بررسی تاثیر دوره های میان رشته ای در نظام آموزش مجازی بر تولید دانش در فضای سایبری در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
محورهای موضوعی : آموزش مجازیاکرم حافظی 1 , نرگس میرانی سرگزی 2
1 - استادیار دانشگاه فرهنگیان، گروه علوم تربیتی، پردیس نسیبه، دانشکدۀ شهید شرافت، تهران، ایران
2 - دانشجوی،مدیریت آموزشی،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی،دانشگاه شیراز،شیراز،ایران
کلید واژه: واژه های کلیدی: دوره های میان رشته ای, نظام آموزش مجازی, تولید دانش در فضای سایبری, دانشجویان دانشگاه فرهنگیان,
چکیده مقاله :
هدف کلی ازانجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر دوره های میان رشته ای در نظام آموزش مجازی بر تولید دانش در فضای سایبری در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و در زمرۀ تحقیقات شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل همراه با اجرای پیش آزمون و پس آزمون قرار میگیرد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان تهران است. ابتدا با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از بین دانشجویان رشته ها و مقاطع مختلف دانشگاه فرهنگیان به صورت تصادفی ساده و با استفاده از نرم افزار رایانه ای انلاین تعداد 40 نفر به عنوان نمونه ای که در سال تحصیلی 1401-1400در دانشگاه فرهنگیان استان تهران مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته سنجش تاثیر دوره های میان رشته ای است. پس از جمع آوری داده ها، با استفاده از نرم افزار spss25 و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل داده ها انجام شد.نتایج حاصل از تحلیل؛ حاکی از آن است که دوره های میان رشته ای آموزش مجازی بر تولید دانش در فضای سایبری در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بعد تلفیق محتوا، تلفیق مدرسه و فرد، تلفیق مهارتها و فرایندها و تلفیق گرایی تاثیر دارد.
The general purpose of this study was to investigate the effect of interdisciplinary courses in the virtual education system on knowledge production in cyberspace among students of Farhangian University. The present research is in terms of applied purpose and is in the category of quasi-experimental research with experimental and control groups along with pre-test and post-test. The statistical population includes all students of Farhangian University of Tehran. First, by using random sampling method among students of different fields and sections of Farhangian University in a simple random way and using online computer software, 40 people as a sample in the academic year 1401-1400 in Farhangian University of Tehran They were studying, they were elected. Research data collection tools include a researcher-made questionnaire to assess the impact of interdisciplinary courses. After data collection, data analysis was performed using spss25 software and analysis of covariance. Analysis results; It is indicated that interdisciplinary virtual education courses affect the production of knowledge in cyberspace among students of Farhangian University in terms of content integration, school and individual integration, integration of skills and processes, and integrationism.
Asadnia, Abolfazl, Shabani, Ahmad. (2016). Information science and cognition as a discipline or interdisciplinary: a review of the problem. Library and Information Science, 19 (3), 27-43.
Astin, A.W. (1991). Assessment for excellence: The philosophy and practice of assessment and evaluation in higher education. New York: American Council on Education/Macmillan.
Boyer, Bishop, (2004). “Young Adolescent Voices: Students' Perceptions of Interdisciplinary Teaming,” RMLE, v.1. http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/3e/a6/ ef.pdf.
Cantoni, V., Cellario, M., & Porta, M.(2004), Perspectives and challenges in e-learning: towards natural interaction paradigms. Journal of Visual Languages and Computing & Computing, 15, 333–345, 2004.
Faraskhah, M. (2012). Higher education planning and interdisciplinary challenges. Educational Planning Studies, 1 (1), 55-79.(in Persian).
Fattahi Bayat, Gholamreza and Goodarzi, Ahmad and Goodarzi, Mohammad Reza, (2016), The Impact of Innovative Human Capital on Economic Growth (Case Study of Agricultural Development in Markazi Province).(in Persian).
Ghasemi, AS, Emami Meybodi, R. (2016). The role and position of interdisciplinary studies in the growth and development of humanities in the country. Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in the Humanities, 7 (4), 1-19. (in Persian).
Haji Yousefi, A.M. (2016). Intermediate in Political Science at Canadian Universities: Concept and Implementation. Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in the Humanities, 1 (2), 41-46. (in Persian)
Heshmati A., Kadkhodapour J, Maleki A. (2016). Challenges facing interdisciplinary research and education in the Iranian higher education system, National Congress of Higher Education of Iran. Volume (1). (in Persian).
Holley, K. (2017). Interdisciplinary curriculum and learning in higher education. In Oxford research encyclopedia of education. Jamali, M., Javid, M., (2011), The position and interdisciplinary challenges in the Iranian educational system, the first national conference on education in Iran 1400, Tehran. (in Persian).
Jones, C. (2010). Interdisciplinary approach-advantages, disadvantages, and the future benefits of interdisciplinary studies. Essai, 7(1), 26. Khorsandi Taskooh, A. (2009), Typological diversity in interdisciplinary education and research, Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities, No. 2, pp. 1-4. (in Persian).
Khosh Daman, p. (2011). Interdisciplinary and multidisciplinary education approaches, the first national conference on education in Iran 1404, Tehran. (in Persian).
Lindholm, J. A.; A. W. Astin; L. J. Sax & W. S. Korn. (2002), The American college teacher: National norms for the 2001 –02 HERI faculty survey, Los Angeles: Higher Education Research Institute.
Mehdi, R. (2009), Evaluation of Science Production Strategies in the Department of Engineering, PhD Thesis, Shahid Beheshti University.(in Persian).
Mehdi, R., (2013). Formation and Development of Interdisciplinary Studies in Higher Education: Factors and Requirements, Interdisciplinary Studies in Humanities, Volume 5, Number 2 (18); 91- 117.(in Persian).
Meymandi, M., Hosseinchari, H. (2019). Investigating the effect of literacy on reducing the social harms of literacy students in the literacy movement, research project, Deputy of Literacy and Research Council of the General Directorate of Education in Fars. (in Persian).
Miller, R. (2009). Interdisciplinary Studies at San Francisco State University: Apersonal Perspective. In T. Augsburg and S. Henry. (Eds), the Politics of Interdisciplinary Studies: Essays on Transformations in American Undergraduate Programs. Jefferson, N.C.: McFarland. Newell W. H & W. J. Green (1982). Defining and teaching interdisciplinary studies.Improving College and University Teaching, 31 (1): 21–32.
Wang, Z.,Song, G. (2021). Towards an assessment of students’ interdisciplinary competence in middle school science. International Journal of Science Education, 1-24.
_||_