فراتحلیل متغیرهای همبسته با خلاقیت معلمان ایرانی
محورهای موضوعی : خلاقیت شناسی روان‏شناختیفریبا حسینا 1 , اسماعیل سعدی پور 2
1 - فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: خلاقیت, فراتحلیل, معلمان, اندازه اثر,
چکیده مقاله :
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اندازه اثر متغیرهای همبسته با خلاقیت معلمان ایرانی بود. روش: این مطالعه از نوع فراتحلیل است. با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی داخلی نسبت به یافتن تمام گزارشهای پژوهشی از سالهای 1390 تا 1402 اقدام شد و از آن پایگاههای اطلاعاتی، 32 سند مرتبط با موضوع یافت شد. پس از آن با معیارهای درونگنجی 21 پژوهش گزینش و در فرایند فراتحلیل وارد شدند. برای این منظور از نرمافزار CMA.2 استفاده شد. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان میدهد که میانگین اندازه اثر کلی برای مدل اثرات ثابت برابر 419/0 و برای مدل اثرات تصادفی برابر 427/0 است که هر دو در سطح 000/0 معنادار هستند. بنابراین میانگین اندازه اثر پژوهش حاضر را میتوان اندازه اثر متوسط تا زیاد خلاقیت تفسیر کرد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، از بین عوامل مرتبط با خلاقیت معلمان، بیشترین میزان اندازه اثر و رابطه معنادار با خلاقیت معلمان ایرانی به ترتیب مربوط به متغیر هوش معنوی(1.071)، جو سازمانی(0.968)، مدیریت کلاس (0.733) و سلامت معنوی (0.682) بود. بقیه متغیرها، اندازه اثر کمتری با خلاقیت داشتند.
Abstract Aim: The main aim of this study was to investigate the effect size of variables related to the creativity of Iranian teachers. Method: This study is a meta-analysis type. Using internal databases, all research reports from 1390 to 1402 were searched and 32 documents related to the subject were found from those databases. After that, 21 researches were selected and included in the meta-analysis process. For this purpose, CMA.2 software was used. Findings: The results of this study show that the average overall effect size for the fixed effects model is 0.419 and for the random effects model is 0.427, both of which are significant at the 0.000 level. Therefore, the average effect size of the present study can be interpreted as the medium to high effect size of creativity. Conclusion: According to the findings of the research, among the factors related to teachers' creativity, the highest effect size and significant relationship with creativity of Iranian teachers are respectively related to the variable of spiritual intelligence (1.071), organizational atmosphere (0.968), classroom management (0.733) and Spiritual health was (0.682). The other variables had a smaller effect size with creativity.
ابراهیم، انسیه، ارجمندنیا، غلامعلی لواسانی، مسعود، افروز، غلامعلی. (1400) بررسی نیمرخ هوشی، شخصیتی و خلاقیت دانشآموزان تیزهوش تحصیلی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 11(1) 22-1.
آژیر، امینه (1399). ارتباط مؤلفههای سرمایه روانشناختی با خلاقیت معلمان تربیتبدنی جیرفت. پایاننامه کارشناسی ارشد. گروه تربیتبدنی- آموزشگاه غیرانتفاعی جاوید.
افشک، مجید و خوشاخلاق، حسن،1396، بررسی رابطه سلامت معنوی، صفات شخصیتی با خلاقیت، انعطافپذیری کیفیت زندگی در دانشآموزان دبیرستانهای مقطع متوسطه دوم پسرانه شهرستان شهرضا، اولین همایش ملی کودک و نوجوان، نائین، https://civilica.com/doc/844621
باعزت، سارا، افلاکی فرد، حسین، شهیدی، نیما. (1395). رابطه بین مدیریت دانش با خودکارآمدی و خلاقیت معلمان مراکز پیشدبستانی. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(28), 169-184.
پاشازاده، فلورا (1397). بررسی ارتباط بین ویژگیهای معلمان و میزان خلاقیت آنها. پایاننامه دکتری. دانشکده زبان خارجه- دانشگاه ارومیه.
جعفرلو غلام، شريفي نسترن، پاشاشريفي حسن. (1398). ارائه مدلي جهت پیشبینی خلاقيت بر اساس سخت رويي، خود کارآمدي، کمالگرایی، تحصيلات والدين، سوابق کارهاي خلاقانه افراد خانواده و خويشاوندان نزديک با ميانجي انگيزش پيشرفت در دانشآموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(1)، 153-184.
جعفری، سپیده، خدایاری، لیلا و محمودی مظفر، مجید. (1391). رابطه فرهنگسازمانی و خلاقیت معلمان دوره متوسطه شهر اهواز. تحقیقات روانشناختی، 4(14)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/498153/fa
جمالی، مریم (1397). ارتباط بین خلاقیت معلمان ایرانی و مدیریت آنها در کلاس با در نظر گرفتن سن و جنسیت. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده زبانهای خارجه – دانشگاه پیام نور اصفهان واحد مبارکه.
جمالی، مریم. (1397). ارتباط بین خلاقیت معلمان ایرانی و مدیریت آنها در کلاس با در نظر گرفتن سن و جنسیت.
جویداری، نوشین. (1394). بررسی رابطه جوسازمانی مدارس با خلاقیت و نوآوری معلمان مقطع ابتدایی. حمیدیه
حاجی پور، الهام، صفائی، ایمان. (1401). بررسی ارتباط هوش معنوی با خلاقیت کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی: نقش میانجی مدیریت تعارض. مدیریت و کارآفرینی در ورزش، 1(1), doi: 10.48301/jmes.2023.170875
حاجی محمدی، ناهید، سلیمانی، نادر. (1393). رابطه مدیریت دانش و خلاقیت در میان معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ورامین. نوآوریهای مدیریت آموزشی، 9(4), 7-17.
حسینا، فریبا، سعدی پور، اسماعیل. (1401). بررسی رابطه خودآگاهی با خلاقیت و تفکر نقادانه در دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر پیشوا. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 12(1), 229-254.
حیدری، عیسی (1397) بررسی رابطه بین سواد رسانهای با خلاقیت و عملکرد شغلی معلمان منطقه سندرک در سال تحصیلی 96-97. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر جاسک.
خسرونژاد، سمیرا (1396). بررسی رابطه مهارتهای ارتباطی مدیران با خلاقیت و تعهد سازمانی معلمان مقطع ابتدایی مدارس دولتی ناحیه یک شهرستان ارومیه. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی- دانشگاه ارومیه.
خواجهای، مینا (1396). رابطه بین ویژگی شخصیت با خلاقیت و مسئولیتپذیری معلمان زن شهر شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
دلاور، علی؛ پرینچی، معصومه و فرخی، نورعلی. (1398). نقش سلامت روان در رفتارهای خلاقانه دانشآموزان شهر تهران؛ فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(4)، 153-170.
سهرابی فرد، نسرین. (1385). مروری بر مبانی فرا تحلیل. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 3(10)، 169-171.
شیدایی، زهرا (1396). ارتباط بین خلاقیت معلمان ایرانی و دیدگاه آنها در مورد سیستم آموزش انتقادی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم انسانی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
شیدایی، زهرا. (1396). ارتباط بین خلاقیت معلمان ایرانی و دیدگاه آنها در مورد سیستم آموزش انتقادی
صادقی آرانی، زهرا، ونامیان، فاطمه. (1399.) فرا تحلیل محرکها و بازدارندههای رفتار منافقانه در سازمان؛ کاوشی در سازمانهای ایرانی. مدیریت اسالمی،28(1),125-148
صالحی لیلی، حسینی سید مصطفی. رابطه بین هوش معنوی و خلاقیت در دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله بینرشتهای دین و سلامت ابنسینا. ۱۴۰۰; ۱ (۱): ۴-۹
عبدالهی. (1397). ارتباط سلامت معنوی با سبک تفکر و خلاقیت معلمان ورزش. خوی
علیاکبری، خورشیدی، عباس، پوشنه، عباسی سروک، & لطف اله. (2019). ارائه الگوی پرورش خلاقیت برای معلمان دوره اول ابتدایی شهر تهران. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(1), 23-58.
فاضلینیکو، راحله (1391). پیشبینی رابطه بین ابعاد اصلی سبک تفکر با خلاقیت در بین معلمان ورزش استان کردستان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیان و علوم انسانی- دانشگاه کردستان.
فرج زاده، روشن، & علوی نیا، پرویز. (1401). ارتباط بین خلاقیت معلمان، انگیزش و میزان رضایت شغلی آنان: بررسی نقش جنسیت، تجربه تدریس و بافت تدریس. Journal of English Language Pedagogy and Practice, 14(29), 41-60. doi: 10.30495/jal.2022.690027
قرهخانی، حسن، الیاسی، حمداله، & فولادی حیدرلو، نسرین. (1393). رابطه بین سبک رهبری مدیران مجتمعهای آموزشی با خلاقیت معلمان تربیتبدنی آموزشوپرورش استان کهکیلویه و بویراحمد. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 10(20)، 55-62.
متولی جعفرآبادی، فاطمه، یزدخواستی، علی، صادقی آرانی، زهرا. (1400). محرکها و بازدارندههای خلاقیت در سازمان: فرا تحلیل مطالعات ایرانی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 11(3), 189-222.
میرزاصفی، اعظمالسادات، یعقوبی. (1400). بررسی تأثیر آموزش از طریق لگو بر میزان خلاقیت کودکان پیشدبستانی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 40(10), 179-197.
نرگسیان، عباس. (1386). رهبری معنوی در سازمانهای معاصر. تدبیر، -(189)، 29-33. SID. https://sid.ir/paper/469795/fa
همدانیزاده، مریم (1397). رابطه سرمایه روانشناختی و رهبری توزیعی با خلاقیت شغلی معلمان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه محقق اردبیلی.
Andripoulos, C. (2001). “Determinants of organization creativity: A literature review”. Management decision. 10:834-840
Ata-Akturk, A. & Sevimli-Celik, S. (2023). Creativity in early childhood teacher education: beliefs and practices. International Journal of Early Years Education, 31(1), 95-114
Craft, A. (2003). The limits to creativity in education: Dilemas for the educator. British
Craft, A. (2005). Creativity in schools: Tension and dilemmas. Routledge.
Craft, A. 2003. “Creative Thinking in the Early Years of Education.” Early Years: A International Creative Activities as Predictors of Their Support for Children’s Creativity.” Creativity Research Journal 25 (3): 324–334.
Develop Creative Thinking in Children.” Early Childhood Education Journal 45 (6): 845–853.
Eggen & Kauchak (2001). EDUCATIONAL psychology: windows on classroom. Upper saddle river. Merilli، Prentice-Hall.
George, M. (2221). How intelligent are you…really? From IQ to EQ to SQ with a little intuition along the way, Training and development methods, 22, 425-411.
Haghighat S, Deireh E, Fadaiyan B. Investigation of the relation between spiritual intelligence and intellectual capital with creativity among students of high schools of Kazeroun during 2014-15 education year. Int J Human Cultural Stud.2016;March:706-14...101- 1168527.t01-1-00229
Hermanni, A. J. (2023). Creativity. In Business Guide for Strategic Management: 50 Tools for Business Success (pp. 85-89). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden
Hidayat, D. N. Fitriah, F. Mahlil, M. & Mason, J. (2023). Factors impacting English teachers’ creativity in teaching English as a foreign language in Indonesia. Studies in English Language and Education, 10(1), 155-173.
Hunter, J. D. (2009). Improving organization performance through the use of effective Elements of organizational.vol15.
Instrument to Examine Teachers’ Perceptions of Factors That Allow for the Teaching of
Interaction in Greek Child Care Centers.” Early Childhood Education Journal 38 (5): 367–376.
Jeong, Sh. McLean, G. N. McLean, L. D. Yoo, S. Bartlett, K. (2017). The Moderating Role of Non-Controlling Supervision and Organizational Learning Culture on Employee Creativity: The Influences of Domain Expertise and Creative Personality. European Journal of Training and Development, v41 n7 p647-666.
Jin, H. Su, C. Chen, C. (2021). Perceptions of Teachers Regarding the Perceived Implementation of Creative Pedagogy in "Making" Activities. Journal of Educational Research, v114 n1 p29-39.
Journal of Educational Studies, 51(2), 113-127. https://doi.org/10.1111/1467-
Journal of Research and Development 23 (2): 143–154.
Kaufman, J. C. (2023). The creativity advantage. Cambridge University Press.
Lee, I. R. and K. Kemple. 2014. “Preservice Teachers’ Personality Traits and Engagement in
Leggett, N. 2017. “Early Childhood Creativity: Challenging Educators in Their Role to Intentionally
Liu, Y. Wang, Sh. Yao, X. (2019). Individual Goal Orientations, Team Empowerment, and Employee Creative Performance: A Case of Cross-Level Interactions. Journal of Creative Behavior, v53 n4 p443-456.
Mahmood SE. Spiritual health strategies for the COVID 19 pandemic. RHiME. 2020;7:163 4.
Mikheev, A. & Gavryliuk, O. (2022). CREATIVITY AS A WAY TO PREVENT PROFESSIONAL BURNOUT OF TEACHERS. Collection of scientific papers «SCIENTIA», (May 6, 2022; Vilnius, Lithuania), 82-85.
Moraru, M. (2019). Improving School Climate through the Teachers’ and Students’ Creativity. Journal of Pedagogy, 2, 139–149.
Mozafary Seyed Amir, Moshref Javadi Batol, Shahlaee Javad(2006). Relationship Between Leadership Style of
Nakano, T. D. C. & Wechsler, S. M. (2018). Creativity and innovation: Skills for the 21 st Century. Estudos de Psicologia (Campinas), 35, 237-246.
of Creative Behavior, v52 n2 p142-155.
Perceived Employee Creativity: The Moderating Roles of Individual Trust. Journal
Płóciennik, E. (2018). Children's creativity as a manifestation and predictor of their
Rentzou, K. and M. Sakellariou. 2011. “The Quality of Early Childhood Educators: Children’s Research Journal 26 (1): 82–94.
Rubenstein, L. D. D. B. McCoach, and D. Siegle. 2013. “Teaching for Creativity Scales: An
Seyed Ameri, Mir Hasan(2002)Designing of Three dimensional Leadership Style, Creativity and effectiveness of Sport Managers of Iran Universities. Phd Dissertation. Tarbiat Modares University.
Smith, M. K. 1996. “Fostering Creativity in the Early Childhood Classroom.” Early Childhood
wisdom. Thinking Skills and Creativity, 28, 14-20.
World Wrestling Coaches With There Attitude To Success. Journal of Sport and Movement Science. Vol 5. Pp
Xu, S. Jiang, X. Walsh, I. J. (2018). The Influence of Openness to Experience on
Žarnauskaitė, M. (2023). Young children's creativity education in the context of Lithuania: A systematic review. Thinking Skills and Creativity, 101310.