مروری نظاممند بر مفهوم نوآوری در علوم انسانی و اجتماعی
محورهای موضوعی : سایرالناز مسماع خسروشاهی 1 , سید سپهر قاضی نوری 2 * , مهدی پاکزاد 3 , ابوالقاسم سرآبادانی 4 , پروانه آقائی 5
1 - دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 - دانشکده مدیریت و اقتصاد/ دانشگاه تربیت مدرس/ تهران/ ایران
3 - مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور/ تهران/ ایران
4 - دانشکده مدیریت و اقتصاد/ دانشگاه تربیت مدرس/ تهران/ ایران
5 - دانشکده مدیریت و اقتصاد/ دانشگاه تربیت مدرس/ تهران/ ایران
کلید واژه: نوآوری, نوآوری در علوم انسانی و اجتماعی, خلق ارزش در علوم انسانی و اجتماعی, تجاریسازی علوم انسانی و اجتماعی, ارزش ذاتی علوم انسانی و اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه تعریفی از نوآوری حاصل از پژوهشهای علوم انسانی و اجتماعی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به شیوه پیشنهادی شیائو و واتسون (2019) و تجزیه و تحلیل 20 منبع فارسی و انگلیسی طی سالهای 2005 تا 2023 به روش کدگذرای 2 مرحلهای، به مرور نظاممند پیشینه نوآوری حاصل از پژوهشهای علوم انسانی و اجتماعی پرداخته است. یافتهها: مطابق یافتهها ایجاد نظریه جدید یا پرداختن به نظریات موجود از دیدگاهی دیگر، خلق ارزش-های اقتصادی، معنوی، اجتماعی ، فرهنگی و سیاستی و تجسم ارزش در افراد و جامعه را میتوان به ترتیب معادل مراحل ایدهیابی یا خلاقیت، خلق ارزش یا تحقق نوآوری و پذیرش نوآوری در فرایند نوآوری پژوهشهای علوم انسانی و اجتماعی دانست. نتیجهگیری: مطابق با یافتهها، ما نوآوری حاصل از پژوهشهای علوم انسانی و اجتماعی را خلق ارزش-های ارزشهای اقتصادی، معنوی، اجتماعی ، فرهنگی و سیاستی از طریق ارائه نظریات جدید یا پرداختن به نظریات موجود از نگاهی دیگر تعریف میکنیم که با به فعلیت رسیدن این ارزشها در افراد و جامعه کاربردی میشود.
Purpose: The main purpose of this research is to provide a definition of innovation in humanities and social science researches. Methodology: The current research is a systematic review of the concept of innovation in humanities and social sciences research based on the method proposed by Xiao and Watson (2019) and the analysis of 20 Persian and English sources during the years 2005 to 2023 using a 2-step coding method. Findings: According to the findings, "Creating a new theory or dealing with existing theories from another perspective", "Creating economic, spiritual, social, cultural and political values" and "Embodiment of value in individuals and society" can be respectively equivalent to the stages of "Idea-creating or creativity", "creating value" and "accepting innovation" in the innovation process of humanities and social science research. Conclusion: According to the findings, we consider the innovation in humanities and social science research to create economic, spiritual, social, cultural and political values through presenting new theories or addressing existing theories from a perspective. According to our findings, when these values are actualized, they become practical in individuals and society