تأثیر سازماندهندههای تصویری بر یادگیری و یادداری دانش سلامت دانشآموزان
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعات
رقیه فتحی
1
(دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه خوارزمی، معاون فنآوری آموزش و پرورش شهرستان ایلام، ایلام، ایران)
حسین مهدی زاده
2
(استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران)
کلید واژه: سازماندهندههای تصویری, دانش سلامت, یادگیری و یادداری,
چکیده مقاله :
این پژوهش در قالب یک طرح نیمهآزمایشی با هدف تأثیر آموزش با استفاده از تکنیک های سازمان دهنده تصویری بر میزان یادگیری و یادداری دانش سلامت دانش آموزان در سال 1392 انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشآموزان پایه پنجم شهر ایلام بودهاند. روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری مبتنی بر هدف و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه معلم ساخته بوده است. با توجه به ماهیت طرحهای نیمهآزمایشی، دانش آموزان هفت کلاس، انتخاب و سپس، با رعایت اصل انتساب تصادفی در هفت گروه سازمان دهنده های تصویری شامل گروه های خویشاوند، شبکه لغات، گروه بندی شبکهای، ماتریس های گروهی، نقشههای مفهومی ساده، نقشههای مفهومی استدلالی و زنجیره توالی جایگزین و طی ده جلسه در زمینه بهداشت فردی و عمومی در معرض آموزش قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه، سطح دانش سلامت دانش آموزان گروه های آماری در سه مرحله، قبل از مداخله (پیش آزمون)، بلافاصله پس از اتمام دوره آموزشی (پس آزمون اول) و دو هفته پس از اتمام دوره ها و بدون اعلام قبلی (پس آزمون دوم) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج آزمون واریانس یک طرفه حاکی از وجود تفاوت معنادار بین یادگیری (تفاوت پس آزمون اول و پیش آزمون) و یادداری (تفاوت پس‎آزمون دوم و پیش آزمون) گروه ها و برتری روش های شبکه لغات، نقشه های مفهومی ساده، گروههای هم‎خانواده و ماتریس های گروهی بود. نتایج تجزیه کوواریانس نیز میزان تأثیر روش آموزشی در یادگیری را 8%، برآورد نموده است. بنابراین، با تکیه بر نتایج این پژوهش می توان تأثیر سازماندهنده های تصویری را مثبت و قابل قبول برآورد نمود.
The research in the form of a quasi –experimental design with the aim of education impact was done by using visual organizer techniques on leaning and retention of student's health knowledge in 2013. The statistical population of the study included all fifth grade students of Ilam city. Sampling method was based on the aim and data gathering tool was teacher's made questionnaire. According to the nature of quasi – experimental designs, the students of seven classes were selected and they were randomly exposed to the seven visual organizers including sibling group, vocabulary network, category network, matrix groups, simple concept maps, conceptual maps, chain alternative sequence and trained on individual and public health during ten session. By using questionnaire the level of student’s heath in the statistics groups was measured in three stages including before intervention (pretest), immediately after completing the course (after the first test), two weeks after the completion of the program without prior notice. The results of one-way variance showed the significant difference among learning (the first pre-test and posttest difference) and group’s retention and showed the superiority of network methods, simple concept maps, family groups and group matrix. Covariance analysis results estimated the 8% of the education method effect on learning. Therefore, based on the results of the study, the impact of the visual organizers is positive and acceptable.