شاخص ترکیبی ارتقای بانکداری الکترونیکی (مطالعه موردی: بانک کشاورزی)
محورهای موضوعی : اقتصاد کاربردی
سید شمس الدین حسینی
1
,
اسماعیل حافظی
2
*
1 - استادیار، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی
2 - کارشناسی ارشد،دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
کلید واژه: بانکداری الکترونیکی, بانک کشاورزی, روش تحلیلسلسلهمراتبی, شاخص ترکیبی,
چکیده مقاله :
بانکداری الکترونیکی دارای ابعاد، معیارها و مؤلفههای متعددی است و قضاوت در خصوص پیشرفت آن به استناد هریک از ابعاد آن به صورت جداگانه، با دشواری و تورش همراه است. لذا معرفی یک شاخص ترکیبی که بتواند ارزیابی درستی از پیشرفت آن ارایه دهد، اجتنابناپذیر است. در این پژوهش به معرفی شاخص ارتقای بانکداری الکترونیکی (شابا) در سطح بانک پرداخته شده است که به زیرساختها و ابزارهای حوزه بانکداری الکترونیکی توجه دارد و دارای چهار بعد شامل زیرساختهای فنیوارتباطی؛ خدمات؛ زیرساختهای فرهنگی-آموزشی و امنیتونظارت است. هر بعد نیز دارای معیارها و مولفههای اختصاصی است. در راستای ساخت شاخص به کمک روش تحلیلسلسلهمراتبی و طرح پرسشنامه مقایسات زوجی میان مدیران و کارشناسان ارشد حوزه بانکداری الکترونیکی کشور به تعیین ضریب اهمیت ابعاد و معیارهای شابا پرداخته شده و سرانجام شاخصی جهت اندازهگیری پیشرفت بانکداری الکترونیکی بهدست آمده است. مورد بررسی این پژوهش بانکداری الکترونیکی بانک کشاورزی است و با استفاده از دادههای موجود در پایگاههای داده آن بانک به دنبال پاسخ این پرسش بودهایم که "آیا بانکداری الکترونیکی بانک کشاورزی طی سالهای 1393 تا 1395 دارای پیشرفت بوده است؟". نتایج محاسبه شاخص نشان میدهد که بانکداری الکترونیکی بانک کشاورزی طی سه سال مورد مطالعه، دارای روند روبهرشد بوده است.