بکارگیری سیستمهای تحلیلگر فازی در شناسایی مولفههای پایدار معماری بومی ایرانی-اسلامی
محورهای موضوعی : مجله فناوری اطلاعات در طراحی مهندسیمصطفی ازقندی 1 , مهدی یعقوبی 2 , الهام فریبرزی 3
1 - گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - گروه مهندسی برق، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
کلید واژه: مدلسازی هوشمند, سیستم تحلیل فازی, منطق فازی, معماری بومی ایرانی-اسلامی, پایداری,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر قصد دارد تا به مطالعه میزان اثربخشی بهرهگیری از سیستمهای تحلیل فازی بر بهبود دقت نتایج فرآیند طراحی، مدلسازی و آموزش مولفههای پایدار معماری بومی ایرانی-اسلامی بپردازد. بادرنظرگیری این هدف، این پژوهش در دو فاز اصلی شناخت (مدلسازی) و آموزش طراحی شده است. با توجه به ماهیت کیفی دادههای حاصل از فاز اول پژوهش، بهرهگیری از روش منطق فازی، ضمن ایجاد انعطافپذیری در مدل، دادههایی نظیر دانش، تجربه و قضاوت انسانی را در مدل نهایی وارد نموده و پاسخهایی کاملا کاربردی در قالب الگوها و نتایج کمی ارائه میدهد، دستاوردی که عدم قطعیت بیشتری را در فرآیند مدلسازی پوشش میدهد. با درنظرگیری هدف اصلی پژوهش و در فاز نخست، 28 عامل در طراحی و تبیین مدل نهایی معماری بومی شناسایی شدند. در گام دوم، به منظور صحتسنجی دادههای گردآوری شده از پرسشنامه با هدف بهبود میزان دقت نتایج در زمینه اثربخشی رویکرد پژوهش در افزایش آگاهی دانشآموزان از مولفههای معماری بومی، تحقیق حاضر از دو سیستم فازی "تحلیل اعتبار" و "تحلیل ویژگیهای فردی" بهره برده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بکارگیری دو تکنیک فازی تحليل اعتبار و تحلیل ویژگیهای فردی، در بهبود دقت نتایج پژوهش و مدلسازی نهایی مولفههای پایدار معماری بومی ایرانی– اسلامی موثر بوده است.
The current research focuses on the fuzzy system with the aim of introducing a novel approach to modeling Persian vernacular architecture. The main objective of utilizing the Delphi method is to attain the most reliable consensus among a group of expert opinions. This advantage aids in addressing the primary research question: determining the ecacy of the fuzzy Delphi technique in intelligently modeling Persian vernacular architecture. To identify the main factors of the research model, systematic literature reviews were conducted alongside semi-structured interviews with experts. Subsequently, Qualitative Content Analysis (QCA) was employed to extract various themes, which served as the primary factors of the research model. Finally, by applying the fuzzy Delphi technique, the present study examined the degree of certainty and accuracy of these factors in two stages, ultimately identifying 28 factors relevant to the modeling of Persian vernacular architecture.
[1] Adrian, A. D. )2000). Fuzzy logic's diffusion in the study of business, the social sciences, philosophy, and medicine, Proceedings of 19th International Conference of the North American Fuzzy Information Processing Society, NAFIPS.
[2] Adrian, A. D. )1998). The potential for fuzzy logic questionnaires in management studies, Systems, Man, and Cybernetics, IEEE International Conference on, Volume: 3, 1998, 2144 -2149.
[3] Zadeh, L. A. (1965). Fuzzy sets. Information and Control. San Diego. 8 (3): 338–353. doi:10.1016/S0019-9958(65)90241-X. ISSN 0019-9958. Zbl 0139.24606. Wikidata Q25938993.
[4] Babuška, R. (1998). Fuzzy Modeling for Control. Springer Science & Business Media, ISBN 978-94-011-4868-9.
[5] Azar, A. and Taghiani, A. (2014). A review of fuzzy linear programming problem solving methods. Management Researches in Iran, 18 (1), pp. 55-82
[6] Nunes, I. N. and Simões-Marques, M. (2012). Applications of fuzzy logic in risk assessment – The RA_X Case, fuzzy inference system -theory and applications. ISBN: 978-953-51-0525-1
[7] Nurul I., Suziyani M., Mohd Isa H., Fakulti P. (2019). The application of the Fuzzy Delphi Technique to the required aspect of parental involvement in the effort to inculcate positive attitude among preschool children. Journal of Creative Education, 10 (12), 15.
[8] Ramanathan, T. and Sharma, D. (2017). Decision Tree Based Fuzzy Reasoning. International Journal of Computer Science Engineering, 6 (6), 152-157.
[9] Curl, J. S. (2006). A dictionary of architecture and landscape architecture. Oxford: Oxford University Press.
[10] Salman, M. (2018). Sustainability and vernacular architecture: Rethinking what identity is—In Hmood, K, Urban and Architectural Heritage Conservation within Sustainability. https://www.intechopen.com/chapters/64381
[11] Kazimee, B. A. (2018). Learning from vernacular architecture: Sustainability and cultural conformity. WIT Transactions on Ecology and the Environment, 113, 12. doi:10.2495/ARC080011
[12] Mirzadeh, M. R. (2009). Statistical analysis with SPSS software, Tychaz Pub., 1st edition.
[13] Cheng, C. H., and Lin, Y. (2002). Evaluating the best main battle tank using fuzzy decision theory with linguistic criteria evaluation. European Journal of Operational Research, 142(1), 174-186.
[14] Corbin, J. and Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications.
[15] Zarghami, I.; Khaki, A. and Sadat, A. (2016). A comparative study of sustainable architecture and its compatibility with native architecture of traditional houses in an Iranian-Islamic city, Journal of Sustainable Architecture and Urban Development, 3 (1), pp. 15-30
[16] Yousefi Moghadam, E. (2014). Vernacular Persian architecture with an Islamic approach. The first national conference on architecture, restoration, urban planning and sustainable environment, Hamadan, https://civilica.com/doc/263272
[17] Nguyen, A. T.; Truong, N. S. H.; Rockwood, D. and Tran Le, A. D. (2019). Studies on sustainable features of vernacular architecture in different regions across the world: A comprehensive synthesis and evaluation. Frontiers of Architectural Research, 8, 535-548. https://doi.org/10.1016/j.foar.2019.07.006
[18] Jahanara, A.; Javadi Eshkalak, N.; Shahidipour, S. M. & Karimizadeh, A. H. (2023). Vernacular architecture as a strategy: Toward sustainable building design. International Journal of Engineering Research and Technology (IJERT), 3 (6), 1726- 1734.
[19] Kırbaş, B. and Hızlı, N. (2016). Learning from vernacular architecture: Ecological solutions in traditional Erzurum houses. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 216, 788-799. Urban Planning and Architecture Design for Sustainable Development, UPADSD 14- 16 Oct. 2015.
[20] Abu-Ghazzeh, T. M. (1997). Vernacular architecture education in the Islamic society of Saudi Arabia: Towards the development of an authentic contemporary built Environment. Habitat Intl., 21 (2), 229-253.
[21] Asquith, L. and Vellinga. M. (2006). Vernacular architecture in the twenty-first century: Theory, education, and practice. London: Taylor & Francis. pp. 1-20
[22] Ozorhon, G. and Ozorhon I. F. (2020). Learning from vernacular architecture in architectural education. Megaron, 15 (4), 553-564. doi: 10.14744/MEGARON.2020.54036
[23] Biradar V. K. and Mama, Sh. (2017). Vernacular architecture: A sustainable approach. In Seta, F.; Biswas, A.; Khare, A. & Sen, j. Understanding built environment: Proceedings of the National Conference on Sustainable Built Environment 2015. pp. 125-137. Springer.
[24] Asgharpour, M. J. (2007). Multi-criteria decision-making, 6th edition, Tehran University Press, p. 319.
[25] Habibi, A.; Sarafrazi, A. and Izdiyar, S. (2015). Fuzzy multi-criteria decision making, Katibeh Publications, p. 125.
[26] Latifi, S.; Raheli, H.; Yadavar, H.; Saadi, H. and Shahrestani, A. (2019). Identifying and explaining the implementation stages of research with the fuzzy Delphi approach. Biosystem Engineering of Iran, 49 (1), pp. 107-120