آینده پژوهی حسابداری با رویکرد فناوری های یادگیری تطبیقی در آموزش عالی
محورهای موضوعی : حسابداری مالیجعفر بهبهانی 1 , محمدرضا پورعلی 2 *
1 - دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
2 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
کلید واژه: آینده پژوهی, آینده نگاری, حسابداری, یادگیری, آموزش عالی,
چکیده مقاله :
آیندهپژوهی و آیندهنگاری مبنایی برای تصمیمگیریهای استراتژیک است. با توجه به عدم قطعیت پیشبینیهای آینده، مطالعه رخدادهای آینده و استراتژیهای مبتنی بر پیشبینی آینده تماماً غیرقطعی است. لذا پذیرش این فرض که فردا ممکن است بهطور اساسی با امروز متفاوت باشد، وجود دارد. بر این اساس، روشهای کنونی آموزش حسابداری که مربوط به دهههای قبل است، نیازمند جایگزینی روشهای مبتکرانه، پویا و جدید است و این تغییر، نیاز به آیندهپژوهی برای نیازها و واقعیتهای آینده دارد. در حال حاضر آموزش ما بر محفوظات استوار است و لازم است جای خود را به روشهای تعاملی و تحلیلی بدهد و دانشجویان مشارکت بیشتری در کلاس و کارگاه بهعهده گیرند. این روش موجب پویایی در فرآیندهای یادگیری شده و قدرت استدلال و تفکر را شکوفا مینماید. روشهای جدید آموزشی شامل استفاده از فناوریها و ابزار جدید ارتباطی است. هدف این مطالعه، طرح مجدد موضوع آیندهپژوهی در آموزش حسابداری برای شناسایی نیازهای استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات بهعنوان یک استراتژی برای بهبود فرآیندهای تدریس و یادگیری در دانشجویان میباشد. کمبود ادبیات آموزشی در مورد یادگیری تطبیقی و لزوم تلفیق دانش تخصصی دلیلی بر ضرورت این مطالعه دارد. امید است این بررسی ارزشافزودهای به مرورهای نظری در ادبیات تحلیلی این حوزه اضافه نماید.
Future studies and foresight are the basis for strategic decisions. Due to the uncertainty of future predictions, the study of future events and strategies based on future predictions are also completely uncertain. Therefore, there is an acceptance of the assumption that tomorrow may be fundamentally different from today. Accordingly, the current methods of accounting education, which are related to previous decades, need to be replaced by innovative, dynamic and new methods, and this change requires future research for future needs and realities. Currently, our education is based on mnemonic approaches and memorizing topics, it is necessary to give way to interactive, analytical methods and students to participate more in class and workshop. This method causes dynamism in learning processes and develops the power of reasoning and thinking. New educational methods include the use of new communication technologies and tools. The aim of this study is to re-design the subject of future studies in accounting education to identify the needs of using information and communication technologies as a strategy to improve teaching and learning processes in students. The lack of educational literature on adaptive learning and the need to integrate specialized knowledge is a reason for the necessity of this study. It is hoped that this review will add value to the theoretical reviews in the analytical literature of this field.
1. بادآور نهندی، یونس؛ تقیزاده خانقاه، وحید (1396). عوامل مؤثر بر انتخاب رشته دانشجویان حسابداری در دانشگاههای ایران. پژوهشهای تجربی حسابداری، سال هشتم (31). 117-93 .
2. بالغیزاده، سوسن (1400). سیستمهای یادگیری تطبیقی، مجله رشد فناوری آموزشی، دوره سی و ششم (8).
3. بی. آر. هرگنهان و میتو اچ. انسون. مقدمهای بر نظریههای یادگیری، ص۲۲، علیاکبر سیف، تهران، روان، ۱۳۸۶، چاپ یازدهم.
4. پورعلی، محمدرضا؛ لک، جمشید؛ منصوریراد، همت (1399). آیندهپژوهی در تحقیقات و آموزش حسابداری. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، بهار 1399 (45). 146-133.
5. پورعلی، محمدرضا (1384). آموزش حسابداری: چالشها و راهکارها. ماهنامه حسابدار(166). 36-33.
6. تقییاره، فتانه؛ سیادتی، ملودی؛ عروجی، فاطمه (1388). اندازهگیری میزان اثربخشی و کارایی مدل جکسون در یادگیری یادگیرندگان در سیستم یادگیری الکترونیکی تطبیقی. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، پاییز 1388 (4). 246-235 .
7. جامعی، رضا (1397). بررسی تناسب محتوا و شیوههای آموزش حسابداری با مهارتهای موردنیاز بازار کار. فصلنامه علمی پژوهش تدریس پژوهی، پاییز 1397(3). 233-218 .
8. حساس یگانه، یحیی، مجله حسابدار، شماره 279، خرداد 1394، 15-12
9. حیدری، امیرهوشنگ (1393). مبانی و مفاهیم آیندهپژوهی. فصلنامه علمی- ترویجی ترویج علم. سال پنجم، پاییز و زمستان 1393(83). 96-81 .
10. دانشنامه پژوهه، پژوهشکده باقرالعلوم(ع).
11. شفیعپور، سیدمجتبی؛ دادگر، شهرام (1391). عدم موفقیت تحقیقات حسابداری در ارتقای حرفهی حسابداری. فصلنامه پژوهش حسابداری. زمستان 1391(7). 75-51 .
12. صالحی، کیوان؛ مرادی پردنجانی، حجتاله (1394). نقش آموزشهای دانشگاهی در توسعه قابلیتها و فعالیتهای کارآفرینی دانشجویان. پژوهشهای مدیریت راهبردی، بهار و تابستان 1394 (57). 81-57.
13. قدیری مقدم، ابوالفضل؛ قلیزاده، محمدمهدی؛ طبرستانی، محمدرضا (1387). مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج. تابستان 1387 (4). 67-53.
14. گرگز، منصور (1379). آموزش حسابداری: تنگناها و راهکارها. ماهنامه حسابدار، اردیبهشت 1379(136).
15. A. Rialland, K.E. Wold (2009). Future Studies, Foresight and Scenarios as basis for better strategic decisions. NTNU Trondheim Norwegian University
Of Science and Technology Department of Industrial Economics and Technology Management. Report no: IGLO-MP 2020, working paper 10-2009. 16. Barbara Apostolou, Jack W. Dorminey, John M. Hassel, James E. Rebele (2016). Accounting education literature review. Journal of Accounting Education (2017).
17. Diana Gaviria, Juan Arango, Alejandro Valencia. Reflections about the use of information and communication technologies in accounting education.
18. Jorge Leoncio Rivera Muñoz, Federico Moscoso Ojeda, Dina Lizbeth Aparicio Jurado, Percy Fritz Puga Peña, Christian Paolo Martel Carranza, Haydeé Quispe Berríos, Shanda Ugarte Molina, Amanda Rosa Maldonado Farfan, José Luis Arias-Gonzáles, Mario José Vasquez-Pauca (2022). Systematic Review of Learning Technology for learning in Higher Education. Journal of Educational Research 98 (2022) 221-233.
19. Tamás Kristóf and Erzsébet Nováky (2022).The Story of Futures Studies: An Interdisciplinary Field Rooted in Social Sciences. Social Sciences - MDPI. Copyright: 2023 by the authors. Licensee MDPI, Basel, Switzerland. This article is an open access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution (CC BY) license (https:// creativecommons.org/licenses/by/
20. World Futures Studies Federation. Wfsf.org/about-futures-studies.