مدلیابی کیفیت زندگی بر اساس هوش هیجانی و عزت نفس با نقش واسطهای خود کارآمدی در دانشجویان
محورهای موضوعی : روان شناسیحامد محمدی ثابت 1 , ژولیا عزتی 2
1 - گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - - دکترای تخصصی روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی ورامین، ایران
کلید واژه: خودکارآمدی, عزت نفس, کیفیت زندگی و هوش هیجانی,
چکیده مقاله :
دانشجویان از گروههای اجتماعی مهم و مؤثر جامعه میباشند، که توجه به خودکارآمدی آنان بسیار اهمیت دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین برازش مدل پیشبینی کیفیت زندگی دانشجویان بر اساس هوش هیجانی و عزت نفس با نقش واسطهای خودکارآمدی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی قم به تعداد 1128 نفر بود که بر اساس روش کلاین و بر اساس روش نمونهگیری هدفمند 289 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (1996)، پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ (1998)، پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ (1965) و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (1982) بود. نتایج نشان داد کیفیت زندگی دانشجویان با هوش هیجانی، عزت نفس و خودکار آمدی در سطح 01/0 رابطه معنی داری دارد و همچنین بین هوش هیجانی و عزت نفس رابطه معنا داری وجود دارد و با استفاده از رگرسیون خطی چندگانه مشخص شد 5/16 درصد از تغییرات متغیر کيفيت زندگی به وسیله متغیرهای پیش بین هوش هيجاني و عزت نفس تعیین میشود. میتوان نتیجه گرفت با ارتقا سطوح هوش هیجانی، عزت نفس و خوکارآمدی، ابعاد کیفیت زندگی را در دانشجویان افزایش داد. نتیجه پژوهش حاضر میتواند مورد استفاده سازمانها و ارگانها جهت افزایش کیفیت زندگی دانشجویان مورد استفاده قرار بگیرد.
Students are one of the important and effective social groups of the society, and it is very important to pay attention to their self-efficacy. Therefore, the purpose of this study was to determine the fit of the model of predicting students' quality of life based on emotional intelligence and self-esteem with the mediating role of self-efficacy. The current research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation type using structural equation modeling. The statistical population of all the students of Islamic Azad University of Qom Medical Sciences Unit was 1128 people, and 289 people were selected based on Klein's method and based on purposive sampling. The research tools included World Health Organization's Quality of Life Questionnaire (1965), Sherring's Siberian Emotional Intelligence Questionnaire (1998), Rosenberg's Self-Esteem Questionnaire (1965), and Scherer's General Self-Efficacy Questionnaire (1982). The results showed that the quality of life of students has a significant relationship with emotional intelligence, self-esteem and self-efficacy at the level of 0.01, and there is also a significant relationship between emotional intelligence and self-esteem, and using multiple linear regression, it was determined to be 16.5%. From the variable changes, the quality of life is determined by predictor variables of emotional intelligence and self-esteem. It can be concluded that by improving the levels of emotional intelligence, self-esteem and self-efficacy, the aspects of quality of life can be increased in students. The result of the present research can be used by organizations and bodies to increase the quality of life of students.
انصاری مقدم، شیرین؛ پورشریفی، حمید؛ صیرفی، محمدرضا و ولی زاده، مجید (1398). نقش میانجیگر پیروی از درمان در رابطه بین خودکارآمدی سبک زندگی مربوط به وزن، پریشانی روانشناختی با کاهش وزن افراد چاق جراحیشده به روش اسلیو گاستروکتومی. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 17(2): 324-335. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17352029.1398.17.2.15.0
بهمنی بهمن؛ تمدنی، مجتبی و عسگری، مجید (1383). بررسی کیفیت زندگی و رابطهی آن با نگرش دینی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد جنوب تهران، نشریه طب و تزکیه، 53: 32 – 44.
بیراملوئی، صابر و عروتی موفق، لیلا (1401). اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی-هیجانی بر ابراز وجود، کیفیت زندگی و خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه آزاد همدان. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی، 13(48): 25-13. https://dorl.net/dor/20.1001.1.28222476.1401.13.48.2.4
چراغی، پروین؛ اسکندري، زهرا؛ بزرگمهر، شیوا؛ زنجري، نسیبه و چراغی، زهرا (1398). کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در بین سالمندان. مجله آموزش و سلامت جامعه، (3)6: 151- 144.
زارع، نجف؛ دانش پژوه، فرح؛ امینی، مرضیع، رازقی، محسن و فلاح زاده، محمدحسین (1386). رابطه وضعیت تحصیلی با سلامت عمومی و عزت نفس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، (1)7: 59 – 67.
طالبی، فاطمه (1400). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی دانشجویان خانم دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس در نیمسال دوم تحصیلی 1398-1399. فصلنامه ایدههای نوین روانشناسی، 9(13): 22 – 32. https://civilica.com/doc/1253815
عليزاده، توران؛ فراهانی، محمدنقی؛ شهرآرای، مهرناز و علی زادگان، شهرزاد (1384). بررسي رابطه بين عزت نفس و منبع كنترل (دروني-بيروني) با استرس ناباروري زنان و مردان در شهر تهران، نشریه باروری و ناباروری، 6 (2)، مسلسل 2: 194 – 204.
کلمات، فاطمه؛ تیموریان نصرآبادی، یونس؛ هادی رودی، اشکان؛ لطفی احمدآباد، مهدیه؛ فتحی، محدثه (1402). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه دولتی میبد سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱. ماهنامه پایاشهر، 5(58)، 1-23.
گنجی، حمزه. (1381). ارزشیابی شخصیت. پرسشنامهها. تهران: نشر ساوالان.
منصوری، بهرام (1380). هنجاریابی پرسشنامه هوش هیجانی سیبر یا شرینگ در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران، پایان نامه ارشد، دانشگاه علامه.
نجفی، امیر رضا (1400). پیشبینی نشانههای افسردگی، استرس و امیدواری بر اساس چشمانداز زمان در میان کادر درمانی در طول شیوع ویروس کرونا. پایاننامه کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه شیراز.
Abdolahpoor, E., Salimi, Y., Nejat, S., & Shoshtari, J. (2010). ZLife quality and its influecing factors in Bokan government agency employments. Journal of Urmia University of Medical Sciences; 22(1): 40-7.
Alizadeh, T., Farahani, MN., Shahrarai, M., & Alizadegan, Sh. (2004). Investigating the relationship between self-esteem and the source of control (internal-external) with infertility stress in women and men in Tehran, Fertility and Infertility Journal, 6 (2), series 2: 194-204. (in persian)
Amani, A., Ahmadi. S., & Hamidi. O. (2019). The Effect of Group Logotherapy on Self- Esteem and Psychological Well-Being of Female Stude
nts with Love Trauma Syndrome, positive psychology Research, 4 (3): 71-86. (in persian) Ansari Moghadam, S., Poursharifi, H., Seirafi, M R., & Valizadeh, M. (2019). The Mediation Role of Treatment Adherence in the Relationship between Weight-Related Lifestyle Self-Efficacy, Psychological Distress and Weight Loss in Obese Patients Undergoing Sleeve Gastrectomy Surgery Method. RBS; 17 (2) :324-335 (in persian) URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-669-fa.html
Bahmani, B., Tamdani, M., & Asgari, M. (2013). Investigating the quality of life and its relationship with religious attitude and academic performance of students of Azad University, South Branch of Tehran, Tab and Tazkieh magazine, 53: 32-44. (in persian)
Barbalat, G., Plasse, J., Gauthier, E., Verdoux, H., Quiles, C., Dubreucq, J., ... & Franck, N. (2022). The central role of self-esteem in the quality of life of patients with mental disorders. Scientific reports, 12(1), 1-10
Bar–on, R. (2015). Emotional and Social Intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory (EQ – I), In Bar-on, R & Parkrr, D.A. (Eds). The hand book of emotional intelligence, San Francisco, California, jossey baass. in university students. Department of Sociology, Furnam University.
Bar-On, R., & Parker, J.D.A. (2000). Handbook of Emotional Intelligence. San Fransisco: Josey Bass.
Biramlui, S., & Aruti Mawafaq, L. (2022). Effectiveness of social-emotional learning program on self-expression, quality of life and self-efficacy of Hamedan Azad University students. Cognitive Analytical Psychology Quarterly, 13(48): 13-25. (in persian)
Burnet, S., & Wright, K. (2002). The relationship between connectednees with family and Self-esteem and social support as moderators of depression, body image, and disordered eating for suicidal ideation in adolescents. Journal of abnormal child psychology, 42(5), 779-789.
Chen, W. Y., Wang, S., Peng, X., & Zhu, Y. (2022). Trait emotional intelligence and quality of life among breast cancer patients: The mediating role of fear of cancer recurrence. International Journal of Nursing Practice, 28(4), e12953.
Cheraghi, P., Eskandari, Z., Bozorgmehr, SH., Zanjari, N., & Cheraghi, Z. (2018). Quality of life and related factors among the elderly. Journal of Education and Community Health, (3) 6: 151-144. (in persian)
Ebrahimi-Moghadam, H., & Mahmoudi, A. (2016). Investigating the relationship between quality of life and self-efficacy with public health components among students, New Journal of Counseling Research, 63(16): 66-79. (in persian)
Ganji, H. (2016). Personality evaluation. Questionnaires. Tehran: Savalan Publishing. (in persian)
Guo, J., Huang, X., Zheng, A., Chen, W., Lei, Z., Tang, C., ... & Li, X. (2022). The influence of self-esteem and psychological flexibility on medical college students' mental health: a cross-sectional study. Frontiers in psychiatry, 13, 836956.
Jafarzadeh Dizaji, P., Hamzehei, R., Saberi, M K., Esfandiari Moghaddam, A., & Roomiani, A. (2022). The Relationship between Emotional Intelligence and Quality of Life in Medical Library and Information Science Students of Hamadan University of Medical Sciences in 2018. Islamic Life Style; 5 (4) :1-7. (in persian) URL: http://islamiclifej.com/article-1-843-fa.html
Julius, S. J. (2022). A Study on The Relationship Between Self-Esteem and Self-Efficacy Among College Students. International Journal of Indian Psychȯlogy, 10(2).
Kazemi, Y., Nikmanesh, Z., & Khosravi, M. (2017). The relationship between quality of life and self-esteem and attribution styles in primary school students. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 11(4).
Kevin, J., Sanjaly, J., & Nimy, P. G. (2020). Relation between Self-Esteem and Self-Efficacy in Undergraduate Female College Students. International Journal for Research in Applied Science and Engineering Technology, 8(4), 578-580.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. New York, NY: Guilford publications
Konopack, JF ME. (2012). Efficacy-mediated effects of spirituality and physical activity on quality of life: A path analysis. Health and quality of life outcomes;10(1):57.
Mansouri, B. (2010). Normization of cyber emotional intelligence questionnaire or sharing among master's students of Tehran universities, master's thesis, Allameh University. (in persian)
Min, J. (2021). The Relationship between Self-efficacy and Emotional Intelligence (EI) among Tour Guides. International Journal of Business and Applied Social Science, 7(12), 12-17.
Muhaddith Ardabili, A., Shideanbrani, B., Khaleghi Menesh, R., & Joudi, M. (2018). Relationship between emotional intelligence and quality of life of students of Ferdowsi University of Mashhad, Journal of New Developments in Psychology, Educational Sciences and Education, 2(11), 13-20. (in persian)
Peters, M., Potter, C. M., Kelly, L., & Fitzpatrick, R. (2019). Self-efficacy and health-related quality of life: a cross-sectional study of primary care patients with multi-morbidity. Health and quality of life outcomes, 17, 1-11.
Pignault, A., Rastoder, M., & Houssemand, C. (2023). The Relationship between Self-Esteem, Self-Efficacy, and Career Decision-Making Difficulties: Psychological Flourishing as a Mediator. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 13(9), 1553-1568.
Sadjapong, U., & Thongtip, S. (2023). Association between self-esteem and health-related quality of life among elderly rural community, Northern Thailand. Cogent Social Sciences, 9(2), 2282410.
Salsali, M., & Silverston, P. H.(2003) .Low self –esteem and demographic factors and psychosocial stressors in psychiatric patients .Annals of General Hospital Psychiatry. Full text retrieved February 11,2003,from PubMed central database.
Schramlová, M., Řasová, K., Jonsdottir, J., Pavlíková, M., Rambousková, J., Äijö, M., ... & Cortés-Amador, S. (2024). Quality of life and quality of education among physiotherapy students in Europe. Frontiers in Medicine, 11, 1344028.
Schwarzer, R., & Luszczynska, A. (2007). Health behavior constructs: Theory, measurement, and research. National Cancer Institute Website.Retrieved from http://dccps.cancer.gov /brp /constructs/selfefficacy/index.html
Sun, G., & Lyu, B. (2022). Relationship between emotional intelligence and self-efficacy among college students: the mediating role of coping styles. Discover Psychology, 2(1), 42.
Talebi, F. (2021). The effect of life skills training on improving the quality of life and self-efficacy of female students of Islamic Azad University Quds city unit in the second semester of the academic year 1398-1399. JNIP; 9 (13). (in persian) URL: http://jnip.ir/article-1-503-fa.html
Tylka, T. L., Bergeron, D., & Schwartz, J. P. (2015). Development and psychometric evaluation of the Interpersonal Mindfulness in Relationships Scale. Mindfulness, 6(3), 475-491.
WHO QOL Group. (1993). Measuring quality of life:thr development of the word health organization quality of life instrument(whoQol).geneva: word health organization.
WHO Quality of Life Group. WHOQOL-BREF Introduction,Adminstration and scoring, Field Trial version, World Health Organization. Geneva: 1996
Wilson, C. A., & Saklofske, D. H. (2018). The relationship between trait emotional intelligence, resiliency, and mental health in older adults: the mediating role of savouring. Aging & mental health, 22(5), 646-654.
Yiming, Y., Shi, B., Kayani, S., & Biasutti, M. (2024). Examining the relationship between self-efficacy, career development, and subjective wellbeing in physical education students. Scientific Reports, 14(1), 8551.
Zare, N., Daneshpajooh, F., Amini, M., Razeghi, M., & Fallahzadeh, M. H. (2007). The Relationship between Self-esteem, General Health and Academic Achievement in Students of Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education; 7 (1) :59-67. (in persian) URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-627-fa.html