تأثیر رهبری مشارکتی و استراتژیهای انگیزشی بر حل مسئله خلاقانه با تأکید بر نقش میانجی باورهای خودکارآمدی
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)
محسن عارف نژاد
1
,
فاطمه فاضل پور
2
*
,
مصطفی امیدنژاد
3
,
محمد آدینه وند
4
1 - گروه اقتصاد و مدیریت دانشگاه لرستان، ایران، لرستان، خرم آباد
2 - دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام
3 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
4 - کارشناسیارشد مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام
کلید واژه: رهبری مشارکتی, استراتژی های انگیزشی, حل مسئله خلاقانه, باورهای خودکارآمدی,
چکیده مقاله :
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری مشارکتی و استراتژی های انگیزشی بر حل مسئله خلاقانه در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام با در نظرگرفتن نقش متغیر میانجی باورهای خودکارآمدی اجرا شده است. روش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوة گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 538 نفر می¬باشد که از طریف فرمول کوکران تعداد 233 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای با 25گویه که از ترکیب پرسشنامه های رهبری مشارکتی کارتون(2010)، استراتژی های انگیزشی پینتریچ و دیگروت(1990)، حل مسئله خلاقانه چو و لین(2010) و باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران(1982) می¬باشد. دادهها در چارچوب رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS تجزیه و تحلیل شدند. یافته¬ها: یافتههای تحقیق نشان داد که رهبری مشارکتی بر حل مسئله خلاقانه و بر باورهای خودکارآمدی تأثیر معنادار و مثبت دارد. استراتژی¬های انگیزشی بر حل مسئله خلاقانه و بر باورهای خودکارآمدی اثر معنادار و مثبت میگذارد. همچنین، باورهای خودکارآمدی بر حل مسئله خلاقانه تأثیر معنادار و مثبت دارد. سرانجام باورهای خودکارآمدی اثر غیرمستقیم میانجی میان رهبری مشارکتی و حل مسئله خلاقانه برجای میگذارد و در نهایت این متغیر اثر غیرمستقیم میانجی بین استراتژی¬های انگیزشی و حل مسئله خلاقانه دارد. نتیجه¬گیری: نتیجه گرفته می¬شود که توانایي حل مسائل به صورت علمي، خلاق و ابتكاري از سوي جامعه و بویژه در سازمان¬ها، یك عامل اساسي در ترقي و پیشرفت کشورها محسوب مي شود، بنابراین با ایجاد عواملی مانند رهبری مشارکتی، انگیزش و خودکارآمدی در بین افراد، زمینه حل مسائل به صورت خلاقانه فراهم می شود.
The current research was conducted with the aim of investigating the effect of collaborative leadership and motivational strategies on creative problem solving among graduate students of Ilam University, taking into account the mediating role of self-efficacy beliefs. In terms of purpose, this research is practical and in terms of the method of data collection, it is a descriptive survey. The statistical population includes all graduate students of Ilam University in the academic year of 1400-1401, numbering 538 people, of which 233 people were selected as a sample by Cochran's formula. The main tool for data collection is a questionnaire with 25 items, which is a combination of Carton's (2010) participatory leadership questionnaires, Pintrich and DeGroot's (1990) motivational strategies, Chu and Lin's (2010) creative problem solving, and self-efficacy beliefs. Sherer et al. (1982). The data were analyzed in the framework of partial least squares approach and Smart PLS software. Research findings showed that collaborative leadership has a significant and positive effect on creative problem solving and self-efficacy beliefs. Motivational strategies have a significant and positive effect on creative problem solving and self-efficacy beliefs. Also, self-efficacy beliefs have a significant and positive effect on creative problem solving. And finally, this variable has an indirect mediating effect between motivational strategies and creative problem solving. It is concluded that the ability to solve problems in a scientific, creative and innovative way by the society and especially in organizations is considered an essential factor in the development and progress of countries, Therefore, by creating factors such as collaborative leadership, motivation and self-efficacy among people, the field of creative problem solving is provided.