وضعیت سواد اطلاعاتی دبیران دبیرستانهای عادی و هوشمند مقطع دوم متوسطه شهر کاشان
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتیحمید رحیمی 1 , علی یزدخواستی 2 , زهرا فیضی 3
1 - استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه کاشان
2 - استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه کاشان
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه کاشان
کلید واژه: سواد اطلاعاتی, فناوری اطلاعات و ارتباطات, دبیران مدارس,
چکیده مقاله :
هدف: هدف تحقیق، بررسی وضعیت استانداردهای سواد اطلاعاتی دبیران دبیرستان های عادی و هوشمند است. روش: نوع پژوهش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل دبیران شهرکاشان به تعداد 511 نفر بودند که 112 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه 35 سؤالی بر حسب طیف پنج درجه ای لیکرت بود. روایی پرسشنامه مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ 89/0 برآورد شد. تحلیل داده ها در سطح استنباطی با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 18 صورت گرفت. یافته ها: میانگین هر یک از مؤلفه های سواد اطلاعاتی از میانگین فرضی بیشتر بود. بالاترین میانگین مربوط به مؤلفه توانایی ارزیابی نقادانه اطلاعات به میزان 23/4 بود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد، میزان سواد اطلاعاتی معلمان مدارس عادی و هوشمند بالاتر از حد متوسط است و لازم است معلمان و دست اندر کاران امر آموزش به عوامل مؤثر در افزایش سواد اطلاعاتی به عنوان یک قابلیت اساسی توجه ویژه نمایند.
Purpose: The purpose of this research was to study the status of information literacy among normal and smart school teachers. Methodology: Research type was descriptive survey. The statistical population consisted of 511 teachers of Kashan city, out of which 112 were chosen. The information gathering tools was a questionnaire with 35 items on the base of 5 Likert scales.The questionnaires validity confirmed by the experts. Through Cronbach alpha, coefficient reliability were obtained equal to 0.89. the data were analyzed in inferential level statistics through Spss 18 version software. Findings: Findings showed the mean of information literacy components are higher than the average. The highest average was related to the item of ability to critically evaluate information which measured 4.23. Results: The results showed that the mean of information literacy among teachers were higher than average thus, all teachers and education practitioners should pay special attention to the factors affecting the improving media and information literacy as a main capability.
اصغرنیا، فاطمه. (1388). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم اطلاعرسانی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
اکبری داریان، سعیده. (1391). سنجش سواد اطلاعاتی مراجعه کنندگان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس استانداردهای ACRL، نظامهاوخدماتاطلاعاتی، 1، 2، 85-96.
بختیارزاده، اصغر. (1381). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه الزهرا، پایاننامه کارشناسی ارشددانشگاهعلومپزشکیوخدماتدرمانیایران، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی.
بردستانی، مرضیه. (1383). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، سمینار آموزش استفادهکنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتاب خانهها، مراکز اطلاعرسانی و موزهها، مشهد 1 و 2 خرداد 1383(مجموعه مقالات)، مشهد: سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی،479-494.
زاهد بابلان، عادل و رجبی، سوران. (1390). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 5، (4)، 309-317.
ساجدی، محمد، اسفندیاری مقدم، علی رضا. (1391). نیمرخ سواد اطلاعاتی دانشجویان دکتری و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم، مجله نظامها و خدمات اطلاعاتی، 2 (1)، 93-104.
سروش، مهدی. (1389). مدارس هوشمند. سلسله مقالات ارائه شده در اولین کنفرانس کشوری توسعه فناوری طلاعات، آموزش و پرورش یزد.
صالحی، محمد و حاجیزاده، محمد. (1389). بررسی سواد عمومی کامپیوتری کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی،1،(1)، 39 -57.
طبیبنیا، ویدا. (1384). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی،پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
عاصمی، آرزو. (1388). مدارس هوشمند، فصلنامه مدارس کارآمدی، شماره هفتم، 24.
قاسمی، علی حسین. (1385). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و انطباق آن با استانداردهای سواد اطلاعاتی ACRL، رسالهدکتریتخصصیکتابداریواطلاعرسانی، دانشگاه فردوسی مشهد.
کیخا، بتول. (1389). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زابل، مجله دانشگاه علوم پزشکی زابل، 3، 2، 23-33.
یغما، علی. (1388). تقاضا برای تغییر در سیستم آموزش و پرورش، تکنولوژی آموزشی، 20، 25.
Azian, T. (2006). Deconstructing secondary education: the Malaysian Smart School Initiative: 1-12.
Breivik , P. S. (2005). 21st century learning and information literacy. Change, 37 (2), 20-27.
Bronesky, D. (2004). A new schema for information literacy improvement in Eus countries. Journal of Information Management, 5(4), 273-27.
Halder, Santoshi., Ray, A., & Chakrabarty, P. K. (2010). Gender differences in information seeking behavior in three Universities in West Bengal, India. The International Information & Library Review, 42(4), 242-251.
Kong, S. C. (2009). Collaboration between school and parents to foster information literacy: Earning in the information society. Computers & Education, 52 (2), 275–282.
Mader, S. (2012). Transforming Students into Scholars: Creating MIL Competencies through Communicating Research. Paper presented at the International Conference on Media and Information Literacy for Knowledge Societies, Moscow, Russian Federation.
Marais J. J. (2007). Evolution of information literacy as product of information education .South African Journal of Library and Informetion Science, 60.257-362.
Mirtu, E. (2003). A national plan for improving staff development. Retrieved from
http://www.nsdc.org/library/nsdc.plan.html.
O’Sullivan, C. (2002). Is information literacy relevant in the real world? Reference Services Review, 30 (1),7–15.
Sun, P. (2002). Information literacy in Chinese higher education, Library Trends, 51(2): 210-217.
Thirion, P. (2009). Information literacy in students entering higher education in the French speaking community of Belgium: Lessons learned from an evaluation. IFLA Journal, 35, 2, 152-170.
Tuamsuk, K. (2013). Information literacy instruction in Higher Education, Social and Behavioral Sciences, 73,145-150.