وضعیت استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی استان اردبیل
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتی
1 - کارشناسارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا
کلید واژه: فناوری اطلاعات, کتابخانه&, rlm, های دانشگاهی, استان اردبیل,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی استان اردبیل انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی توصیفی از نوع کاربردی است. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامۀ محقق ساخته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 54 کتابخانۀ دانشگاهی است. تعداد مسئولان کتابخانه که حاضر به پاسخگویی شدند 98 نفر است. از نرمافزار اس پی اس اس 20 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که مهم ترین خدمات اطلاعاتی که بر مبنای فناوری اطلاعات ارائه می شود دسترسی پیوستۀ کاربران به پایگاه های اطلاعاتی (7/53 درصد) است. بیش ترین دوره های آموزشی برگزار شده برای کاربران، دورۀ آموزشی ICDL (53/76 درصد) است. نتایج دیگر حاکی از آن است که مهم ترین عامل مؤثر در به کارگیری فناوری اطلاعات میزان آموزش کتابداران در استفاده از فناوری اطلاعات (با میانگین 95/4) و مهم ترین مانع و مشکل جهت بهره گیری از فناوری اطلاعات کمبود متخصصین فنی در کتابخانه (با میانگین 97/4) است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که میزان وجود فناوری اطلاعات و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در کتابخانه های مورد مطالعه در حد مطلوبی نیست، و کمبود متخصصان فنی عمده ترین مانع در استفاده از فناوری اطلاعات است.
Purpose: The world is rapidly going towards modernization and areas of application of information technology in the contemporary world and expanding rapidly. Libraries are not exempt from these changes and now we are living in a period of great transformation that reflects the changes in university libraries which can be observed. The aim of this research is to study the status quo of use and application of information technology in the academic libraries of the Ardebil province . Methodology: A survey research method was used and the data was collected by a researcher - made questionnaire. The survey consists of 54 academic libraries. Ninety eight personnel participated in this research. Findings: The results showed that, the most important IT-based information services offer users online access to databases (53/7%). The training courses were held for users ICDL (53/76 percent). Other results indicated that the most important factor in the application of information technology is training librarians in the use of information technology (By means of 4/95) and the most important difficult barrier is taking advantage of the shortage of IT technicians of libraries (By means of 4/97). Conclusion: The results revealed that the amount of IT & hardware and software equipments of libraries were not satisfactory, and the most difficult barrier was lack of major technical experts in the use of information technology.
اصنافی، امیررضا؛ حمیدی، علی (1383). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعهی آموزش و دانش با تأکید بر نقش کتابخانههای مجازی. مجلهی الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران (نما)، 2(3)، 53-75.
ثابت، شکوفه؛ بابالحوائجی، فهیمه (1391). بهرهگیری از فناوری اطلاعات در کتابخانههای عمومی شهری استان مرکزی. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 1(4)، 17-32.
رهنمافرد، علیاصغر (1384). کاربرد فناوری اطلاعات در کتابخانههای عمومی، مطالعۀ موردی: کتابخانههای عمومی ایران. کتاب ماه کلیات،98-97، 42-55.
علیدوستی، سیروس؛ شیخشعاعی، فاطمه (1385). فناوری اطلاعات و کتابخانهها. تهران: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران.
فامیلروحانی، علیاکبر؛ خواجوی، فاطمه؛ حمیدی، محسن (1392). بررسی میزان استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اهواز و مشکلات و موانع موجود در بهرهگیری از آن در این کتابخانهها. دانششناسی، 6(21)، 93-110.
کابانی، خاتون؛ مطلبی، داریوش (1392). وضعیت استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاه تبریز. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 2(3)، 91-102.
محمداسماعیل، صدیقه (1383). ارزیابی کاربردپذیری صفحات وبسایتهای فارسی در دانشگاههای صنعتی کشور. پایاننامۀ دکتری کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی.
میرحسینی، زهره؛ صفری، بهرنگ (1391). بررسی میزان بهکارگیری فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی شهر گرگان و موانع بهرهگیری از آن در این کتابخانهها. دانششناسی، 5(16)، 97-110.
Issa, Abdulwahab Olanrewaju & Ayodele, Agun Emmanuel & Abubakr, Usman & Aliya, Mulikat Bola (2011). Application of information technology to library services at the federal university of technology, Akure Library, Ondo State, Nigeria. Library Philosophy and practice, from http://unllib.unl.edu/Lpp/
Haneefa, Mohamed K. (2007). Application of Information and Communication Technologies in special libraries in karela (India). 14(9). From http://www.emeraldinsight.com/0024-2535.
Peyala, V. (2011). Impact of using information technology of central university libraries in India. The electronic library and information systems, 45(3), 308-322.
Swin, Dillip & Panda, K.C. (2009). Use of electronic resources in business school. Libraries of an Indian state, the electronic library, 27(1).