میزان رضایت و دیدگاه کتابداران دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در رابطه با قابلیتهای محیط رابط کاربری دو نسخهی تحت وب و تحت ویندوز نرمافزار پارسآذرخش
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتیزهرا چالیک 1 , مرتضی کوکبی 2 , محمدحسن عظیمی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران
2 - استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
3 - مربی، عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
کلید واژه: آذرخش, دیجیلیب, رابط کاربری, نرمافزار پارسآذرخش,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی میزان رضایت و دیدگاه کتابداران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در رابطه با قابلیتهای محیط رابط کاربری دو نسخه ی تحت وب و تحت ویندوز نرم افزار پارس آذرخش است. روش شناسی: این پژوهش، پژوهشی پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه ی آماری آن شامل کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (40 نفر) و ابزار گردآوری اطّلاعات، پرسشنامه ی محقق ساخته بوده است. روایی این پرسشنامه توسط اعضای هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز مورد تأیید قرار گرفت و پایایی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد . آلفای کرونباخ به دست آمده 2/83 درصد بود که می توان گفت از پایایی قابل قبولی برخوردار است. جهت تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار، آزمون تی و آزمون آنوا در نسخه ی 19 نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد. یافته ها: در هر دو نسخه از نرم افزار پارس آذرخش کتابداران کمترین میزان رضایت را از راهنما و بیشترین میزان رضایت را از صفحه نمایش رابط کاربری داشتند. همچنین، میزان رضایت کتابداران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از تعامل با نرمافزار پارس آذرخش در هر دو نسخه ی تخت وب و تحت ویندوز این نرم افزار در حد متوسط قرار دارد که نشان دهنده ی کارایی متوسط این دو نسخه از دید کتابداران است. از سویی بین میزان رضایت کتابداران بر حسب رشته ی تحصیلی و مدرک تحصیلی از تعامل با رابط کاربری نسخه های تحت وب و تحت ویندوز نرم افزار پارس آذرخش تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: رضایت کتابداران از دو نسخه ی تحت وب و تحت ویندوز نرم افزار پارس آذرخش درحد متوسط است و لازم است که جهت ارتقای کارآیی و استفاده ی بهتر از این نرم افزار، اقدامات لازم صورت گیرد.
Purpose: The purpose of the present study is to examine and compare the users interfaces of web-based and windows-based versions of Pars Azarakhsh software from librarians' viewpoints in Jundi Shapur University of Medical Sciences, and studying their satisfaction with user interfaces of these two versions. Methodology: The research is a survey one. Statistical population consists of librarians working with user interfaces of two versions of Pars Azarakhsh software, from Jundi Shapur University of Medical Sciences. The data were gathered by a questionnaire. The collected data were analyzed by SPSS software, Ver. 19. Findings: The results of studying librarians' satisfaction with user interfaces of the two versions of ParsAzarakhsh showed that they were mostly satisfied with display and less with help factor. Conclusion: The results showed that the status of the user interfaces factors in the web-based and windows-based versions of Pars Azarakhsh was moderate and in this end, necessary steps need to be taken to improve efficiency and optimization
بهشتی، کیوان (1379). فرهنگ اصطلاحات کامپیوتر. تهران: ابوعطا.
جلیلپور، پیمان (1391). تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربر نرمافزار کتابخانهای پارسآذرخش و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شهید چمران از تعامل با این نرمافزار. نظامها و خدمات اطلاعاتی، 4(1). 47-60.
چالیک، زهرا (1394). بررسی تطبیقی کارآیی رابطهای کاربری نرمافزار جامع کد منبع باز کوها و نرمافزارهای پارسآذرخش، کاوش و نوسا از منظر دو رهیافت کاربرمداری و نظاممداری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی.
زرهساز، محمد (1385). بررسی و تحلیل عناصر و ویژگیهای مطرح در رابط کاربری نرمافزار سیمرغ و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد از تعامل با این نرمافزار. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطّلاعات و دانششناسی.
زوارقی، رسول (1384). ارائهی الگویی برای ویژگیهای نمایشی و رابط کاربری در اپکهای وب بنیاد کتابخانهای بر اساس
ملاکهای موجود جهانی و نظرات صاحبنظران به منظور بررسی تطبیقی اپکهای وب بنیاد موجود در کتابخانهها و مراکز اطّلاعرسانی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطّلاعات و دانششناسی.
طبرسا، فرشته؛ نوکاریزی، محسن (1385). تحلیل واژگان محیط رابط در نرمافزارهای جامع کتابخانهای فارسی و قابلیّت فهم کاربران از آنها به منظور ارائهی الگوی مفهومی مناسب. پایاننامه دکترا. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطّلاعات و دانششناسی.
مجیری، شهین؛ رخش، فریبا؛ نهروزیان، نجمه؛ اردستانی، منصور؛ موسوی، محمد (1391). میزان رضایت کتابداران از محیط رابط نرمافزارهای کتابخانهای شهر اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 9(6)، 862-896.
مهراد، جعفر؛ زاهدی، زهره (1386). بررسی و مقایسه رابط کاربر دو میزبان داخلی کتابخانه منطقهای علوم تکنولوژی و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران با چهار میزبان خارجی: Proquest, Elsevier, Emerald, Ebsco . کتابداری و اطّلاعرسانی، 10(3). 107- 124.
مهراد، جعفر؛ عصاری شهری، رضا (1386). بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شیراز از محیط رابط نرمافزار پارسآذرخش (افق) و تحلیل برخی از عناصر مطرح در آن. علوم و فناوری اطلاعات، 23(1-2 )، 1-22.
Marques M.; Nunes I. (2012). Usability of Interfaces, Ergonomics. (2 March 2015). Retrieved from http://www.intechopen.com/books/ergonomics-a-systems-approach/ usability-of-interface.
Norman, D A. (1998). The Psychology of Everyday Things. NY: Basic Books.
Notess, M.; Swan, M. B. (2003). Predicting User Satisfaction from Subject Satisfaction. CHI: April.
Parirnala, N. (2003). Graphical User Interface to Multiple Biological Databases. (30 November 2014). Retrieved from: http://ieeexplor.ieee.org/xp/freeabsall.jsp.
Ramayah, T. (2006). Interface Characteristics, Perceived Ease of Use and Intention to Use an Online Library in Malaysia. Information Development. 22(2), 123-133.
Yashiana, M. (2007). OPAC: Heuristic Evaluation of Interface Usability for Web Based OPAC. (3 December 2014). Retrieved from http://www.emeraldinsight.com/0737-8831.htm