بررسی نمودهایی از صور خیال در سورۀ مبارکۀ یوسف(ع)
محورهای موضوعی : دو فصلنامه علمی تفسیر متون وحیانی
1 - مدرس مدعو، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خرم آباد. دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
کلید واژه: قرآن کریم, صور خیال, بلاغت, بیان, سورهی یوسف (ع),
چکیده مقاله :
متن فاخر و ادیبانه ی قرآن کریم دربردارنده ی تمامی ویژگی های فصاحت و بلاغت در کلام عرب است و صور خیال به عنوان فعّال ترین مؤلفه ی متون ادبی در قرآن، کاربردی گسترده و هدفمند دارد. تصاویر خلق شده در قرآن غالباً در راستای اهداف والای دینی به کار رفته است. شیوه ی خاص قرآن در پردازش تصاویر و همچنین عدول از تخیّلات ساده و خَلق تصویرهای بدیع موجب شده است که این متن به لحاظ هنری، قرن ها از زمان نزول خود پیشرفته تر باشد. شناخت و درک مفاهیم موجود در تصاویر قرآن، راهی برای ورود به دنیای ذهنی این اثر و کشف زیبایی ها و حقایق قرآنی است.سوره ی مبارکه ی یوسف بارزترین نمونه ی ژانر غنایی در متن قرآن است که در قالب روایی شکل گرفته، لذا عرصه ای مناسب برای حدوث انواع صور خیال است. تصویرهای موجود در این سوره، غالباً مبتنی بر تداعی، تبادر و القاءِ مفاهیمی فراتر از درک روابط بلاغی عناصر تصویرساز است و همین امر علاوه بر خلق زیبایی، موجب غنای بیشتر و تعمیق و گسترش معنا و مفهوم متن شده است.
The distinguished and belletristic text of the holy Quran contains every aspect of eloquence and oratory in the Arabic language. Moreover, imagery, as the most active component in literary texts, has a very wide and targeted use in the Holy Quran. Depictions created in the Holy Quran are mostly at the service of great religious targets. The special methods of the Holy Quran in creating depictions, surpassing simple fictions, and creating original images have made the Holy Quran be artistically years ahead of its time. Recognizing and understanding the meanings in the images of the Holy Quran is a way to enter the subjective world of this work and discover the beauty and truth in it. The Holy sura (Chapter) of "Yousof" is one of the clearest manifestations of 'lyrical genre' literature that has been shaped as a narrative; therefore, it is a suitable milieu for the appearance of varied imagery. Depictions in this sura are mostly based on association, initiation of ideas, and suggestions beyond rhetorical relations of illustrative elements which has caused the semantic enrichment and the beauty of this text.
_||_