بررسی تاثیر محرک های توصیه الکترونیک بر پذیرش بانکداری همراه و اعتماد اولیه
محورهای موضوعی : پردازش چند رسانه ای، سیستمهای ارتباطی، سیستمهای هوشمندابراهیم زارع پور 1 , علیرضا یوزباشی 2 , مینا آذربایجانی 3 , ناهید ساروی مقدم 4
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2 - استادیار، دانشگاه ایرانیان، تهران، ایران
3 - ;کارشناسی ارشد، دانشگاه ایرانیان، تهران، ایران
4 - استادیار، مؤسسه آموزش عالی فروردین، دانشکده مدیریت، قائمشهر، ایران
کلید واژه: پذیرش بانکداری همراه, محرکهای توصیه الکترونیک, کیفیت استدلال, اعتماد اولیه,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به بررسی تاثیر محرکهای توصیه الکترونیک (کیفیت استدلال، ارزش، سازگاری و حجم) بر پذیرش بانکداری همراه و اعتماد اولیه در میان مشتریان بانک پارسیان شعب شهر تهران پرداخته شد. پژوهش حاضر با روش همبستگی بر اساس مشاهدههای پس رویدادی و با تحلیل رگرسیون از نوع معادلات ساختاری اقدام به پیش بینی متغیر وابسته از طریق مجموعه ای از متغیرهای مستقل و میانجی نموده است. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان بانک پارسیان است. برای گردآوری داده ها، پرسشنامه ای طراحی در میان مشتریان بانک مذکور توزیع شد و روش نمونهگیری، اتفاقی از نوع خوشه ای ساده بوده است و تعداد نمونه506 نفر بوده است. نرم افزار مورد استفاده در این پژوهش لیزرل بود. نتایج نشان می دهد پذیرش بانکداری همراه بانک پارسیان از طریق تقویت کیفیت استدلال محرکهای توصیه الکترونیک، ارزش، سازگاری و درگیری مشتریان افزایش مییابد ولی حجم نظرات بر پذیرش بانکداری همراه تاثیر ندارد. همچنین اعتماد اولیه مشتریان بانک پارسیان از طریق تقویت درگیری مشتریان، کیفیت استدلال محرکهای توصیه الکترونیک، ارزش، سازگاری و حجم نظرات افزایش مییابد. کیفیت استدلال محرکهای توصیه الکترونیک، اعتماد اولیه، ارزش، حجم نظرات و سازگاری نیز از طریق تقویت درگیری مشتریان افزایش مییابد.
Introduction: In this study, the effect of electronic advisory stimulus (quality of reasoning, value, consistency, and volume) on the acceptance of mobile banking and initial trust among Parsian banks in Tehran was investigated. The present study uses a correlation method based on post-event observations and regression analysis of a kind of structural equation to predict the relationship through a set of independent and mediated changes.Method: The statistical population of the study includes Parsian Bank customers. To collect data, a questionnaire was designed among private banks the sampling method was a simple cluster random sampling and the number of samples was 506. The software used in this study was a laser. The results show that Parsian Bank's mobile banking acceptance increases value, compatibility, and engagement by strengthening the quality of argumentation of electronic recommendation stimuli, but the volume of comments does not affect mobile banking acceptance. Also, Parsian Bank's trust increases through increasing consumption, quality of argumentation of electronic recommendation stimuli, value, compatibility, and volume of comments. The quality of the rules of e-recommendation stimuli, initial trust, value, the volume of feedback, and compatibility also increase through consumption In this study, the effect of electronic advisory stimulus (quality of reasoning, value, consistency, and volume) on the acceptance of mobile banking and initial trusts among Parsian banks in Tehran was investigated. The present study uses a correlation method based on post-event observations and regression analysis of a kind of structural equation to predict the relationship through a set of independent and mediated changes. The statistical population of the study includes Parsian Bank customers. To collect data, a questionnaire was designed among private banks the sampling method was a simple cluster random sampling and the number of samples was 506. The software used in this study was a laser.Discussion: The results show that Parsian Bank's mobile banking acceptance increases value, compatibility, and engagement by strengthening the quality of argumentation of electronic recommendation stimuli, but the volume of comments does not affect mobile banking acceptance. Also, Parsian Bank's trust increases through increasing consumption, quality of argumentation of electronic recommendation stimuli, value, compatibility, and volume of comments. The quality of the rules of e-recommendation stimuli, initial trust, value, the volume of feedback, and compatibility also increase through consumption.
http://www.juniperresearch.com/reports/mobile_banking.
_||_