تحلیل اثرات میان مسیر شغلی و هویت سازمان بر تعهد سازمانی (مورد مطالعه: شرکتهای همکاران سیستم)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمحمد جواد کاملی 1 , نیما بطحایی 2
1 - مسئول مکاتبات
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: هویت سازمانی, تعهد سازمانی, تعهد عاطفی, تعهد مستمر, تعهد هنجاری,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: هدف این پژوهش تحلیل دو سازهی مهم اثرات مسیر شغلی و هویت سازمانی بر تعهد (عاطفی، مستمر و هنجاری) در شرکت همکاران سیستم است. روش: روش پژوهش از لحاظ جمعآوری دادهها، توصیفی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل 250 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت همکاران سیستم میباشند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان، 148نفر تعیین شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد که اعتبار آن از طریق تحلیل عاملی تعیین و روایی آن از طریقآلفای کرونباخ 857/0بر آورده شده است. تجزیه وتحلیل دادهها از طریق آزمونهای آماری توصیفی و آمار استنباطی مدل معادلات ساختاری و تجزیه تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافته ها:یافتههای پژوهش وجود رابطه مثبت و معنادار میان مسیر شغلی با تعهد سازمانی و هویت سازمانی با تعهد سازمانی در شرکت همکاران سیستم را نشان میدهد. نتیجه گیری: هر اندازه مدیران سازمان به مشکلات مسیر شغلی و ایجاد هویت سازمانی توجه نمایند اثر مثبتی بر تعهد سازمانی کارکنان گذاشته و در نتیجه آنان احساس تعلق و تمایل بیشتری به کار خود پیدا خواهند کرد.
This paper aims at analyzing the effect of career path and corporate identity on (normative, continuous and emotional) commitment of Hamkaran System companies. On the basis of career path theories, the authors were used contingency model for recognizing the relationship between career path, corporate identity and organizational commitment. According to this model, career path and corporate identity were considered as two major constructs for organizational commitment. The research method was descriptive from the viewpoint of data-collection and the research was applied. The sampling universe consists of 250 people of Hamkaran System companies’ managers and experts. The sample size was 148 people who were determined through Morgan sampling table. The research tool was questionnaire. The questionnaire Cronbachs Alpha was calculated 0/857.The validity of questionnaire was estimated via factor analysis. The authors were used descriptive statistical tests (median, standard deviation) and inferential statistics (structural equation modeling and regression analysis).The findings of the research indicate that there is a significant relationship between career path and organizational commitment and also there is a significant relationship between corporate identity and organizational commitment in Hamkaram System companies.