طراحی الگوی مشروعیت سازمانی در جهت ایجاد تصویر ذهنی مطلوب برای اجرای موفق استراتژیهای سازمانی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتسعید قربان نژاد ملکی 1 , جعفر بیکزاد 2 , یوسف بیگزاده 3 , محمد مبینی 4 , خدیجه امیننژاد 5
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
4 - مسئول مکاتبات
5 - ندارد
کلید واژه: مشروعیت, اعتبار, تصویر ذهنی, هویت, اجرای موفق, استراتژی سازمانی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی مناسب مشروعیت به منظور ایجاد تصویر ذهنی مطلوب سازمانی در جهت اجرای موفق استراتژیهای سازمانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران میباشد. روش پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران شعبه ایرانشهر استان تهران میباشد که تعداد آنها 540 نفر میباشد. یافتهها پژوهش: نتایج سنجش وضعیت مشروعیت سازمانی، تصویر ذهنی، اجرای موفق استراتژیهای سازمانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، عوامل موثر با روش تحلیل عاملی و ارائه الگوی مشروعیت سازمانی نتیجهگیری: نقاط ضعف در زمینه پژوهش انجام شده مشخص گردیده و توصیه به بهبود با روش خاص خود انجام گرفته است که در مقاله به طور تفصیلی تر آمده است
Abstract: Introduction and purpose: Main purpose of this research is to designing the pattern of organizational legitimacy in order to making pleasure organizational self image tending to successful implementation of organizational strategies in N.I.O.P.D.C, Therefore some goals are be followed as below: 1 ‐ Calculation of current situation of legitimacy in N.I.O.P.D.C 2 ‐ Calculation of current situation of organizational self image in N.I.O.P.D.C 3 ‐ Calculation of current situation of successful implementation of organizational strategies in N.I.O.P.D.C 4 ‐ Definition of effective factors on organizational legitimacy in N.I.O.P.D.C 5 ‐ Prioritizing of effective factors on organizational legitimacy in N.I.O.P.D.C 6 ‐ Rendering the pattern of organizational legitimacy in order to making pleasure organizational self image tending to successful implementation of organizational strategies in N.I.O.P.D.C And applicable purpose of this research is to suggesting some advices of pattern development specially in the case of management switching and changing. Methodology: Current research is an application as purpose and it used correlation and descrip on methodologies. The stas cal society of this research involved 540 employees of Iranshahr branch of National Iranian Organization Of Petroleum Distribution Company of Tehran Province. Results: Results of assessment of current situation of legitimacy, self image and successful implementation of strategies have been calculated and then the right pattern of legitimacy has been rendered in N.I.O.P.D.C Suggestions: The weaknesses have been defined and advised to be improved as their specific way as expressed in main article almost completely.