میزان جامعیت و مانعیت بازیابی تصاویر در موتورهای کاوش Bingو Google Image
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتیعلی جلالی دیزجی 1 , رضا خالقی 2 , مهدی طاهری 3
1 - عضو هیئت علمی، گروه علم اطلاعات و دانش دانشگاه علامه طباطبائی
2 - کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطیائی
3 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطیائی
کلید واژه: بازیابی محتوایی تصاویر, گوگل, بینگ, جامعیت, مانعیت ,
چکیده مقاله :
چکیده هدف: هدف پژوهش، تعیین میزان جامعیت و مانعیت دو موتورکاوش بینگ و گوگل در بازیابی محتوامحور تصاویر است. روش شناسی: روش پژوهش شبه آزمایشی است، جامعه پژوهش، تصاویر پایگاههای دو موتور کاوش بینگ و گوگل، و نمونه شامل جستجوی 15 تصویر منتخب در هر موتور کاوش است. همه منابع بازیابی شده با جستجوی محتوامحور گردآوری شده و جامعیت و مانعیت نتایج هر موتور کاوش با فرمول ربط محاسبه و میانگین درصدها بهدست آمده است. فرضیههای پژوهش با آزمون یومن ویتنی بررسی شدهاند. یافتهها: یافتهها نشان می دهد جامعیت گوگل با % 73/88 دارای رتبهی بالاتری در میزان بازیابی نسبت به موتور کاوش بینگ با جامعیت % 86/20 است. اما موتور کاوش بینگ با % 86/96 مانعیت، رتبهی بالاتری در میزان دقت نسبت به موتور کاوش گوگل با %80/94 داشته است. بین میزان جامعیت دو موتور کاوش، تفاوت معناداری با اطمینان 95% وجود دارد اما بین میزان مانعیت آنها تفاوت معناداری موجود نیست.
Purpose: The study purpose was to determine and compare the Recall and Precision of Bing and Google Image search engines for content based image retrieval. Methodology: The research used webometrics and comparative methods. Population includes images stored in the databases of Bing and Google search engines, and research sample includes 15 selective images searched in any of search engines. All the retrieved sources through the images by image content based image search were gathered, results’ Recall and Precision measures were calculated by relevance formula and their average percentage were obtained. Research hypotheses were tested by U Mann-Whitney test as well. Findings: Findings showed that the Google search engine functionality was higher with recall measure of % 88.73 than recall rate (%20.86) for Bing. But Bing search engine had higher precision (% 99.86) than Google (%94.80). Results: Hypotheses tests on recall and precision in two search engines’ image retrieval showed a significant difference for recall in favor of Google, indicating its better functionality than Bing but there was no significant difference between them concerning precision since both showed fair precision however Bing was relatively useful.
_||_
پائو، میراندا لی (1379). مفاهیم بازیابی اطلاعات. ترجمه اسدالله آزاد و رحمت الله فتاحی. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
حریری،نجلا؛ باب الحوائجی، فهیمه؛ فرزندی پور، مهرداد؛ نادی راوندی، سمیه (1392). معیارهای ارزیابی ربط در نظام های بازیابی اطلاعات: دانسته ها و ندانسته ها. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 30 (1)، 199-221.
کوکبی، مرتضی؛ رحیمی، صالح؛ عصاره، فریده؛ و نوروزی، علیرضا (۱۳۹۲). تأملاتی بر نمایهسازی تصاویر: یک تصویر ارزشی برابر هزار واژه. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۱۹ (2)، 257-276.
Hidderley, R., & Rafferty, P. (2005). Indexing multimedia and creative works:The problems of meaning and interpretation. New York: Ashgate Publishing Company.
Tyner, Ross (2001). Sink or swim: internet search tools & techniques. Retrieved October 8, 2014, from http://www.ouc.bc.ca/libr/connect96/search.html.