تأثیر سیاستهای آموزش عالی بر شاخصهای توسعه سیاسی در ایران
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمسعود شفیعی چافی 1 , رضا مهدی 2
1 - دانشجوی دکتری علوم سیاسی-اندیشه سیاسی، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
2 - عضو هیئت علمی، موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
کلید واژه: توسعه سیاسی, نظام آموزش عالی, سیاستهای آموزش عالی, آثار آموزش عالی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: هدف این مقاله ارائه مدلی برای بررسی تأثیر سیاستهای آموزش عالی ایران بر شاخصهای توسعه سیاسی است. روش: جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی واقع در شهر تهران به تعداد آنها 1029 نفر میباشند. براساس فرمول کوکران تعداد 280 نفر از مدیران و اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدندیافته ها: بررسی دادهها نشان داد که؛ که بینالمللی شدن آموزش بر توسعه سیاسی ایران تأثیری معنیدار دارد. همچنین تأثیر تجاریسازی ایدههای دانشگاهی بر توسعه سیاسی ایران در سطح (01/0) معنیدار است. همچنین ارتباط با صنایع و نهادهای مالی، اهداف و رسالت دانشگاه در راستای توسعه، توسعه اجتماعی دانشگاه و ساختار منعطف سازمانی بر توسعه سیاسی ایران تأثیر معنیداری دارد. در کل سیاستهای آموزش عالی میزان 81/0 از تغییرات توسعه سیاسی ایران را پیشبینی میکندنتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که؛ توسعه سیاسی یکی از شاخههای توسعه است با هدف رسیدن به پیشرفت، صنعتی شدن، رفع فقر
Background and Aim: The purpose of this article is to provide a model for examining the impact of Iran's higher education policies on political development indicators.Method: The statistical population of the study includes managers and faculty members of universities and higher education institutions located in Tehran, their number is 1029 people. According to Cochran's formula, 280 managers and faculty members of universities and higher education institutions in Tehran were selected as a statistical sample of the study.Results: Examination of the data showed that; The internationalization of education has a significant impact on Iran's political development. Also, the effect of commercialization of academic ideas on Iran's political development is significant at the level of (0.01). Also, the relationship with industries and financial institutions, goals and mission of the university for development, social development of the university and flexible organizational structure have a significant impact on Iran's political development. In general, higher education policies predict 0.81 percent of changes in Iran's political developmentConclusion: The results showed that; Political development is one of the branches of development with the aim of achieving progress, industrialization, eradication of poverty
ثابتی، مریم، همایون سپهر، محمد، احمدی، فخرالدین. (1393). نقش آموزش عالی در توسعه ملی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران, 6(4), 59-69.
جاودانی, حمید. (1390). نقش دانشگاه در فرایند توسعه. نامه آموزش عالی، 3 (10): 35-50.
رشیدی, مصطفی، خانمحمدپور، فتحعلی, زارعی، بهادر. (1397). تحلیل نقش آموزش عالی در روابط سیاسی ایران و اتحادیه اروپا با رویکرد برساخت گرایی. پژوهشهای راهبردی سیاست، 7 (24): 39-65.
عالی پور، علیرضا، عنایتی، ترانه (1396)، تجاریسازی تحقیقات دانشگاههای نسل چهارم، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی، 7 (26): 76-53.
هندریکسون، رابرتام (1395)، راهبری و رهبری علمی در نظام آموزش عالی، نشر ویرایش، مترجم رضا مهدوی, سعید غیاثی ندوشن، تهران: انتشارات ویرایش
_||_Atashbahar, O. , Sari, A. A. , Takian, A. , Olyaeemanesh, A. , Mohamadi, E. , & Barakati, S. H. (2021). Integrated early childhood development policy in Iran: a qualitative policy process analysis. BMC public health, 21(1), 1-13.
Elhami, A. H. , & Jabbari Sani, A. A. (2022). Explanation the Relationship between Geographical Features of Political Power Construct and Its Economic Development in Iran. Political Spatial Planning, 4(1), 46-56.
Grinchenkov, D. , Kolomiets, A. , Kushchiy, D. , & Nguyen, T. T. (2019, August). Cognitive Model Parameterization For Decision Support Of University Internationalization Management. In International Scientific-Practical Conference “Business Cooperation as a Resource of Sustainable Economic Development and Investment Attraction”(ISPCBC 2019). Atlantis Press.
Harasim, L. (2017). Learning theory and online technologies. Routledge.
Lukovics, M. , & Zuti, B. (2017), Successful universities towards the improvement of regional competitiveness: "Fourth Generation" universities, Conference: European Regional Science Association (ERSA) 53th Congress „Regional Integration: Europe, the Mediterranean and the World economy, At Palermo
Majnouni-Toutakhane, A. , Ramazani, M. E. , & Sheikholeslam, S. (2021). Recognition and analysis of the key factors of rural development in Iran with futures studies approach. Journal of Rural Development, 39(4), 569-593.
Mossalanejad, A. (2021). Syndromes of Economic Development Policy in Iran. Public Policy, 7(4), 207-230.
Oztel, H. (2020). Fourth generation university: co-creating a sustainable future.
Palme, U. (2012), Good examples of education for sustainable development at chalmers: achievements and limitations, paper presented at engineering education in sustainable development, Go¨teborg, September 19-22.
Ruedas, M. J. , Sánchez, M. , del Moral, A. , Ocaña, F. , Giménez, R. , Arias-Mediano, J. L. , & Conejo, A. (2019). Internationalization strategy of the Faculty of Pharmacy of the University of Granada. FarmaJournal, 4(1), 131-131.
Shatzer, J. (2021). Before and After Terrorism: Economic and Political Development in the Basque Country (Doctoral dissertation).
Wu, X. , & Su, D. (2018, July). Hierarchy Design of Online Education in Colleges and Universities. In International Conference on Learning and Collaboration Technologies (pp. 310-320). Springer, Cham.