بازنمایی مفهوم خانواده در سینمای ایران مطالعه موردی فیلم های دارای ژانر خانوادگی در سالهای 1382- 1400
محورهای موضوعی : مطالعات اسلامی ایرانی خانواده
فائزه تقی پور
1
*
,
mojtaba shahnooshi
2
1 - دانشیار گروه علوم ارتباطات و مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان(خوراسگان)
کلید واژه: خانواده, سینمای ایران, ژانر خانوادگی,
چکیده مقاله :
خانواده به عنوان یکی از بنیادیترین نهادهای اجتماعی، همواره در کانون توجه پژوهشگران اجتماعی و فرهنگی قرار داشته است. تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در طول تاریخ، ساختار و کارکردهای خانواده را به طرز چشمگیری دستخوش تغییراتی کرده است. در این بین فیلم های سینمایی نقشی انکارناپذیر در شکل گیری دیدگاه ها و تحولات فکری و رفتاری مخاطبان دارند همچنین عامل مهمی در تنویر و تخدیر افکار عمومی هستند . در همین راستا مطالعه حاضر هدف خود را بازنمایی عناصر و الگوهای مسلط بر خانواده در فیلم های همنفس ساخته مهدی فخیم زاده ؛ جدایی نادر از سیمین از دوره بازآفرینی گفتمان انقلابی و بنفشه آفریقایی ساخته مونا زندی حقیقی، قرار داد. با توجه به کیفی بودن مطالعه، از روش تحقیق تحلیل محتوا استفاده شد. به دلیل محدودیت صفحات در این مقاله تحلیل یک فیلم از دوره های سه گانه در سه دوره اصلاحات ، دوره بازآفرینی گفتمان انقلابی و دوره تدبیر و امید یعنی سال 1382 – 1400 پرداخته شد. در این مطالعه سه فیلم از فیلمهای پس از انقلاب در بیست سال اخیر (فیلم همنفس ساخته مهدی فخیم زاده و فیلم جدایی نادر از سیمین از دوره بازآفرینی گفتمان انقلابی، بنفشه آفریقایی ساخته مونا زندی حقیقی ) بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که: مطالعه روزنامه، اعتقاد به خدا، تلاش برای حفظ خانواده و تعهد به خانواده، پخته و صرف غذا در خانه، صداقت و کنش حمایتگرانه بین اعضای خانواده، مفاهیم مورد توجه و تاکید هر سه فیلم بوده است.
The family, as one of the most fundamental social institutions, has always been at the center of attention for social and cultural researchers. Social, economic, and cultural transformations throughout history have significantly altered the structure and functions of the family. In this context, films play an undeniable role in shaping the perspectives and cognitive and behavioral transformations of audiences, serving as an important factor in enlightening and numbing public opinion. Accordingly, this study aims to represent the elements and patterns dominating family portrayals in the films “Hemnfas” by Mehdi Fakhimzadeh, “A Separation” by Asghar Farhadi from the period of revitalizing revolutionary discourse, and “African Violet” by Mona Zandi-Haghighi. Given the qualitative nature of the study, content analysis was employed as the research method. Due to page limitations, the analysis focused on one film from three different periods: the Reform era, the period of revitalizing revolutionary discourse, and the era of moderation and hope, specifically covering the years 2003 to 2021. In this study, three films from the last twenty years following the revolution— “Hemnfas” by Mehdi Fakhimzadeh, “A Separation” from the period of revitalizing revolutionary discourse, and “African Violet” by Mona Zandi-Haghighi— were examined. The results of the research indicated that themes such as reading newspapers, belief in God, effort to maintain family unity, commitment to family, having meals together at home, honesty, and supportive actions among family members were emphasized and highlighted in all three films.
# #Azad Aramaki, T. (2018), Sociology of Iranian Family. Tehran: Samt Publications
Biro, A. (2008), Dictionary of Social Sciences. Translated by Baqer Sarokhani, Tehran: Keihan
Segalen, M. (2014). Sociology of family history. Translated by: Hamid Eliyasi, Tehran, publishing center Erfanmanesh, I., & Sadeghi Fasaei, S. (2016). Representation and CDA & Lacanian discourse analysis of Daesh’s family pattern in the cyber space. Journal of Culture-Communication Studies, 17(35), 33-5
. Kabiri, A. (2023). Representation of female subject in home cinema (Case study: Mannequin series). Sociology of Culture and Art, 5(2), 36-54
. # #Karevani, A., Kaveh, M., & Yousefvand, S. (2023). Discourse analysis of family representation in Mikael series. Sociology of Culture and Art, 5(1), 45-60 # Romano, L. (2017). Family education and consumption of cinema in the 1950s between north and south of Italy. Rivista di Storia dell’Educazione, 4(2), 69-88 Sadeghi Fasaei, S., & Erfanmanesh, I. (2013). A Study on status and discourse analysis of social theorizations from a desirable family pattern in Iran. Women's # Strategic Studies, 15(58), 7-48 Tagvi, S. M., and Aslani, Shahnaz. (2016). Investigating the relationship between media consumption, religiosity and family values: a case study of Semnan city
Police-social research of women and familyJournal of Policing & Social Studies of Women & Family, 5(2), 24-25.