رابطههوش فرهنگی و مدیریت دانش مطالعهی موردی: کتابخانههای عمومی استان خوزستان
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتیفریده عصاره 1 , ذکراله مروتی 2 , سیده مریم حسینی 3
1 - استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی و مدیر قطب مدیریت دانش دانشگاه شهید چمران اهواز
2 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان
3 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
کلید واژه: خوزستان, کتابداران کتابخانههای عمومی, مدیریت دانش, هوش فرهنگی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین هوش فرهنگی و هر یک از ابعاد آن با مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان خوزستاناست.روش: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی از نوع همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری شامل کلیهی کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان (جمعاً230 نفر) است که از این تعداد، بر اساس جدول کرجسی- مورگان یک نمونهی 145 نفری به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. به منظور سنجش هر یک از متغیرهای پژوهش از پرسشنامهی جداگانهای استفاده شده است. برای سنجش هوش فرهنگی از پرسشنامهی چهار عاملی ونداین و انگ (Van Dyne & Ang, 2004) استفاده شد. ابزار اندازهگیری مدیریت دانش پرسشنامهای است که سؤالات آن از پرسشنامهی موجود در پژوهش خرقانی و سلسله (1385) با تغییرانی به منظور برآوردن اهداف این پژوهش استخراج شده است. به منظور بررسی سؤالات این پژوهش از روش رگرسیون ساده و چندگانه و همچنین ضرایب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش بین هوش فرهنگی و مدیریت دانش رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین از میان ابعاد هوش فرهنگی (شناختی، فراشناختی، انگیزشی و رفتاری) دو بعد فراشناختی و شناختی با مدیریت دانش رابطهی مثبت و معنیدار دارند. نتیجهگیری:توجه به هوش فرهنگی و تقویت آن در سازمانهای گوناگون میتواند گامی در راستای بهبود روابط بینفردی و تسهیل هر یک از فرایندهای مدیریت دانش باشد.
Purpose: This study aimed to investigate the relationship between cultural intelligence and knowledge management in public libraries of the Khuzestan province. Method: This study was conducted by descriptive survey method. The research population consists of librarians in public libraries in Khuzestan that were 230 totally and sample of 145 librarians were determined based on Krejcie-Morgan table by stratified random sampling method. In order to measure each of the variables, a separate questionnaire was used. To measure cultural intelligence four factors Vndayn and stigma (Van Dyne & Ang, 2004) questionnaire was used. Knowledge management instrument is a questionnaire that extracted from the questionnaire of Khargani and Selseleh research (1385) with some changes to meet the objectives of this study. To investigate the questions, simple and multiple regression and Pearson correlation coefficients were used. Findings: The findings showed a positive correlation between cultural intelligence and knowledge management. Meanwhile, of cultural intelligence dimensions (cognitive, meta-cognitive, motivational and behavioral) , two dimensions of meta cognitive and cognitive had positive and significant relationship with knowledge management. Conclusion: Due to the cultural intelligence and strengthened it in various organizations can step in order to improve interpersonal relationships and facilitate knowledge management processe
امانیان، ابوالفضل و اسدی، پریسا (1390). نقش سرمایهی اجتماعی در انتشار دانش و تولید سرمایهی فکری. فصلنامهی راهبرد توسعه، 8(28)، 142-162.
جاهد، حسینقلی (1388). طراحی مدل مفهومی ارتباط مدیریت دانش با سرمایهی اجتماعی شناختی. مقالهی ارائه شده در همایش ملی مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهمکنشها، تهران.
خرقانی، سعید و سلسله، مینو (1385). ارائهی مدلی جهت تعیین وضعیت موجود چرخهی مدیریت دانش در دانشگاهها و مؤسسات آموزشی. مقالهی ارائه شده در همایش سراسری چالشهای فراروی مدیریت در نظام آموزشی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران.
رحیمنیا، فریبرز؛ مرتضوی، سعید و دلارام، طوبی (1388). بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفهای مدیران. دوفصلنامهی مدیریت فردا، 8 (22)، 67-80.
عسگری، ناصر؛ جوکر، علی؛ محمدی فاتح، اصغر و خلعتبری معظم، مریم (1390). نقش سرمایههای اجتماعی در تسهیل اقدامات مدیریت دانش. فصلنامهی مدیریت نظامی، 11(43)، 165- 188.
Alidoust, A., & Bagherzadeh Homaei, M. (2012). Analysis the of Effects of Cultural Intelligence on Knowledge Management Practice (Case study: Higher Education Institution). Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3(10), 633-649.
Ang, Soon, and Linn Van Dyne (2008). Conceptualization of cultural intelligence: Definition, distinctiveness, and nomological network. Handbook of cultural intelligence: Theory, measurement, and applications, 3-15.
Ang, Soon, Linn Van Dyne, C. Koh, and K. Y. Ng. (2004). The measurement of cultural intelligence. In academy of management meetings symposium on cultural intelligence in the 21st century, New Orleans, LA.
Ang, Soon, Linn Van Dyne, Christine Koh, K. Yee Ng, Klaus J. Templer, Cheryl Tay, and N. Anand Chandrasekar (2007). Cultural intelligence: Its measurement and effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Management and Organization Review, 3(3), 335-371.
Bhatt, Ganesh D. (2001). Knowledge management in organizations: examining the interaction between technologies, techniques, and people. Journal of knowledge management, 5(1), 68-75.
Earley, P. Christopher, and Elaine Mosakowski (2004). Cultural intelligence. Harvard business review, 82(10), 139-146.
Earley, P. Christopher, and Soon Ang (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford University Press. Retrieved November 10, 2013 from:
http://books.google.com/books?hl=en&lr.....%20cultures&f=false
Earley, P. C., & Peterson, R. S. (2004). The elusive cultural chameleon: Cultural Intelligence as a new approach to Intercultural Training for the Global manager. Academy of Management Learning & Education, 3(1), 100-115.
Kumar, N., Rose, R. C. & Subramaniam (2008). The Effects of Personality and Cultural Intelligence on International Assignment Effectiveness: A Review. Journal of Social Sciences, 4(4), 320-328.
Lugo, M. V. (2007). An examination of Cultural and Emotional Intelligences in the Development of Global Transformational Leadership Skills. Retrieved December 16, 2013 from:
http://scholar.google.com/scholar?q=An+examination....en&as_sdt=0%2C5
Messarra, L., Karkoulian, S., & Younes, A. (2008). Four facets of Cultural Intelligence predictors of knowledge Sharing intention, Review of Business Research, 8(5).
Putranto, N. A. R., Ganesha, J., Indonesia, B., & Ghazali, A. (2013). The effect of Cultural Intelligence to Knowledge Sharing behavior in university students. Retrieved December 30, 2013 from:
www.google.com/url?q=http://scholar.google.com/scholar%3Fq%...