بررسی چگونگی تاثیر اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی بر دیپلماسی عمومی
محورهای موضوعی : مطالعات میان فرهنگیرحمت حاجی مینه 1 , رسول محمودی یمین 2
1 - دانشیارروابط بین الملل، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد ارتباطات، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
کلید واژه: فرهنگ, دیپلماسی عمومی, دولت, شبکههای اجتماعی, اینفلوئنسر,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی و شناخت چگونگی تاثیر اینفلوئنسرهای شبکه اجتماعی بر دیپلماسی عمومی است. از آنجا که گسترش و توسعه روز افزون شبکه های اجتماعی باعث رشد ارتباط افراد و گروه های مختلف با یگدیگر در قالب ها و شکل های گوناگونی نظیر اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی شده است و در حین حال، تحقیات اندکی در مورد نقش و کارکردهای مختلف اینفلوئنسرهای شبکه های در دیپلماسی عمومی صورت گرفته است، لذا ضروری است تا به بررسی نقش اینفلوئنسرهای شبکه اجتماعی در دیپلماسی عمومی با توجه ویژگی های خاص آنها و تاثیرگذاری که در ورای دولت – ملت های تعریف شده دارند، پرداخته شود به همین دلیل این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش اصلی است که پدیده اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی چگونه بر دیپلماسی عمومی کشورها تأثیر گذار هستند؟ این پژوهش با استفاده از روش کیفی و استدلال استقرایی با بررسی نمونه هایی از نقش اینفلوئنسرها در دیپلماسی عمومی در پی شناخت حوزه ها و ابعاد اثرگذاری آنها بوده است. در این راستا فرضیه اصلی مقاله عبارتست از این که اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی به دلیل دسترسی به مخاطبان فراوان، تولید محتوای بکر و نو و پیوند خوردن با حوزه های مختلف اجتماعی و ورود تخصصی به موضوعات مختلف و ارتباط دوستانه، تاثیر عمده ای بر ساده سازی دیپلماسی عمومی دارند و از طرفی عاملی اساسی در گسترش دیپلماسی عمومی به موضوعات و حوزه های مختلف بوده اند. ویژگی هایی که باعث مطرح شدن و گسترده تر شدن فعالیت این افراد به عنوان گونه ای جدیدی از فعالیت های دیپلماتیک برای تحت تأثیر قراردادن مخاطبان بین المللی شبکه های اجتماعی شده است
The purpose of this research is to investigate and understand how social network influencers affect public diplomacy. Since the development of social networks has caused the growth of communication between different people and groups in various formats and forms such as social network influencers and meanwhile, few researches about the role of these influencers have been done in public diplomacy, therefore, it is necessary to investigate the role of social network influencers in public diplomacy with regard to their special characteristics and the impact they have beyond the defined nation-states. For this reason, this research seeks to answer the main question, how do the phenomenon of social media influencers affect the public diplomacy of countries? Using the qualitative method and inductive reasoning, this research has investigated examples of the role of influencers in public diplomacy in order to know the areas and dimensions of their influence. In this regard, the main hypothesis of the article is that the influencers of social networks, due to their access to a large audience, the production of original and new content, as well as the connection with different social areas, and their specialized entry into various topics in addition to friendly communication, they have a major impact on the simplification of public diplomacy on one hand, and they have been a fundamental factor in the expansion of public diplomacy to various topics and areas on the other hand.
اسلامی، الهه؛ موسوی، سید هاشم؛ علیخواه، فردین (1399). «سلبریتیهای مجازی؛ غریبههای آشنا در عصر رسانههای اجتماعی: گونه شناسی زنان مشهور ایرانی در رسانه اینستاگرام»، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال 16، شماره 54: 45- 74.
بصیریان جهرمی، حسین؛ خجیر، یوسف؛ طوسی، پگاه (1399). «بازنمایی سبک زندگی بیوتی اینفلوئنسرهای مرد ایرانی در اینستاگرام»، مطالعات ماهواره و رسانههای جدید، شماره 23: 29 -58.
رضائیان، عالیه؛ ادریسی، افسانه (1397). «تأثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی نسل چهارم»، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، سال 13، دوره 13، شماره 34: 9-35.
عاملی، سید حامد؛ خرازی آذر، رها؛ سلطانیفر، محمد؛ مظفری، افسانه (1395). «جایگاه رسانههای اجتماعی در دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران»، مطالعات علوم اجتماعی ایران، سال 13، شماره 51: 91 – 107.
عطایی، فرهاد؛ سادات واسعیزاده، نسیم (1392). «از روابط فرهنگی تا نظریه فرهنگی روابط بینالملل: مروری بر نقش فرهنگ در روابط بینالملل»، فصلنامه تحقیقات سیاسی بینالمللی دانشگاه آزاد اسلامی، شماره 15: 19-46.
کاستلز، مانوئل (1389). عصر اطلاعات: اقتصاد جامعه و فرهنگ، ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران: طرح نو.
کوهی نصرآبادی، محسن؛ واحد، نسترن (1399). «دیپلماسی رسانهای و نقش شبکههای اجتماعی مجازی»، دانش و تفسیر سیاسی، سال 2، شماره 6: 1-28.
کهرزاده، یاسر (1397). «دیپلماسی سلبریتی و جذابیت و سادهسازی سیاست بینالملل در ادراک عامه»، فصلنامه تحقیقات سیاسی بینالمللی دانشگاه آزاد، شماره 37: 69 تا 84..
گراوات، هالی ( (1398). سلبریتیها چه فرقی با آدمهای مشهور دارند؟، ترجمه محمد معماریان، قابل دسترس در:
میرزایی، مسعود (1396). رسانههای جدید و آینده دیپلماسی، تهران: آگاه.
وبستر، فرانک (1383). نظریه جامعه اطلاعاتی، ترجمه اسماعیل قدیمی، تهران: قصیدهسرا. 9537 https://tarjomaan.com/neveshtar/ (5/6/1401).
Agrawal, A. J. (2016). Why influencer marketing will explode in 2017. Forbes. Retrieved from: https://www.forbes.com/sites/ajagrawal/2016/12/27/why-influencer-marketing-will-explode in2017/#30a8bb5020a9 Accessed: 10.10.2019.
Clark, R. (Ed) (2009). Celebrity Colonialism: Fame, Power and Representation in Colonial and Postcolonial Cultures. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Cull, N.J. (2009). Public Diplomacy: Lessons from the Past, Los Angeles: Figueroa Press.
De Veirman, M., Cauberghe, V. & Hudders, L. (2017). Marketing through Instagram influencers: The impact of number of followers and product divergence on brand attitude. International Journal of Advertising, 36(5), 798-828. https://doi.org//10.1080/02650487.2017.1348035
Freeman. Ch. W., Marks, s. (Eds.). (2016). Diplomacy. Retrieved March 17 2017 from: https://www.britannica. Com/ topic/diplomacy.
Global Yodel (2017). What is influencer marketing? Huffington Post. Retrieved from: https://www.huffpost.com/entry/what-is-influcnermarketing: 10.10.2019.
Gamson, J. (2015). "Celebrity', International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition, Vol 3, 247-278.
Goodwin, A.M., Joseff, K. & Woolley, S. C. (2020, October). Social media influencers and the 2020 U.S. election: Paying ‘regular people’ for digital campaign communication. Center for Media Engagement.
https://mediaengagement.org/research/social-media-influencers-and-the-2020-election
Goodwin, A.M., Joseff, K. & Woolley, S. C. (2020, October). Social media influencers and the 2020 U.S. election: Paying ‘regular people’ for digital campaign communication. Center for Media Engagement.
https://mediaengagement.org/research/social-media-influencers-and-the-2020-election
Hasa. (2020). Difference between Celebrity and Influencer, https://Difference Between Celebrity and Influencerpediaa.com/difference-between-celebrity-and-influencer/, 05/05/2022.
Holmes, S. & Deborah, J. (2004). ‘Understanding Reality Television’ New York, Taylor and Francis, Routledge press.
Hughes, C., Swaminathan, V. & Brooks, G. (2019). Driving brand engagement through online social influencers: An empirical investigation of sponsored blogging campaigns. Journal of Marketing, 83(5), 78-96. https://doi.org/10.1177/0022242919854374.
Ingenhoff, D., Calamia, G. & Sevin, E. (2021). “Key Influencers in Public Diplomacy 2.0: A Country-Based Social Network Analysis, Social Media+Society, January-March: 1-12.
Inglis, F. (2010). a Short History of Celebrity, Princeton and Oxford: Princeton University Press.
Jacquin-Berdal, D., Oros, A. & Verweij, M. (1998). Culture in World Politics. London: Palgrave Macmillan.
Kapitan, S. & Silvera, D. H. (2016). From digital media influencers to celebrity endorsers: Attributions drive endorser effectiveness. Marketing Letters, 27(3), 553-567. https://doi.org/10.1007/s11002-015-93-63.
Khamis, S., Ang, L. & Welling, R. (2017). Self-branding, ‘micro-celebrity’ and the rise of social media influencers. Celebrity Studies, 8(2), 191-208. https://doi.org/10.1080/19392397.2016.1218292.
Melissen, J. (2005). The New Public Diplomacy, Soft Power in International Relation. New York: Palgrave Macmillan.
MoShi, Q. (2020). “The Impact of Influencers on Young People’s buying decisions”, Business Information Technology Oulu University of Applied Sciences. Spring 33.
Mukherjee, J. (2004). “Celebrity, Media and Politics: An Indian Perspective”. Parliamentary Affairs, 57(1): 80-92.
Seitz, A., Tuckker, E. & Catalini, M. (March 30, 2022). How China’s TikTok, Facebook influencers push propaganda, https://apnews.com/article/china-tiktok-facebook-influencers-propaganda-81388bca676c560e02a1b493ea9d6760 (08/06/2022).
Shirkhani, M. A. & Adeli, I. (2018). "Exploring the Role of Brands in Public Diplomacy”, World Sociopolitical Studies, 2, 4, 675-698.
Vatanrtiran, O. (2020). “Celebrity Social Media Accounts As Public Diplomacy Tools”. International Journal of Public Relation And Advertising Studies, 3 (1): 142-156.
Reed. TV. (2005). The Art of Protest university of Minnesota press.