کاربرد داده کاوی آموزشی جهت شناسایی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانش آموزان
محورهای موضوعی : پردازش چند رسانه ای، سیستمهای ارتباطی، سیستمهای هوشمند
مهدی افضلی
1
*
,
محمود نجفی
2
,
محمود مرادی
3
1 - استادیار، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان، ایران
2 - کارشناسی ارشد ،گروه مهندسی کامپیوتر، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
3 - استادیار ،گروه علم اطلاعات و دانش شناختی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: داده کاوی آموزشی, قوانین انجمنی, درخت تصمیم, خوشه بندی, افت تحصیلی,
چکیده مقاله :
استخراج دانش یکی از مهمترین مسائل دادهکاوی میباشد. قوانینی که بهصورت اگر - آنگاه مطرح میگردند، این توانایی را دارند که به صورت اعداد حقیقی در هر جزء به صورت تمام مقادیری که در مجموعه داده میتواند وجود داشته باشد، قرار بگیرند. روش پیشنهادی در این مقاله استفاده از الگوریتمهای درخت تصمیم و خوشهبندی و قوانین انجمنی برای استخراج قوانین میباشد. در روش پیشنهادی استخراج قوانین را به صورت یک مسئله بهینهسازی در آورده و هدف به دست آوردن قانونی با اطمینان بالا، عمومیت و قابلیت درک بالا میباشد. الگوریتم پیشنهادی برای استخراج قوانین ازمجموعه داده افت تحصیلی از اطلاعات فردی256 دانشآموزان هنرستانها در زنجان جمعآوری شده و تست گردید. از نتایج به دست آمده از این تحقیق می توان برای پیشگیری از افت تحصیلی دانشآموزان و بهبود کیفیت ارتباط مسوولین و والدین با دانشآموزان و آموزش هر چه بهتر آنان استفاده کرد.
Knowledge extraction is one of the most significant problems of data mining. The principles raised in if-then format can be turned into real numbers in each section- as values which could be included in dataset. The suggested method in the present dissertation is application of decision tree algorithms, clustering and forum rules for extraction of final rules. In the suggested method, extraction of rules is defined as an optimization problem and objective was obtaining a rule of high confidence, generalization and understandability. The suggested algorithm for extraction of rules was obtained from and tested based on a dataset of educational failure of 256 art school students living in Zanjan. The results suggested that the j48 algorithm in decision tree and accuracy of 0.95 is the choice for the dataset of educational failure. Data clustering was done by K-Main algorithm with confidence coefficient of 0.95. After all, obtaining rules of high confidence coefficient was done based on forum rules from Apriori algorithm for the whole datasets. The results of present study could be used for inhibition of educational failure of students, improved quality of relationship of parents and authorities with students and enhancing the education they receive.
_||_