بررسی آراء و نظرات جلال الدین سیوطی در مقدّم و مؤخّر آیات قرآن کریم با محوریت علامه طباطبایی
محورهای موضوعی : دو فصلنامه علمی تفسیر متون وحیانیمحمدحسین صائینی 1 , محمدحسین اسدی 2
1 - گروه علوم قرآن، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی. زنجان. ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث
کلید واژه: علامه طباطبایی, جلالالدین سیوطی, تقدیم و تأخیر, الاتقان, المیزان و الدرالمنثور,
چکیده مقاله :
مقدّم و مؤخّر در آیات قرآن از مباحث قرآنی است که توسط صاحبنظران مورد توجه قرار گرفته است. جلال الدین سیوطی در کتاب الاتقان فی علوم القرآن آیاتی را که از نظر وی دارای تقدیم و تأخیر هستند، برشمرده و معانی مختلف آن را بیان کرده است. وی مقدم و مؤخر قرآن را بر دو بخش: الف) بخشی که معنایش به حسب ظاهر دشوار است و مثال های متعدد از آیات قرآنی برای آن ذکر کرده است. ب) بخشی که به حسب ظاهر معنایش مشکل نیست، تقسیم کرده است. وی از قول ابن الصائغ برای این مورد اسبابی همچون: تبرک، تعظیم، تشریف، مناسبت، تأکید و تشویق، سبقت داشتن، سببیّت، و بسیاری افراد، ترقّی از پایین تر به بالاتر، و پایین آمدن از بالاتر به پایین تر، ذکر کرده است. این پژوهش می کوشد با بررسی اسباب تقدیم و تأخیر بر مبنای الاتقان و پرداختن به روایات تفسیر الدر المنثور فی تفسیر المأثور و تفسیر جلالین، دیدگاه سیوطی را دربارۀ تقدیم و تأخیر مورد مطالعه قرار داده و با مراجعه به تفاسیر مختلف و همچنین آراء علامۀ طباطبایی، مقدّم و مؤخّر آیات را تحلیل و بررسی نماید. صاحب المیزان با بررسی آیات مورد نظر سیوطی در برخی موارد، آنها را مقدم و مؤخر ندانسته، در برخی موارد نیز نظر خاصی اظهار ننموده و در برخی موارد هم با نظر سیوطی موافق می باشد.
The Priority and Posteriority " in the verses of the Holy Qur'an are the Qur'anic topics that are considered by the scholars. Jalal al-Din Siouti in the book al-Atqan fi Oloum-e al-Qurān (workmanship in Qoranic Sciences) has cited the verses which he considers to be Prior and Posterior, and has given their various meanings. He has divided the "the Priority" of the Qur'an in two parts: a) a part which is difficult to convey in appearance, and lists numerous examples of Qur'anic verses; B) the part that does not seem to be difficult in appearance. For this, he, citing from Ibn al-Saqaq, has mentioned several things, such as: sacredness, greatness, nobleness, occasion, emphasis and encouragement, overtaking, causality and number of people, progress from lower to higher, and descending from higher to lower. This study, by examining " the Priority and Posteriority " based on al-Atqan and addressing the ideas in the interpretation of al-Adr al-Mansour fi Tafsir al-Ma'athur and Tafsir al-Jalalin, investigated Siouti's view on " the Priority and Posteriority ", and by referring to various interpretations, as well as the statements of Allameh Tabatabai, it analyzed " the Priority and Posteriority " of Quranic verses. By examining some of the verses put forth by Siouti, the author of al-Mizan did not consider them to be Prior and Posterior; he did not comment in some cases, and he agree with Siouti's views in some other cases.
_||_