 concepts with 255 repetitions in the form of 23 categories were identified as effective components on the implementation of technical and specialized social media support for the agricultural extension and education system, which include: Causal factors, contextual factors, intervening factors, main category, strategy and consequences. By presenting a paradigm model, the structural components of social media's technical and specialized support for the agricultural extension and education system were identified, and then, by expressing practical suggestions, an attempt was made to explain the path of agricultural extension and education system agents regarding social media.
جعفری، ع. (1400). تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر مشارکت مدنی شهروندان (مطالعه موردی: شهروندان بالای 18 سال شهر اردبیل، مطالعات رسانههای نوین. 7 (27).
جندقی، غ؛ میرزایی، ا؛ خانمحمدی، ه. (1400). طراحی الگوی جمعسپاری ایدههای نوآورانه بر بستر رسانههای اجتماعی در ایران (مورد مطالعه: صنعت بیمه). فصلنامه سیاستگذاری عمومی، 7(1): 59-78.
خرازیان، م؛ آقا علیخانی، م. (1400). تحلیل چندسطحی راهبردهای رسانه اجتماعی با منظومه عملکرد شغلی کارکنان. مطالعات مدیریت راهبردی. 46، 36-19.
صلصالي، م. فخر موحدي، ع. و چراغي، م. (1397). تحقيق گراندد تئوري در علوم پزشكي: فلسفه و اصول كاربرد. تهران، انتشارات نشر و تبليغ بشري.
طبیجی، ز؛ رزمی، ز؛ طباطباییان، ح. (1400). تأثیر شبکههای اجتماعی در ترویج نوآوری مورد مطالعه (نانوتکنولوژی). مهندسی سیستم و بهره وری، 1(4):112-97.
علویزاده، م ؛ میرلطفی، م؛ ملانوروزی، م؛ حسینی، ن. (1394). ارزیابی تأثیر شبکههای مجازی اجتماعی بر بهبود عملکرد تولید کشاورزان (مطالعه موردی: بخش زبرخان شهرستان نیشابور). برنامهریزی فضایی (جغرافیا). 18، 162-145.
فولادفر، پ. (1399). آینده شبکههای اجتماعی. آفاق علوم انسانی، اسفند 47 :91 – 113.
محمدی، و.، و یعقوبی، ج.، و شمس، ع.، و نصرتی، س. (1398). موانع استفاده اثربخش از شبکههای اجتماعی مجازی در ترویج و آموزش کشاورزی. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی, 12(3): 65-76.
ميرزايي م، رحيمي ص، مرادي، م. (1395). بررسي نقش شبکههاي اجتماعي در تبادلات علمي (مطالعه موردي دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه رازي). فصلنامه علمی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 19 (1): صص 130-108.
Barau, A. A., and Afrad, S. I. (2017). An overview of social media use in agricultural extension service delivery. Journal of Agricultural Informatics, 8(3): 50-61.
Cao, X., & Yu, L. (2019). Exploring the influence of excessive social media use at work: A three-dimension usage perspective. International Journal of Information Management. 46, 83-92
Crowell, L.F, (2011). Weak ties: A mechanism for helping women to expand their socialnetworks and increase their capital, The Social Science Journal, 41: 15-28.
Kipkurgat, T. Onyiego, M., and Chemwanria, S. (2016). Impact of social media on agricultural extension in Kenya: a case of Kesses District. International Journal of Agricultural Extension and Rural Development Studies, 3(1): 30-36.
Kvale, S. (1994). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. Sage Publication, Inc,
Manca, S., and Ranieri, M. (2019). Facebook and the others. Potentials and obstacles of social media for teaching in higher education. Computers and Education, 95: 216-230.
Mirmehdi, S. M., Jafari, F. (2021). Investigating the effect of excessive use of social media in the workplace on employees' job performance (Case: employees of Iran telecommunication company). Human in Formation Interaction, 8(3): 30-40.
Musa, N. S. Githeko, J. M., and El-Siddig, K. (2012). The adoption and use of ICTs by small scalefarmers in Gezira State, Sudan. Research Application Summary, 625-633.
Suchiradipta, B., and Saravanan, R. (2016). Socialmedia: shaping the future of agricultural extension andadvisory services. GFRAS.
Raj, S., and Bhattacharjee, S. (2017). Social media for agricultural extension. National Institute of Agricultral Extension Management, 1: 1-36.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques.
Van Zoonen, W., van Zoonen, W., Verhoeven, J., W., Verhoeven, J. W., Vliegenthart, R., Vliegenthart, R. (2016). Social media’s dark side: Inducing boundary conflicts. Journal of Managerial Psychology. 31(8): 1297–1311.