تبیین عوامل مؤثر بر استفاده معلمان ابتدایی شهرستان بندرانزلی از فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی در فعالیت های آموزشی
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعات
محمد غفاری مجلج
1
*
,
آزاده قربانی پیرعلیدهی
2
,
فرزانه فرضی
3
1 - استادیار گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، چالوس، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
3 - کارشناس ارشد فقه و حقوق، دبیر آموزش و پرورش شهرستان شهریار
کلید واژه: فنآوری اطلاعات و ارتباطات, معلمان ابتدایی, شهرستان بندرانزلی, فعالیت های آموزشی,
چکیده مقاله :
آموزش و پرورش، به منظور حفظ و ارتقای نقش خود در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان، ناگزیر از بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل مؤثر بر استفاده معلمان ابتدایی شهرستان بندرانزلی از فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطی در فعالیت های آموزشی به انجام رسید. این پژوهش، کمی- کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، پیمایشی است. از 280 نفر معلم ابتدایی شهرستان بندرانزلی، 162 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که امکانات فنی مربوط به فنآوری اطلاعات و ارتباطات در تعیین هدف، عمده ترین عامل مؤثر بر میزان بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات توسط معلمان هستند. بر اساس نتایج تحقیق، سه عامل از تحلیل عاملی اکتشافی استخراج شد: عامل اول هدف و محتوا، عامل دوم روش تدریس و ارزشیابی و عامل سوم امکانات فنی که در مجموع 83/74% از واریانس کل را تبیین کرده اند. با توجه به یافتههای تحقیق، فراهم ساختن امکانات فنی و ارتقای صلاحیت های معلمان از طریق برگزاری دورههای ضمن خدمت مناسب پیشنهاد می شود.
Educational Innovations, 6(19), 31-72. (in Persian).