طراحی مدل خلاقیت در آموزش غیرحضوری (آموزش و پرورش منطقه 3 تهران)
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)منصوره اسکندری 1 , مجید رادفر 2 , حمیدرضا فاتحی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: آموزش از راه دور, نقاط قوت اقتصادی, نقاط ضعف اقتصادی, نقاط قوت اجتماعی, نقاط ضعف اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر این است که با شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف (SW) اقتصادی-اجتماعی آموزش غیرحضوری ، به مؤسسات آموزشی در اتخاذ راهبردهای خلاقانه در راستای بهبود آموزش و ارتقای عملکرد آموزشی کمک شود.روش: بدین منظور، از طریق نمونهگیری هدفمند، اطلاعات 15 نفر از معاونان توسعه مدیریت، معلمان، کارشناسان سنجش تحصیلی و اعضای انجمنهای اولیاءومربیان آموزشوپرورش منطقه 3 تهران، از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری و تجزیهوتحلیل شد و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، مدل خلاقیت در آموزش غیرحضوری طراحی شد.یافتهها: در مجموع 139 کد نهایی از مصاحبهها استخراج شد. سپس این کدها در شانزده مقوله سطح بالاتر از جمله: وجود مشکلات هزینهای، فرآیندی، بین واحدی، نیاز به کاهش هزینههای آموزشی و ... مرتبط با آموزش غیرحضوری خلاقیت طبقهبندی شدند. براساس کدهای شناسایی شده، مدل خلاقیت در آموزش غیرحضوری تدوین شد.نتیجهگیری: نتایج این تحقیق کیفی نشان میدهند که بکارگیری صحیح آموزش غیرحضوری میتواند موجب افزایش خلاقیت دانشآموزان، ارتقاء جایگاه و اعتبار مدارس در سطح آموزشوپرورش، افزایش تعاملات درون مدرسهای، و ارتقاء رضایتمندی والدین، دانشآموزان، و کادرآموزشی گردد.
Purpose: the purpose of the current research is to help schools and educational institutions managers adopt appropriate strategies to renovate education and improve educational performance by identifying the socio-economic strengths and weaknesses (SW) of distant education of creativity.Method: applying a purposive sampling, the data of 15 individuals including management development assistants, teachers, academic assessment experts and members of parents' and trainer’s associations of the 3rd district of Tehran were collected and analyzed through semi-structured interviews. Applying a grounded theory, the model of socio-economic strengths and weaknesses of distant education of creativity was developed. Findings: a total of 139 final codes were extracted from the interviews. These codes were classified into sixteen higher level categories, such as: the existence of cost, process, inter-unit problems, the need to reduce educational costs, etc. related to non-attendance creativity training. Based on the identified codes, the model of creativity in distance education was designed.Conclusion: results of this qualitative research show that the correct application of distant education can increase students' creativity, improve the status and credibility of schools at the Education Association of Tehran, increase intra-school interactions, and increase the satisfaction of parents, students, and teaching staff.
ایجی، فائزه؛ بهاریان، زهرا. (1400). شناسایی نقاط ضعف و قوت آموزش مجازی و روش های ارتقای کیفیت آن در دوره ابتدایی، نهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در روانشناسی،مشاوره و علوم تربیتی.
حاجی زاده، انور؛ عزیزی، قادر؛ کیهان، جواد. (1400). تحلیل فرصت ها و چالش های آموزش مجازی در دوران کرونا: رهیافت توسعه آموزش مجازی در پسا کرونا. تدریس پژوهی، 9 (1)، 174-204.
حقیقی، محمد. (1400). بررسی تاثیر مدیریت استراتژیک بر کارآفرینی خلاق، اولین کنفرانس بین المللی جهش علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری، ساری.
حیدری، سعید؛ الله گانی، محمدمهدی؛ صالحی، سیدحمیدرضا. (1400). بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و میزان خلاقیت دانشجویان (مطالعه موردی دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران)، ششمین همایش بین المللی مطالعات اقتصادی و مدیریت در جهان اسلام، تهران.
حیدری راد، محبوبه؛ خالویی، امین؛ خالویی، اصغر؛ باقرپورگلجه، رویا. (1400). خلاقیت در تدریس های مجازی، سومین کنفرانس ملی پژوهش های نوین در تعلیم و تربیت، روانشناسی، فقه و حقوق و علوم اجتماعی، شیروان.
سلیمانی، اعظم؛ اصغری، فاطمه. (1400). مزایا و چالش های آموزش مجازی، نشریه پژوهش در آموزش علوم تجربی، دوره 1، شماره 1، صص. 51-61.
عزیزیان، سیده معصومه؛ شریفیان، لیلا؛ مرادی، سعید؛ خورشیدی، عباس؛ دلاور، علی. (1402). شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های آموزش خلاقیت مدیران میانی دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه: سازمان مرکزی). ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 12 (4)، صص 101-122.
قاضی زاده فرد، مرجان السادات؛ ابوالمعالی، خدیجه؛ صابری، هایده؛ ابراهیمی مقدم، حسین. (1402). طراحی و اعتبارسنجی برنامه آموزش خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 12 (4)، صص 1-30.
گلستانی، لیلا؛ کدیور، پروین؛ شریعت باقری، محمد مهدی؛ قنبری پناه، افسانه. (1402). بررسی الگوی ساختاری خلاقیت بر اساس هوش ضمنی با میانجیگری تاب آوری دانشآموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 12 (4)، صص 203-230.
مصیبی اردکانی، ملیحه؛ و رضاپور میرصالح، یاسر، و بهجتی اردکانی، فاطمه. (1400). مشکلات و چالش های آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا در مقطع ابتدایی. آموزش پژوهی، 7 (27 ), 65-79.
مولائی قولنجی، یعقوب. (1399). بررسی چالش ها و مشکلات تدریس فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا از دیدگاه معلمان، اولین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت.
میجانی، میترا؛ روستا، علیرضا؛ جمشیدی، داریوش. (1400). استفاده از رویکرد خلاقانه اعتیاد به برند جهت توسعه مدل خرید مجدد محصولات لوکس، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 10، شماره 4، صص. 32-53.
یحیی زاده فر، محمود؛ شبابی، هومن؛ جهانی درزی، مهدی. (1400) نقش فناوری اطلاعات و خلاقیت بر ارتقا عملکرد سازمانی در دانشگاه مازندران، نهمین کنفرانس بین المللی فناوری های نوآورانه در زمینه علوم، مهندسی و تکنولوژی.
Ananga, P. (2020). Pedagogical Considerations of E-Learning in Education for Development in the Face of COVID-19. International Journal of Technology in Education and Science, 4(4), 310-321.
Barykin, S. Y., Kapustina, I. V., Kalinina, O. V., Dubolazov, V. A., Esquivel, C. A. N., Alyarovna, N. E., & Sharapaev, P. (2021). The sharing economy and digital logistics in retail chains: Opportunities and threats. Academy of Strategic Management Journal, 20, 1-14.
Birkun, A. (2020). Distant learning of BLS amid the COVID-19 pandemic: influence of the outbreak on lay trainees’ willingness to attempt CPR, and the motivating effect of the training. Resuscitation, 152, 105-106.
Clark, J. T. (2020). Distance education. In Clinical engineering handbook (pp. 410-415). Academic Press.
Cummings, C. M. (2021). Utilizing SARS‐CoV‐2 to teach PCR and gel electrophoresis in a pair of asynchronous distant learning laboratory exercises. Biochemistry and Molecular Biology Education.
Dubois, H., Verkasalo, E., & Claessens, H. (2020). Potential of birch (Betula pendula Roth and B. pubescens Ehrh.) for forestry and forest-based industry sector within the changing climatic and socio-economic context of Western Europe. Forests, 11(3), 336.
Halpern, C. (2021). Distant Learning: The Experiences of Brazilian Schoolteachers during the COVID-19 School Closures. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 8(1), 206-225.
Karaca, Y., & İlkim, M. (2021). Investigation of the attitudes distance education of the faculty of sport science students in the Covid-19 period. Turkish Online Journal of Distance Education, 22(4), 114-129.
Kennedy, D. M. (2020). Dimensions of distance: A comparison of classroom education and distance education. Nurse Education Today, 22(5), 409-416.
Kostiukevych, R., Mishchuk, H., Zhidebekkyzy, A., Nakonieczny, J., & Akimov, O. (2020). The impact of European integration processes on the investment potential and institutional maturity of rural communities. Economics & Sociology, (13, 3), 46-63.
Laverty, A. A., Millett, C., Majeed, A., & Vamos, E. P. (2020). COVID-19 presents opportunities and threats to transport and health. Journal of the Royal Society of Medicine, 113(7), 251-254.
Lemme, M. C., Akinwande, D., Huyghebaert, C., & Stampfer, C. (2022). 2D materials for future heterogeneous electronics. Nature communications, 13(1), 1392.
Maryanti, R., Nandiyanto, A. B. D., Hufad, A., & Sunardi, S. (2021). Science education for students with special needs in Indonesia: From definition, systematic review, education system, to curriculum. Indonesian Journal of Community and Special Needs Education, 1(1), 1-8.
Mastan, I. A., Sensuse, D. I., Suryono, R. R., & Kautsarina, K. (2022). Evaluation of distance learning system (e-learning): a systematic literature review. Jurnal Teknoinfo, 16(1), 132-137.
Mseleku, Z. (2020). A literature review of E-learning and E-teaching in the era of Covid-19 pandemic. SAGE, 57(52), 6.
Pascoe, M. C., Hetrick, S. E., & Parker, A. G. (2020). The impact of stress on students in secondary school and higher education. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 104-112.
Pregowska, A., Masztalerz, K., Garlińska, M., & Osial, M. (2021). A worldwide journey through distance education—from the post office to virtual, augmented and mixed realities, and education during the COVID-19 pandemic. Education Sciences, 11(3), 118.
Renzaho, A. M. (2020). The need for the right socio-economic and cultural fit in the COVID-19 response in sub-Saharan Africa: examining demographic, economic political, health, and socio-cultural differentials in COVID-19 morbidity and mortality. International journal of environmental research and public health, 17(10), 3445.
Safonov, M., S. Usov, S., & V. Arkhipov, S. (2021, July). E-Learning Application Effectiveness in Higher Education. General Research Based on SWOT Analysis. In 2021 5th International Conference on Education and Multimedia Technology (pp. 207-212).
Sahoo, K. K., Muduli, K. K., Luhach, A. K., & Poonia, R. C. (2021). Pandemic COVID-19: An empirical analysis of impact on Indian higher education system. Journal of Statistics and Management Systems, 24(2), 341-355.
Sahu, P. (2020). Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 12(4).
Schleicher, A. (2020). The Impact of COVID-19 on Education: Insights from" Education at a Glance 2020". OECD Publishing.
Shaturaev, J. (2021). Indonesia: superior policies and management for better education (Community development through Education). Архив научных исследований, 1(1).
Shavkatovna, S. R. N. (2021). Methodical Support of Development of Creative Activity of Primary School Students. Conferencea, 74-76.
Shersad, F., & Salam, S. (2020). Managing Risks of E-learning During COVID-19. International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences, 7(4), 2349-5219.
Talidong, K. J. B., & Toquero, C. M. D. (2021). Facing COVID-19 through emergency online education anchored in Khan’s framework: Case of Philippine teachers in Xi’an, China. European Journal of Interactive Multimedia and Education, 2(1), e02104.
Turner, C., & Astin, F. (2021). Grounded theory: what makes a grounded theory study? European Journal of Cardiovascular Nursing, 20(3), 285-289.
Urokova, S. B. (2020). Advantages and disadvantages of online education. ISJ Theoretical & Applied Science, 9(89), 34-37.
Yang, C. L. (2020). Exploring the Possibilities of Online Learning Experiences. Teachers College, Columbia University.
_||_