الگوی رتبه¬بندی مراکز آموزشی مبتنی بر اهداف برنامه هفتم توسعه
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتامیرحسین جمشیدی 1 * , فرحناز مشایخ 2 , پری مشایخ 3
1 - دانشجوی دکتری،گروه مدیریت،دانشکده علوم انسانی،واحد کازرون،دانشگاه آزاد اسلامی ،کازرون،ایران
2 - فرحناز مشایخ، دکتری مدیریت آموزشی، استادیار، عضو هیات علمی تمام وقت کازرون،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون
3 - پری مشایخ ،دکتری برنامه ریزی درسی ،استادیار ،عضو هیات علمی تمام وقت واحد کازرون،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون
کلید واژه: رتبه¬بندی, مراکز آموزشی, برنامه هفتم توسعه.,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف:مراکزآموزشی زیرساخت وبستر لازم برای توسعه سرمایه¬های انسانی کشور را فراهم می¬نمایند.هدف اصلی پژوهش حاضرطراحی الگوی رتبه¬بندی مراکزآموزشی مبتنی بر اهداف برنامه هفتم توسعه بود روش¬شناسی:برای نیل به این مقصود پژوهش¬گران ازرویکردآمیخته متوالی اکتشافی استفاده کردند،بدینصورت که درمرحله کیفی بااستفاده ازروش تحلیل محتوا،ابعاد، مولفه¬ها و شاخص¬های الگوی رتبه¬بندی مراکز آموزشی مبتنی بر اهداف برنامه هفتم توسعه از طریق مصاحبه نیمه¬ساختاریافته با 16 نفر از خبرگان، احصاء شد، لذا در این مرحله شش مقوله اصلی،شانزده مقوله فرعی باهفتادوپنج شاخص به دست آمد.در مرحلۀ کمی،برای اعتبارسنجی عوامل احصاء شده،از روش دلفی کلاسیک استفاده شد، بدینصورت که پرسشنامه¬ای براساس عوامل احصاء شده درمرحله کیفی، طراحی ودربین 12 نفرخبره دانشگاهی،توزیع شد تامیزان اجماع آن¬هادرموردعوامل احصاء شده به دست آید.داده¬های مرحله کمی نیزبااستفاده از روش¬های آماری مانند ضریب هماهنگی کندال واندازه¬های گرایش به مرکزودوازمرکزموردتحلیل قرارگرفتند. یافته¬ها:یافته¬های حاصل ازدومرحله کیفی وکمی نشان دادکه خبرگان بر روی الگوی رتبه¬بندی مراکزآموزشی مبتنی براهداف برنامه هفتم توسعه¬ شامل جهت¬گیری مرکز(خلق ارزش پایدار و مدیریت و رهبری مرکز)،فرهنگ سازمانی(ارزش¬ها و هنجارهای حمایت¬گری،مشارکت و کار تیمی و انسان¬محوری)،سرمایه انسانی(ویژگی¬های مربیان و ویژگی¬های دانش¬آموزان)،زیرساخت¬ها(فضای آموزشی و تجهیزات آموزشی)،فرایندهای اجرایی(فرایندیادگیری و یاددهی،مدیریت استعدادها،مدیریت عملکرد،توانمندسازی و مدیریت خدمات رفاهی) و نتایج(عملکرد تحصیلی مرکز و عملکرد اجتماعی مرکز)به اجماع رسیدند. نتیجه¬گیری:نتایج این پژوهش می¬تواند برای اندازه¬گیری عملکردورتبه¬بندی مراکزآموزشی مبتنی براهداف برنامه هفتم توسعه مفید باشد.
Background and purpose:educational centers provide the necessary infrastructure and platform for the development of the country's human capital The main goal of the current research was to design a ranking model for educational centers based on the goals of the 7th Development Plan. Methodology:To achieve this goal,the researchers used a mixed sequential exploratory approach,so that in the qualitative stage,using the method of content analysis,dimensions,components and indicators of the rating model of educational centers based on goals. Findings:The findings from two qualitative and quantitative stages showed that the experts based on the ranking model of educational centers based on the goals of the 7th Development Plan,including the orientation of the center(creating sustainable value and management and leadership of the center),culture Organizational(values and norms of support,participation and teamwork and human-centered)human capital(characteristics of instructors and characteristics of students),infrastructures (educational space and educational equipment),executive processes(learning and teaching process,talent management, performance management,empowerment and management of welfare services)and the results(academic performance of the center and social performance of the center)reached a consensus. Conclusion:The results of this research can be useful for measuring the performance and ranking of educational centers based on the objectives of the 7th Development Plan.
منابع فارسی:
اسماعیلی، ندا.گل افشانی، علی. کاوان مریم(1398). عوامل مؤثر بر رویکرد بهبود مدیریت کیفیت آموزشی در آموزش علوم پزشکی . تعالی بالینی. ۹ (۲) :۱-۱۰
اژدری، زمان. عبداللهی، حسین. برزویان، صمد. طاهری، مرتضی. ابراهیم پور ازبری، مصطفی.(1401). ارزیابی عملکرد مراکز آموزشی با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی(مورد مطالعه: یکی از سازمان¬های دولتی کشور)، آموزش و توسعه منابع انسانی،34، 191-163.
برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی کشور
بزرگی¬نژاد، خدیجه. زارعی، رضا. امیریان زاده، مژگان. خیر، محمد.(1401).ارائة الگویی برای رتبهبندی مدارس غیر دولتی با رویکرد ذینفعان و اسناد بالادستی، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(2)، 298-271.
پایخوان، حمیرا. زمانی مقدم، افسانه. شعبان نژاد، رضا. (1402). شناسایی، اعتباریابی و رتبهبندی پیشرانهای آموزش کسب مزیت رقابتی مراکز آموزش عالی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 17(2): 122-163.
پورپاشا، محمدمهدی. علی اکبری، منا.(1401). بکارگیری تکنیک دیمتل در شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش در مراکز فنی حرفهای غرب استان مازندران، پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی، 12(1)، 88-75.
رستم¬زاده، پرویز. نصیرآبادی، شهره.(1396). بررسی تطابق برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با اقتصاد اسلامی، با تاکید بر برنامه چهارم، پنجم و لایحه برنامه ششم، فصلنامه اقتصاد و بانکداری اسلامی، 18، 22-7.
رشیدی، زینب. رشیدی، حسن. (1401). مدلی برای رتبه بندی گروههای آموزشی در دانشگاههای ایران. پژوهش در نظامهای آموزشی، 16(57): 5-20.
رواسی¬زاده، محمد. افکار، عادل. سلیمانی، مجید. (1403). مطالعه کیفی تدوین شاخصها و معیارهای ارزیابی عملکرد دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش. نشریه مدیریت ورزشی.. doi: 10.22059/jsm.2024.369284.3232
ستوده، رضا.هیراد، علیرضا. سرحدی، الهه. (1403). تبیین الگوی نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی شرکت های بازرگانی کشور. پژوهشهای نوین در ارزیابی عملکرد،3(1)،11-22. doi: 10.22105/mrpe.2024.447861.1092.
شفیعی، مرتضی. بازیار، شهاب. (1397). طراحی یک مدل تحیل پوششی داده های غیرمحدب(FDH) برای ارزیابی عملکرد دبیرستان های شهرستان رستم. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(3 (پیاپی 35) )، 147-173.
غفاری، سعید. شیروانی، عاطفه. (1396). ارزیابی عملکرد مدارس غیردولتی شهر تهران با مدل ترکیبی کارت امتیازی متوازن (BSC ) و تحلیل پوششی داده های بازه ای(IDEA ). پژوهش در نظام های آموزشی، 11(38 )، 195-217.
مصطفوی، سیدمحمد.(1396). مروري بر برنامه هاي توسعه کشور با تأکيد بر برنامه ششم و مقايسه آنها با معيار برخي شاخص هاي مرتبط با اقتصاد اسلامي، فصلنامه اقتصاد و بانکداری اسلامی، 18، 104-83.
ورعی، محمد. احمدی، عباداله(1402). مدلی برای ارتقا کیفیت آموزشهای فنی و حرفه ای، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(1)، 42-20.
منابع انگلیسی:
Bellei, C., & Munoz, G. (2023). Models of regulation, education policies, and changes in the education system: a long-term analysis of the Chilean case. Journal of Educational Change, 24(1), 49-76.
Clougherty, J. A., & Grajek, M. (2023). Decertification in quality-management standards by incrementally and radically innovative organizations. Research Policy, 52(1), 104647.
Creswell, J. W. (2014). A concise introduction to mixed methods research. SAGE publications.
Demir, A., Maroof, L., Sabbah Khan, N. U., & Ali, B. J. (2021). The role of E-service quality in shaping online meeting platforms: a case study from higher education sector. Journal of Applied Research in Higher Education, 13(5), 1436-1463.
de Souza Zanirato Maia, J., Bueno, A. P. A., & Sato, J. R. (2021). Assessing the educational performance of different Brazilian school cycles using data science methods. PLOS ONE, 16(3), 1-14.
Díez, F., Villa, A., López, A. L., & Iraurgi, I. (2020). Impact of quality management systems in the performance of educational centers: educational policies and management processes. Heliyon, 6(4).
Fauzi, F., Tuhuteru, L., Sampe, F., Ausat, A. M. A., & Hatta, H. R. (2023). Analysing the role of ChatGPT in improving student productivity in higher education. Journal on Education, 5(4), 14886-14891.
Figlio, D., Giuliano, P., Özek, U., & Sapienza, P. (2019). Long-term orientation and educational performance. American Economic Journal: Economic Policy, 11(4), 272-309.
Garcia-Rodriguez, F. J., & Gutierrez-Tano, D. (2024). Loyalty to higher education institutions and the relationship with reputation: An integrated model with multi-stakeholder approach. Journal of Marketing for Higher Education, 34(1), 223-245.
Gilal, F. G., Ashraf, Z., Gilal, N. G., Gilal, R. G., & Channa, N. A. (2019). Promoting environmental performance through green human resource management practices in higher education institutions: A moderated mediation model. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(6), 1579-1590.
Houston, D. M., Henderson, M., Peterson, P. E., & West, M. R. (2022). Status, growth, and perceptions of school quality. Educational Evaluation and Policy Analysis, 44(1), 105-126.
Judijanto, L., Manu, C. M. A., Sitopu, J. W., Mangelep, N. O., & Hardiansyah, A. (2024). The Impact Of Mathematics In Science And Technology Development. International Journal of Teaching and Learning, 2(2), 451-458.
Karshiyev, A. A., Mamatkulova, U. E., & Shobutayev, Q. S. (2019). IMPLEMENTATION OF A QUALIMETRIC APPROACH IN MANAGING THE QUALITY OF EDUCATION OF STUDENTS OF A MODERN UNIVERSITY. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 2019.
Mittal, A., Kumar, V., Verma, P., & Singh, A. (2024). Evaluation of organizational variables of quality 4.0 in digital transformation: the study of an Indian manufacturing company. The TQM Journal, 36(1), 178-207.
Moscato, J. (2023). Evaluating organizational performance using smartpls: A management perspective. APTISI Transactions on Management, 7(3), 273-281.
Njiru, S. M., Karuku, S., & Nyaga, M. N. (2020). Performance rankings in education: Implications for policy and practice.
Ngoc, N. M., & Tien, N. H. (2023). Quality of Scientific Research and World Ranking of Public and Private Universities in Vietnam. International journal of public sector performance management.
Powell, C. (2003). The Delphi technique: myths and realities. Journal of advanced nursing, 41(4), 376-382.
Rolfe, V., Hansen, K. Y., & Strietholt, R. (2022). Integrating educational quality and educational equality into a model of mathematics performance. Studies in Educational Evaluation, 74, 101171.
Seyfried, M., & Pohlenz, P. (2020). Assessing quality assurance in higher education: quality managers’ perceptions of effectiveness. In Impact Evaluation of Quality Management in Higher Education (pp. 24-37). Routledge.
Shosha, G. A. (2012). Employment of Colaizzi's strategy in descriptive phenomenology: A reflection of a researcher. European Scientific Journal, 8(27).
Simionescu, C., Marcu, D., & Măciucă, M. S. (2024). Toward Better Education Quality through Students’ Sentiment Analysis Using AutoML. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 15(2), 320-343.
Sun, Y., Wang, D., Yang, F., & Ang, S. (2023). Efficiency evaluation of higher education systems in China: A double frontier parallel DEA model. Computers & Industrial Engineering, 176, 108979.
Taraza, E., Anastasiadou, S., Papademetriou, C., & Masouras, A. (2024). Evaluation of Quality and Equality in Education Using the European Foundation for Quality Management Excellence Model—A Literature Review. Sustainability, 16(3), 960