پیش بینی خودکارآمدی در تصمیم گیری شغلی براساس خلاقیت و سبک های تفکر
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های مدیریتی، سازمانی و صنعتی، مدیریت خلاقیت و نوآوری، خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتی
سمیرا یزدانی کوجانی
1
,
مژگان سپاه منصور
2
*
,
محمد اورکی
3
1 - کارشناس ارشد روان شناسی شخصیت، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه روان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: "خلاقیت", "خودکارآمدی در تصمیم گیری شغلی", " سبک تفکر", " دانشجو,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف پیش بینی خودکارآمدی در تصمیم گیری شغلی براساس خلاقیت و سبک های تفکر انجام شد. پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرای تهران طی سال 98-1397 بود. با روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 205 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل چک لیست اطلاعات جمعیت شناختی-محقق ساخته، پرسشنامه خلاقیت، پرسشنامه سبک تفکر و پرسشنامه خودکارآمدی در تصیم گیری شغلی بود. داده های پژوهش با کمک روش های توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار)، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره با روش ورود همزمان تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین خلاقیت با خودکارآمدی در تصمیم گیری شغلی رابطه معنی داری وجود دارد (846/0=r و 05/0>P). رابطه بین سبک تفکر ارزشیابانه (671/0=r و 05/0>P) و سبک تفکر قانوان گذارانه (743/0=r و 05/0>P) با خودکارآمدی در تصمیم گیری شغلی نیز معنی دار بود؛ اما این رابطه با متغیر سبک تفکر اجرایی معنی دار نبود (041/0-=r و 05/0<P). همچنین، تحلیل رگرسیون به روش ورود همزمان نشان داد که متغیرهای پیش بین با هم توانسته اند 38 درصد از تغییرات مربوط به نمره خودکارآمدی در تصمیم گیری شغلی را بین دانشجویان تبیین نماند.
This study aimed to predict self-efficacy in career decision making based on creativity and thinking styles. The research was descriptive and survey. The statistical population consisted of all undergraduate students of the Faculty of Literature of Tehran's Alzahra University during the years 2018 –19. In this research 205 individuals were selected by simple random sampling. Research tools included a demographic-researcher-made checklist, creativity questionnaire, thinking style questionnaire, and self-efficacy questionnaire on job decision making. Research data were analyzed using descriptive methods (frequency, percentage, mean and standard deviation), Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis with simultaneous logistic regression. The results showed that there was a significant relationship between creativity and self-efficacy in job decision making (r = 0.846, P <0.05). The relationship between evaluative thinking style (r = 0.671, P <0.05) and legalistic thinking style (r = 0.743, P <0.05) with self-efficacy in job decision making were also significant, but this relationship was also significant. There was no significant difference with executive thinking style variable (r = -0 / 041, P <0.05). Also, regression analysis with concurrent admission showed that predictor variables together could not explain 38% of the changes related to self-efficacy in job decision making among students.