ارائه الگوی خط مشی گذاری فرهنگ مطلوب سازمانی در سازمان های سلامت و درمان
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتابراهیم جواهری زاده 1 , محمد رضا فتحی 2
1 - استادیار دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه قم، قم، ایران
2 - دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
کلید واژه: خط مشی گذاری, سازمان های سلامت و درمان, تحلیل تم, مدل فرهنگ سازمانی مطلوب,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش، ارائه الگوی خط مشی گذاری فرهنگ مطلوب سازمانی در سازمان های سلامت و درمان است.روش: رویکرد پژوهش کیفی و با روش تحلیل تم بوده است. 16 نفر از خبرگان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) با روش نمونه گیری قضاوتی و گلوله برفی انتخاب و در تحقیق مشارکت نمودند. داده های حاصل از مصاحبه ها، کدگذاری شده و نتایج توسط خبرگان اعتبار سنجی گردیدیافته ها: بر اساس یافته های تحقیق خدا محوری، عبادت انگاری کار، اصالت انگیزه های غیر مادی، کل بودگی انسانی و سلامت محوری به عنوان انگاره های بنیادین در خدمتگزاری، تکلیف گرایی، بیمار محوری، مسئولیت پذیری، نظم و انضباط، سرعت در ارئه خدمات، معنویت محوری، یادگیرندگی، خلاقیت و نوآوری، ایثارو سعه صدر به عنوان قواعد و ارزش های فرهنگی تجلی گری داشته اند. نتیجه گیری: الگو بدست آمده از این تحقیق، توجه مدیران را به تغییرات عمیق فرهنگی به جای تغییرات سطحی ساختاری جلب می کند. براساس تحقیقات، تغییراتی که در سیستم های سلامت در حال انجام است بیشتر معطوف به تغییرات ساختاری است تا تغییرات فرهنگی به نحوی که بیشتر بر روی فرایندها و رویه های سازمانی تمرکز کرده اند تا تجارب روان شناختی کارکنان از فرهنگ سازمانی.
Objective:The purpose of this study is to provide a model of optimal organizational culture policy in health and treatment organizations. Method:The 16 experts of Baqiyatallah University of Medical Sciences selected by Judicial sampling method and participated in the research. The data from the interviews were coded and the results were validated by experts. Findings:The main results of the research are the model of optimal organizational culture in health and treatment organizations. This model is based on three levels: "fundamental beliefs", " values" and "manifestations and artifacts". According to the findings, "God-centeredness, devotion to work, originality of immaterial motives, human totality and health-centeredness" as fundamental beliefs in "servant, conscientiousness, patient-centeredness, responsibility, discipline, speed in Service delivery, spirituality, learning, creativity and innovation, self-sacrifice and generosity have been "manifested" as cultural values. "Environmental health, enthusiastic body language, religious behaviors in the workplace, psychological support, professional behavior" as well as cultural "manifestations and artifacts" are the result of the process of "existentialization" of the underlying layers of culture. Results: The model obtained from this research draws managers' attention to deep cultural changes instead of superficial structural changes. According to research, the changes that are taking place in health systems are more focused on structural changes than cultural changes in a way that focuses more on organizational processes and procedures than employees' psychological experiences of organizational culture.
جعفری، امیر و معمارزاده طهران، غلامرضا. (1396). شناسایی مولفه های موثر بر بهره وری کارکنان در یک سازمان بهداشت و درمان نظامی. طب نظامی، 19(3): 234-44.
خصاف مفرد، حسین، باقری نصرآبادی، محسن(1395). الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب با رویکرد جهادی (مورد مطالعه دفاع مقدس). مدیریت فرهنگ سازمانی. 14(1): 27-46.
رستمی گوران، نرگس ؛ وثوق مقدم، عباس ؛ سالاریانزاده، محمدحسین؛ اسماعیلزاده، حمید و دماری، بهزاد. (1395). مطالعه فرهنگ سازمانی در ستاد وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی. دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 14(3): 1-14.
رضائی، احمد (1398). منشور بهداشت و درمان(بایدها و نبایدهای بهداشت و درمان در آموزش پزشکی). قم: زمزم هدایت.
رضوی طوسی، سید مجتبی، یاهک، سجاد(1391). گذر تاریخی تاثیرپذیری و بر ساخت مسائل فرهنگی از پزشکی: از اخلاق تا پزشکی شدن. فصلنامه تاریخ پزشکی. 4(11): 155-180.
زرندی، سعید، معدنی، جواد. (1395). طراحی و تبیین مدل مطلوب فرهنگ سازمانی اسلامی برای مقابله با فساد اداری در سازمان ها.فصلنامه مطالعات رفتارسازمانی، 5 (2)، 85-117.
سالدنا، جانی (1395). راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی. ترجمه عبدالله گیویان. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
سخنور، مبین و مصدقراد، علیمحمد. (1396). فرهنگ سازمانی بیمارستان های منتخب شهر تهران. بیمارستان، 16(2): 46-57.
طیبی، سیدجمالالدین؛ فرهنگی، علیاکبر؛ نصیریپور، امیراشکان؛ برادران کاظمزاده، رضا و ابراهیمی، پروین. (1392). رابطه ی گونه شناسی فرهنگی Harrison با پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی. مدیریت اطلاعات سلامت، 10(3): 380-90.
علامه، سید محسن، عسکری باجگرانی، محبوبه. (1396). آسیبشناسی فرهنگ سازمانی و شناسایی الزامات تغییر آن در شرکت برق منطقهای اصفهان. مدیریت فرهنگ سازمانی، 15 (3)، 575-603.
فارسی، زهرا، دهقان نیری، ناهید(1394). تسهیل کننده های تطابق کارکنان حرفه ای مراقبت بهداشتی در جنگ ایران و عراق: یک مطالعه تحلی محتوا. فصلنامه علمی و پژوهشی ابن سینا. 17(3): 19-28.
فرهی بوزنجانی، برزو، ابراهیم سنجقی، محمد، بازرگانی، محمد، سلطانی، محمدرضا. (1392). طراحی و تبیین مدل شناخت، سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی: مورد مطالعه یکی از نهادهای انقلاب اسلامی. راهبرد فرهنگ، 21، 113-138.
فیروزکوهی، محمد رضا، ضرقام بروجنی، علی، نورائیف مرتضی(1394). تجربیات پرستاران از ایثار و شهادت در جنگ تحمیلی 1359-67: یک مطالعه تاریخ شفاهی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. 4(3): 219-231.
قدمی، محسن، علینیا لاکانی، پریسا. (1394). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با استراتژی با استفاده از مدل گلوب. مدیریت توسعه و تحول، 22، 29-36.
محمد اسماعیلی، ندا، قلی پور، آرین(1395). شناسایی موانع جاری سازی ارزش ها در شرکت های هلدینیگی. مجله فرآیند مدیریت و توسعه. 29(1): 119-152.
محمدیان، محمد، شهسواری، هادی(1397). بررسی فرهنگ سازمانی یک سازمان با رویکرد جهادی. فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی. 10(4): 75-100.
_||_Abington, A. (2013). Croydon Health Services NHS Trust creates an internal‐coaching culture. Human Resource Management International Digest, 21(4), 6–11.
Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”,Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
Corbin, J., & Strauss, A. (2015). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publication.
Denison,D.R.(2000). Organization culture: can it be a key lever for driving organization change. The international Handbook of organization culture and climate, 18(4): 72-347
Glaser, B. with the assistance of Judith Holton (2004). Remodeling Grounded Theory. Qualitative Social Research, 5 (2), Art. 4. 1-23
Hatch, M, J & Cunlif A, l.(2006), Organization Theory: modern, symbol & interpretive, post modern,
Harris, G, Olukoga, T, Olasinde, A.A (2010). Analysis of the perception of institutional culture for health sector reform in Nigeria. Leadership in Health Services. Vol. 23 No. 1, 2010. pp. 75-87
Johnson, A., Nguyen, H., Groth, M., Wang, K., & Ng, J. L. (2016). Time to change: a review of organisational culture change in health care organisations. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 3(3), 265–288.
King, N Horrocks, CH (2010)Interviews in Qualitative Research. London: SAGE
Leroch, M. A. (2014). Culture at work: how culture affects workplace behaviors. International Journal of Manpower, 35(1/2), 133–146.
Roberts, A., Kelsey, J., Smyth, H., & Wilson, A. (2012). Health and safety maturity in project business cultures. International Journal of Managing Projects in Business, 5(4), 776–803.
Stoermer, S., Bader, A. K., & Froese, F. J. (2016). Culture matters: the influence of national culture on inclusion climate. Cross Cultural & Strategic Management, 23(2), 287–305
Verma, P., & Sharma, R. R. K. (2019). The linkages between business strategies, culture, and compensation using Miles & Snow’s and Hofstede culture framework in conglomerate firms. Benchmarking: An International Journal.
Warrick, D. D. (2017). What leaders need to know about organizational culture. Business Horizons, 60(3), 395-404.
Willis, C. D., Saul, J., Bevan, H., Scheirer, M. A., Best, A., Greenhalgh, T., … Bitz, J. (2016). Sustaining organizational culture change in health systems. Journal of Health Organization and Management, 30(1), 2–30.