ادله فقهی مشروعیت اعتبارات اسنادی الکترونیکی
سید عسگری حسینی مقدم
1
(
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
)
یونس کازرانی
2
(
دانشجوی مقطع دکترا رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
)
سید علی هاشمی خانعباسی
3
(
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، ساری، ایران.
)
کلید واژه: تجارت الکترونیک, تجارت جهانی, بیع, اعتبارات اسنادی, عقد ضمان,
چکیده مقاله :
بهقصد اعتمادسازی در تجارت بینالملل، از سازوکاری بنام اعتبار اسنادی استفادهشده که بانک بهعنوان یک واسطه، ضمانت پرداخت وجه یکی از طرفین را عهدهدار میشود. اخیراً نوع الکترونیکی اعتبار اسنادی باهدف تسهیل تجارت جهانی ارائهشده است. در این پژوهش ادله فقهی مشروعیت اعتبارات اسنادی الکترونیکی به روش تحلیلی- توصیفی و با ابزار فیش برداری، بررسیشده است. اصل اعتبارات اسنادی با توجه به عقد بیع و عقد ضمان، سازوکاری مشروع و در جهت توسعه تجارت جهانی بوده و بهعنوان یکی از مفاد عقد قرارداد بین دو طرف، دارای اعتبار شرعی است. لذا با توجه به مشروعیت این سازوکار، نوع الکترونیکی آن با توجه به اصول فقهی همچون آیات و روایات، اصل اباحه، قاعده تراضی، قاعده لاضرر، قاعده لزوم و برخی دیگر از از ادله فقهی، دارای ماهیت و آثار یکسان بانوع الکترونیکی است. لذا نتیجه این که استفاده از این سازوکار منع شرعی نداشته و در حقوق داخل و بین الملل نیز مشروعیت آن منعکس گردیده است.
چکیده انگلیسی :
بهقصد اعتمادسازی در تجارت بینالملل، از سازوکاری بنام اعتبار اسنادی استفادهشده که بانک بهعنوان یک واسطه، ضمانت پرداخت وجه یکی از طرفین را عهدهدار میشود. اخیراً نوع الکترونیکی اعتبار اسنادی باهدف تسهیل تجارت جهانی ارائهشده است. در این پژوهش ادله فقهی مشروعیت اعتبارات اسنادی الکترونیکی به روش تحلیلی- توصیفی و با ابزار فیش برداری، بررسیشده است. اصل اعتبارات اسنادی با توجه به عقد بیع و عقد ضمان، سازوکاری مشروع و در جهت توسعه تجارت جهانی بوده و بهعنوان یکی از مفاد عقد قرارداد بین دو طرف، دارای اعتبار شرعی است. لذا با توجه به مشروعیت این سازوکار، نوع الکترونیکی آن با توجه به اصول فقهی همچون آیات و روایات، اصل اباحه، قاعده تراضی، قاعده لاضرر، قاعده لزوم و برخی دیگر از از ادله فقهی، دارای ماهیت و آثار یکسان بانوع الکترونیکی است. لذا نتیجه این که استفاده از این سازوکار منع شرعی نداشته و در حقوق داخل و بین الملل نیز مشروعیت آن منعکس گردیده است.