کاربرد روش دلفی فازی در طراحی و تبیین مدل دستیابی به مزیت رقابتی پایدار
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتحسینعلی رضائی منش 1 , علی رضاییان 2 , علیرضا امیرکبیری 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، ha_rezaeimanesh@yahoo.com
2 - استاد گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)، a-rezaeian@sbu.ac.ir
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، Ali.Amirkabiri@iauctb.ac.ir
کلید واژه: مزیت رقابتی پایدار, شرکت پالایش نفت تهران, دلفی فازی,
چکیده مقاله :
زمینه : مزیت رقابتی پایدار، توانایی سازمان برای اجرای یکی از مهمترین روشها در طولانی مدت است که رقبا نمیتوانند به راحتی با آن روبرو شوند. هدف: هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل دستیابی به مزیت رقابتی پایدار با استفاده از روش دلفی فازی می باشد. روشها: روش گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان و با استفاده از روش دلفی فازی دیدگاه های آن ها استخراج گردیده و مورد پالایش قرار گرفته است. یافتهها: براساس بررسی های صورت گرفته، بحث ایجاد مزیت رقابتی در مقابل رقبا یکی از چالش های جدید در حوزه بازاریابی است. اهمیت پژوهش در این میباشد که به گونه ای تجربی به استفادهکنندگان نتایج این پژوهش نشان دهیم که مزیت رقابتی در پایداری سازمانها تأثیر معناداری داشته باشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که مدیران صنایع مختلف میتوانند با استفاده از این مدل و در نظر گرفتن متغیرهای دیگر، با استفاده از مستندات موجود در سازمانشان، میزان اثرگذاری هر یک از معیارهای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار بر معیارها و شاخصهای مدنظرشان از جمله ارزش ویژه برند، سهم بازار برند و سودآوری و تقاضا و... پیشبینی کنند.
Background: Sustainable competitive advantage is the ability of an organization to implement one of the most important ways in the long run that competitors can not easily face. Objective: The purpose of this study is to design and explain a model for achieving a sustainable competitive advantage using the fuzzy Delphi method. Methods: The method of data collection has been extracted and refined through library studies and semi-structured interviews with experts and using fuzzy Delphi method. Findings: Based on the studies, the issue of creating a competitive advantage over competitors is one of the new challenges in the field of marketing. The importance of research is to empirically show the users of the results of this research that competitive advantage has a significant effect on the sustainability of organizations. Conclusion: The results showed that managers of different industries can use this model and consider other variables, using the documents in their organization, the impact of each of the criteria for achieving a sustainable competitive advantage on the criteria and indices, including brand value, brand market share and profitability and demand, etc predict. .
احمد پور داریانی، محمود؛ عزیزی، محمود. (1398)، «کارآفرینی»، تهران: موسسه فرهنگی و انتشاراتی محراب قلم.
آشنا، مصطفی؛ یوسفی، صادقی، فرزانه. (2009). سرمایه فکری، سرمایه ای ارزشمند و موثر در سازمان امور مالیاتی کشور. فصلنامه پژوهشنامه مالیات (نشریه علمی), دوره 17، شماره 6.
باقری، مسعود، نمازیان، مریم، (1397) " موانع کارآفرینی در ایران، نقش بومی سازی و راهکارها "، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب وکار های دانش بنیان.
باقری، مهزاد، (1397) " تبیین عوامل مرتبط با مزیت رقابتی پایدار در شرکت های صنایع غذایی استان مازندران " دانشگاه آزاد اسلامی رشت.
بهرامی، سوسن؛ رجایی پور، سعید؛ حسینی، تقی؛ نصرآبادی، حسنعلی؛ یار محمدیان، محمد حسین. (1398) «تحلیل روابط چندگانه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی در آموزش عالی»، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 61.
چوپانی، حیدر، زارع، مجتبی، قاسمی، عقیل، غلام زاده، حجت، (1396) "بررسی رابطه بین سرمایه فکری با نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: شرکت سهامی بیمه توسعه)، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، شماره1، ص27-58.
حاجی پور، بهمن، مومنی، مصطفی، (1398) " بازشناسی رویکرد منبع محور نسبت به منابع سازمان و مزیت رقابتی پایدار مورد مطالعه: شرکت تولیدی ساران" اندیشه مدیریت، سال سوم، شماره اول،ص77-102.
حسینی، سیده الهام، حسینی، سیده راحله، (1397) " توانمند سازی کارکنان: گامی به سوی ترویج و توسعه کارآفرینی در سازمان ها " کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان.
رفیعی، مجتبی؛ کهن، نبی اله. (1398)، «مدیریت جامع سرمایههای فکری، سنجش، اندازهگیری و گزارش دهی»، چاپ اول، اراک، آی سانا.
_||_Furneaux & Wand (2018). “Towards evaluation framework forknowledge management systems”. Information Technology and Management, 9(4)233-249
Lindner and Wald (2019). "Success factors of knowledgemanagement in temporary organizations". International journal of projectmanagement, Vol. 29, PP: 877-888.
Mahoney and Pandian (2017). "Based within Conversaton of Strategic Management". Strategic Management Journal, Volume 13, p. 363-380.
Mantle, P. (2017). "The massive impact of IT on accounting firms". Theaccounting bullitn. Aprill. PP: 4-5.
Neels and Johnson (2019). "Information anenabler of knowledge management maturity". African perspective International journal of information management. Vol. 30, PP: 57-67.
Nguyen, TNQ (2017).”Knowledge management capability and competitive advantage: an empirical study of Vietnamese enterprises” PhD thesis, Southern Cross University, Lismore, NSW.
Nielsen (2017) “Understanding dynamic capabilities through knowledge management” Press.
Nonaka et al (2018) “theory of organizational knowledge creation”, International Journal of technology management; pp: 11-15.
Parterre and Kramer mark (2017) “the competitive advantageof corporate philanthropy”, Harvard business review, decemberpp
Prahalad and Hamel, G (2019)."The core competence of the corporation". Harvard Business Review, Vol. 68 No.3pp79-91
Priem and Butler, J. E (2018). “Is The Resource-Based View A Useful Perspective For Strategic Management Research? Academy of Management Review, Vol. 26, No.122-40
Sedera and Gable (2018). “Knowledge Management Competence for Enterprise System Success.” Journal of Strategic Information Systems 19 pp: 296–306.