تبیین الگوی تجاری سازی دانش در مراکز آموزش عالی با تاکید بر عامل فرهنگی (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی)
محورهای موضوعی : مطالعات میان فرهنگیایمان خاکی 1 , تورج مجیبی 2 , غلامرضا معمارزاده طهران 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مراکز آموزش عالی, دانشگاه آزاد اسلامی, عامل فرهنگی, تجاری سازی دانش,
چکیده مقاله :
با نگاهی به وضعیت کشور در طی سال های اخیر از لحاظ تولید دانش، میتوان دریافت با این که دانش زیربنای توسعه و ثروت است وبر خلاف توانمندیهای فراوان در تولیدات علم، بیشتر آنها در زمینه ی تجاری سازی موفق عمل نمی کنند. در پژوهش حاضر سعی می گردد مدل سیستمی و راهبردی تجاری سازی دانش در مراکز آموزش عالی با توجه به فاکتور فرهنگی طراحی شود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و توسعه ای و ازنظر روش، جزء تحقیقات توصیفی-پیمایشی است. داده های این پژوهش شامل مستندات دریافت شده از جستجو کلیدواژه در پایگاه های علمی معتبر و انجام مصاحبه می باشد. در این پژوهش ابتدا با استفاده از روش تحلیل مضمون و پیادهسازی آن در نرمافزار 2020MAXQDA و انجام کدگذاری باز و محوری مولفه ها شناسایی و تلخیص گردید و سپس با استفاده از کدگذاری گزینشی چارچوب نهایی شکل گرفت. در ادامه برای بررسی اعتبار مدل تعداد 24 پرسشنامه در میان نمونه آماری توزیع و با نرم افزار SmartPLS تحلیل گردید. یافته های پژوهش نشان از آن دارد که خروجی تحلیل مضمون تعداد 26 مولفه در 5 بعد ( فرایند تجاری سازی دانش، منافع، محیط، منابع و سازمان) شناسایی گردید و خروجی تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان از تایید 48 شاخص نهایی در آزمون ها ی روایی و پایایی داشت و مدل نهایی با 5 بعد و 22 مولفه ارائه گردید. مدل سیستمی ارائه شده در این تحقیق می تواند فرایند تبدیل ایده به فناوری و انتقال دانش را با توجه به عوامل فرهنگی به خوبی مورد بررسی قرار داده و از محیط و سازمان بهره گرفته تا برون داد و منافع مناسبی ایجاد نماید. با توجه به نتایج ارائه شده، به تصمیم گیرندگان در دانشگاه ها پیشنهاد می شود، ایده های خام اولیه را به سرعت اجرایی نکنند و یک فرایند مشخص برای ارائه و ارزیابی ایده های موجود مشخص نمایند. همچنین پیشنهاد می شود به نقش ارزش های فرهنگی نیز توجه بیشتری شود زیرا تجاری سازی دانش هرچند یک فعالیت مادی در نظر گرفته می شود اما زیربنای آن باید فرهنگ و ارزشهای سازمانی درست باشد.
Looking at the situation of the country in recent years in terms of knowledge production, it can be seen that although knowledge is the basis of development and wealth, despite the many capabilities in science production, most of them are not successful in commercialization. In the present study, a systematic and strategic model of knowledge commercialization in higher education centers is designed according to the cultural factor.This research is an applied research in terms of purpose and descriptive survey in terms of method. The data of this research include documents received from keyword searches in reputable scientific databases and conducting interviews. In this research, first, using the content analysis method and its implementation in 2020MAXQDA software and performing open and axial coding, the components were identified and summarized, and then the final framework was formed using selective coding. Then, to check the validity of the model, 24 questionnaires were distributed among the statistical sample and analyzed with SmartPLS software.The findings show that the output of content analysis of 26 components in 5 dimensions (knowledge commercialization process, benefits, environment, resources and organization) was identified and the output of confirmatory factor analysis also showed the approval of 48 final indicators. It had validity and reliability tests and the final model was presented with 5 dimensions and 22 components.The system model presented in this research can study the process of turning ideas into technology and knowledge transfer with respect to cultural factors and use the environment and organization for creating appropriate output and benefits. Based on the presented results, decision makers in universities are advised not to implement the initial raw ideas quickly and instead they have to specify a specific process for presenting and evaluating existing ideas. It is also suggested to pay more attention to the role of cultural values, because the commercialization of knowledge, although considered a material activity, must be based on the right organizational culture and values
انصاری، محمدرضا، عزیزآبادی فراهانی، فاطمه، صالحی امیری، سید رضا، قدمی، محسن (1399)، شناسایی عوامل مؤثر بر تدوین راهبردهای تحول فرهنگی در خطمشی گذاری دانشگاه و راهکارهای اجرایی سازی آن (موردمطالعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)، مطالعات میان فرهنگی، سال 15، شماره 43، 160-133
پورعزت، علیاصغر، قلی پور، آرین، ندیرخانلو، سمیرا (1389)، شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار بر تجاریسازی دانش در دانشگاهها، فصلنامه توسعه کارآفرینی، شماره 7، 66-35.
پورعزت، علیاصغر، قلی پور، آرین، ندیرخانلو، سمیرا (1389)، تبیین موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسازی دانش در دانشگاه تهران، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال دوم، شماره 4، 78-65
پورعزت، علیاصغر، حیدری، الهام (1390)، شناسایی و دستهبندی چالشها و موانع تجاریسازی دانش با استفاده از روش کیو، سیاست علم و فناور، سال چهارم، شماره 1، 62-49.
پیلوار نگار، بدیع زاده علی، حسینی سیدرسول، زابلی روح اله (1398)، شناسایی مؤلفههای توسعه کارآفرینی سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش (موردمطالعه: دانشگاه علوم پزشکی قزوین) مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)، دوره10 شماره 3 پیاپی 33، 42-31.
عباسی اسفنجانی، حسین (1394)، طراحی مدل جامع تجاریسازی نتایج تحقیقات دانشگاهی، پژوهشنامه بازرگانی سال 19، شماره 75، 170-139.
عزتی راد، جم، سخدری، کمال، موسی خانی، مرتضی (1396)، مطالعات تجاریسازی دانش با رویکرد اکوسیستم کارآفرینی، فصلنامه علمی پژوهشی عالی ایران، سال 9، شماره،2، 165-133.
خاکی، ایمان (1400)، طراحی مدل تجاریسازی دانش در مراکز آموزش عالی (موردمطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
صفرزاده، حسین، آزما، فریدون، سعیدی، پرویز، آقاجانی، حسنعلی (1399)، ارائه الگوی تجاریسازی محصولات دانشبنیان با تأکید بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی، سیاستهای راهبردی و کلان سال 8، شماره 29، 22-2.
فکور، بهمن (1385)، مروری بر مفاهیم نظری تجاریسازی نتایج تحقیقات، رهیافت، شماره 37، 32-24.
هاشم نیا، شهرام، عمادزاده، مصطفی، صمدی، سعید، ساکتی، پرویز (1388)، روشهای تجاریسازی در آموزش عالی و چالشهای آن، آموزش عالی ایران، دوره 2، شماره 2، 67-35
واعظی، رضا (1396)، طراحی الگوی تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی مدیریت دولتی، دانشگاه علوم طباطبائی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
محمودپور، بختیار، رحیمیان، حمید، عباس پور، عباس، دلاور، علی (1391)، بازشناسی چالشهای تجاری فراروی سازی پژوهشهای مدیریت آموزشی با ارائه نظریه زمینهای، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 3، 26-1.
یدالهی فارسی، جهانگیر، کلاتهایی، زهرا (1391)، جایگاه تجاریسازی در مدیریت نوآوری و معرفی عمده مدلهای تجاریسازی در حوزه صنایع پیشرفته، رشد فناوری، دوره 9، شماره 33، 36-26.
میر، عباس، باقری، مهدی، هاشمی، سیداحمد (1398)، تأثیر رویکرد اجتماعی نقش مدیریت دانش بر تجاریسازی دانش، علوم اجتماعی شوشتر، سال سیزدهم، بهار، شماره 1 (پیاپی 44)، 276 تا 290.
وثوق، فرشته، بیرالوند، جعفر (1395)، بررسی موانع و محدودیتهای تجاریسازی دانش در دانشگاهها، کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت، تهران، سالن همایشهای بینالمللی دانشگاه شهید بهشتی.
Beyadar, Heresh, et al. (2021).Identifying and Prioritizing Barriers to the Commercialization of Academic Research: A Contextual Analysis in Islamic Azad University." Iranian Journal of Comparative Education 4.1: 1096-1109.
Baycan, Tüzin, and Roger R. Stough (2013).Bridging knowledge to commercialization: the good, the bad, and the challenging." The Annals of Regional Science 50.2: 367-405.
Cano Cano, EL., BB. Fuster, et al. (2010). "Valorization and commercialization companies in the knowledge to market process of higher education organizations applying science-to-business marketing methods." 2: 630-637.
Decter, M, Bennett, D. and Leseure, M (2007). “University to business technologytransfer_ UK and USA comparisons”; Technovation, 27: 145–55
Debackere, K, Veugelers, RY (2005). The role of academic technology transfer organizations in improving industry science links, Research Policy, 34, 321-342.
Etzkowitz, HL (2000). The dynamics of innovation: from National Systems and ‘‘Mode 2’’ to a Triple Helix of university– industry–government relations. Research Policy, 22, 109-123.
Ebrahimi R, Adli F, Mehran G (2015). The role of academic culture on the knowledge creation from perspectives of experts of the higher educational system. IRPHE 21 (1) :127 -51 .
Harel R, Schwartz D, Kaufmann D (2021). Organizational culture processes for promoting innovation in small businesses. EuroMed Journal of Business 16 (2): 218 -240 .
Jain, K. R. (2003). Evaluating the commercial potential of emerging technologies. Int. J. Technology Transfer and Commercialization, 2(1), 32-50.
Noor, S., Ismail, K., & Arif, A. (2014). Academic research commercialization in Pakistan: Issues and challenges. Jurnal Kemanusiaan, 22.
Ndonzuau, F. N., Pirnay, F. & Surlemont, B. (2002) “A stage model of academic spin-off creation”; Technovation; 22, 281–89.
Nadirkhanlou, S., a. a. Pourezzat, et al. (2013). "Requirements of Knowledge Commercialization in Universities and Academic Entrepreneurship." Smart Innovation, Systems and Technologies 18: 179-194.
Philpott K, Dooley L, O'Reilly C, Lupton G (2011). The entrepreneurial university: Examining the underlying academic tensions. Technovation 31(4): 161 -70.
Sakhrekar S, Deshmukh R (2014). Impact of Organizational Culture on Employees: Concise Study of -Literature. International Journal of OrganizationalBehaviour & Management Perspectives 3 (4): 1294.
Samson, K.J. and Gurdon, M.A (1993) “University scientists as entrepreneurs: a special case of technology transfer and high-techventuring”; Technovation, 13(2), 63–71.
Siegel, D, Waldman. D., Atwater, L. & Link, A (2003)."Commercial knowledge transfers from universities to firms: improving the effectiveness of university–industry collaboration". Journal of High Technology Management Research 14, 111-133.
Toole, A. & Czarnitzki, D (2007). Biomedical academic entrepreneurship through the SBIR program, Journal of economic Bihavior & organization, 25, 112-155.
Wang BJ, Wang DS (2004). Organizational knowledge creation capability in Taiwan’s manufacturing industry Int. Journal of Manufacturing Technology and Management,6(1 -2):25 -42.
_||_